Tensiunile dintre Ministerul Apărării Naționale și industria românească de apărare au atins un punct critic la Craiova, potrivit unei anchete a jurnaliştilor defapt.ro.
Penalităţi record, la Fabrica de Avioane Craiova
Generalul de brigadă Ion Cornel Pleșa care conduce Direcția generală pentru armamente intenționează să impună penalități uriașe Fabricii de Avioane Craiova din cauza nerespectării termenelor de livrare. Suma vehiculată se ridică la aproape 20 de milioane de euro, o cifră care reprezintă aproximativ 40% din valoarea totală a contractului de modernizare a avioanelor IAR-99. Această decizie administrativă ar putea duce direct la falimentul uzinei oltene, punând în pericol nu doar locurile de muncă, ci și programul de pregătire a piloților români pentru aeronavele F-16.
Dubla măsură în aplicarea sancțiunilor
Situația de la Craiova pare cu atât mai gravă dacă este comparată cu modul în care Armata a tratat alți parteneri strategici. În timp ce fabricii românești i se pregătește o notă de plată care îi poate fi fatală, giganții internaționali au fost sancționați mult mai blând.
Defapt.ro mai scrie că, spre exemplu, pentru întârzierile la livrarea transportoarelor Piranha V, compania General Dynamics a primit penalități de doar 8,5 milioane de euro raportate la un contract de aproape 900 de milioane de euro. Asta înseamnă o penalizare de sub 1%, față de procentul zdrobitor de 40% pregătit pentru Avioane Craiova.
Directorul fabricii se lovește de refuzul DGArm
Nicu Fălcoi, directorul general al Avioane Craiova, susține că primele aparate modernizate vor fi gata până la finalul anului, dar se plânge de lipsa de flexibilitate a oficialilor de la București. El a încercat să explice că întârzierile au cauze obiective, precum războaiele din Ucraina și Israel care au afectat lanțurile de aprovizionare, dar nu a găsit înțelegere.
„Situația la Avioane Craiova este una extrem de dificilă în acest moment. Dacă ei vor insista pe executarea scrisorilor de garanție, pe penalitățile care vor să ni le dea, nu știu ce se va întâmpla cu programul acesta de modernizare IAR-99. Urmează să instituie alte penalități, de 90-100 de milioane lei. Deci, situația este foarte… Exact, 20 de milioane de euro la contract de 55 de milioane de euro”, a declarat directorul Nicu Fălcoi, pentru sursa citată.
Fălcoi a menționat că a solicitat semnarea unor acte adiționale care să recunoască aceste probleme externe, însă dialogul cu generalul Pleșa și subordonații săi a fost imposibil.
„Nimeni nu vrea să încalce legea, dar atâta timp cât există un contract între statul român și statul român, mie mi s-ar părea că se pot face niște acte adiționale la acel contract. Și, din păcate, DGArm nu prea e deloc dispus. Mi s-a părut că vorbesc cu zidurile în momentul în care am avut discuții cu ei”, a explicat Nicu Fălcoi.
Speranțe la nivel ministerial
Singura soluție de deblocare ar putea veni de la nivel politic. Radu Miruță, ministrul Economiei care asigură interimatul și la Ministerul Apărării, este la curent cu blocajul. Acesta a confirmat că există probleme tehnice generate de partenerii externi.
„Sunt preocupat să revigorăm activitatea de la Craiova, să poata fi finalizată modernizarea avioanelor care face parte din pregatirea piloților pe F 16. Au fost întârzieri în livrarea de soft ale partenerului israelian, am avut discuții aplicate cu aceștia și ne așteptăm ca în scurt timp să se dezmorțească ce era blocat”, a declarat ministrul Radu Miruță.







