Cine este tânăra originară din Craiova, care vrea să devină primarul Capitalei?

Ionut Jifcu
sursa foto: wall-street.ro

Originară din Craiova, Ana-Maria Ciceală este candidatul partidului SENS care vrea să câştige alegerile pentru postul de primar general al Capitalei, care se defăşoară pe 7 decembrie.

Ana-Maria Ciceală a intrat în politică o dată cu apariția Uniunii Salvați Bucureștiul. În 2016, ea a candidat pe listele USR și a obținut un loc în Consiliul General al Municipiului București (CGMB).

Sondajul AtlasIntel realizat pentru HotNews arată o competiție foarte strânsă între candidații la Primăria Capitalei. Patru dintre ei, Ciprian Ciucu, Marian Băluță, Cătălin Drulă și Dan Alexandrescu, se află aproape unul de celălalt în preferințele electoratului. În spatele lor, însă, Ana Ciceală, susținută de partidul SENS, câștigă teren și ajunge la 7,1% din voturi. Este pentru prima dată când această candidatură apare atât de sus în sondaje.

Ana Ciceală este susținută de SENS, partid care la alegerile europarlamentare din 2024 a obținut 7,71% din voturile din București, prin independentul Nicu Ștefănuță, care a devenit europarlamentar. SENS este văzut de unii drept o mișcare de stânga radicală, dar susținătorii o descriu drept un partid progresist, concentrat pe investiții în educație, drepturi în comunitate, locuințe accesibile și o sănătate mai bine decontată.

O campanie altfel, aproape de oameni

„Avem doar câteva mii de euro, din donații, pentru campania asta. Toți ceilalți candidați vor umple orașul cu panouri pentru ei, dar din banii noștri. Din bani publici. Noi nu avem acești bani”, spune Ana Ciceală într-un videoclip adresat susținătorilor săi, în care îi încurajează să contribuie financiar la campanie.

- Advertisement -

Strategia echipei sale este să meargă direct la oameni, fără costuri mari sau publicitate excesivă. Au strâns peste 15.000 de semnături prin „maratoane de campanie”, întâlnindu-se cu bucureștenii la metrou, în parcuri sau în fața blocurilor, „fără camere TV, fără scandări”.

Succesul campaniei Anei Ciceală se leagă de performanța Nicu Ștefănuță, care în 2024, cu un grup de voluntari, a obținut un mandat de europarlamentar din postura de independent. Voluntarii care l-au susținut s-au reunit în partidul SENS, care o sprijină acum pe Ciceală.

Sprijin din partea personalităților publice

Câteva persoane publice cu influență în rândul tinerilor, precum creatorul de conținut Silviu Faiăr, fizicianul Cristian Presură, activistul Bogdan Burdușel sau stilista Sabina Teodora, au mers alături de Ana Ciceală pe stradă pentru a strânge semnături. Aceștia au sute de mii de urmăritori, în special din generația Z, un segment de electorat greu accesibil prin metodele tradiționale.

Tema centrală a campaniei pentru Primăria București este locuirea, o problemă resimțită mai ales de tineri. Pe site-ul său, Ciceală pune locuirea înaintea traficului, oferind o perspectivă diferită de ceilalți candidați. „Locuirea” vizează nevoia de locuințe accesibile pentru tinerii care vin din provincie, în timp ce „mobilitatea” presupune mai multe mijloace de transport în comun și infrastructură pietonală și pentru biciclete.

Nu pune accent pe extinderea parcărilor, ci pe creșterea spațiilor verzi, altă problemă majoră în București.

Performanța electorală a SENS

La alegerile parlamentare din 2024, SENS a obținut 5,64% din voturi în București, iar la europarlamentarele din același an, prin Nicu Ștefănuță, 7,71%. Diferența de votanți este influențată de condițiile de votare, deoarece la alegerile locale doar cei cu domiciliul în București pot vota fără restricții.

În contextul în care Gabriela Firea a câștigat în 2016 cu peste 246.000 de voturi, iar Nicușor Dan a obținut peste 326.000 în 2024, cele 50.000 de voturi pe care Ana Ciceală le-ar putea aduna pot avea un impact major. Dacă o parte din aceste voturi s-ar îndrepta către alți candidați, precum Ciprian Ciucu sau Cătălin Drulă, ar putea influența decisiv rezultatul final.

Surse din SENS spun că Ana Ciceală este „greu de convins – chiar imposibil de convins – să se retragă din cursă în favoarea altui candidat”, ceea ce anunță o campanie lungă și disputată.

author avatar
Ionut Jifcu
Are peste 16 ani de experienţă în presă, perioadă în care a acoperit cele mai diverse domenii, de la eveniment la politică, şi în care a văzut tot ce se putea vedea. A bifat colaborări cu Mediafax sau Realitatea PLUS, iar de curând experimentează ce înseamnă realizarea de emisiuni TV. Ne promite, însă, că prima sa dragoste - presa scrisă - n-o va lăsa niciodată
Distribuie acest articol