Craiova, motorul smart al Olteniei: Fonduri Europene și digitalizare aprofundată la „Caravana Smart City”

Nedelea Raluca

Caravana Smart City România, un eveniment de referință organizat de Lenovo în parteneriat cu Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia (ADR SV Oltenia), a transformat, joi, Craiova într-un epicentru al discuțiilor despre dezvoltare, finanțare europeană și transformarea digitală a administrației publice. Tema centrală a întâlnirii a subliniat că, „Într-o competiție pentru finanțare, câștigă cei pregătiți să implementeze rapid și corect,” mesaj ce a rezonat în rândul liderilor locali, experților și decidenților prezenți la Ramada Plaza.

Mesajul principal transmis de toți vorbitorii a fost că fondurile europene nu doar completează bugetele locale, ci sunt motorul esențial al dezvoltării, permițând atragerea de investiții majore. În acest context, administrația publică a evoluat de la achiziții simple la cumpărarea de soluții integrate, impulsionată de o digitalizare aprofundată a proceselor de finanțare.

Cosmin Vasile, Președintele Consiliului Județean Dolj, a pus accentul pe performanța de necontestat a județului în atragerea de finanțări. Acesta a subliniat că Doljul este județul cu cele mai multe fonduri atrase din Europa și ocupă, conform datelor de la Ministerul Fondurilor Europene, prima poziție în perioada de programare 2021-2028 la contracte semnate și fonduri atrase, situându-se chiar înaintea unor județe precum Ilfov sau Cluj.

„Cu banii europeni poți să te dezvolți, cu banii europeni poți să atragi mult mai multe investiții decât ai realiza prin bugetul propriu. Am fost și suntem pe locul întâi, pentru această perioadă de programare 2021-2028, atât la contracte de finanțare semnate, cât și la fonduri europene atrase de județ. Județul Dolj, conform datelor de la Ministerul Fondurilor Europene, a ocupat locul întâi… chiar și peste Bihor. Am încercat să asigurăm digitalizarea și am văzut cum conceptul de Smart Village deja prinde contur inclusiv în județul nostru. M-au bucurat parteneriatele cu localitățile, fiindcă sunt 30 de școli care au fost partenere cu noi și am echipat școlile, de la mobilier până la laboratoare de informatică și biblioteci. Vorbim de microbuzele electrice – am ajuns la 66 de localități care au microbuze electrice pentru transportul școlar. Doljul devine un nod logistic important, fiind singurul din țară în care interferează patru tipuri de transport, aeroport nou, drum expres, cale ferată și conexiune pe Dunăre, iar proiectul de la aeroport, un terminal nou de 117 milioane de euro, a fost premiat”, a declarat Cosmin Vasile, președintele Consiliului Juețean Dolj.

Investițiile masive, realizate cu ajutorul banilor europeni, vizează crearea unui mediu de transport multimodal și intermodal. Președintele CJ a confirmat că Doljul se profilează ca un nod logistic important la nivel național, fiind singurul județ din țară în care interferează patru tipuri de transport: aeroport, cu un terminal nou în valoare de 117 milioane de euro, drum expres/autostradă, cale ferată și o viitoare conexiune pe Dunăre. Acest proiect aeroportuar a fost, de altfel, premiat de Asociația Smart City.

Dan Păloiu, Viceprimarul Craiovei, a afirmat că viziunea Smart City este „în sângele” oltenilor. El a arătat că municipalitatea a atins toate punctele esențiale ale conceptului, cu realizări concrete în domeniul transportului și al mediului sustenabil.

- Advertisement -

În ceea ce privește transportul public, Craiova a modernizat flota cu 117 autobuze noi și a activat recent 20 de autobuze electrice, având în plan achiziția altor 20 de unități electrice în primăvara anului viitor. Crucial este și planul de a implementa un sistem informațional care va permite călătorilor să urmărească pe telefon, în timp real, ora exactă de sosire a autobuzului în stație.

„Aici astăzi reprezint Primăria Craiova. Vreau să vă spun că municipalitatea, Primăria Craiova, a atins toate punctele esențiale față de acest concept Smart City. M-aș referi pe scurt la transportul public: avem aduse 117 autobuze noi până acum două luni de zile și am mai activat încă 20 de autobuze electrice acum o lună. Avem în plan să implementăm mersul autobuzelor într-un sistem informațional, astfel încât omul să vadă pe telefon când vine autobuzul. De asemenea, la Craiova avem cea mai bună infrastructură de fibră optică a unei instituții publice, iar toate semafoarele noastre sunt gestionate inteligent. Suntem la finalizarea unui proiect cu bani europeni privind reabilitarea energetică a 15 unități școlare și avem patru proiecte mari care cuprind în total 60 de blocuri pe care le reabilităm energetic, cu panouri solare deasupra. Craiova și Dolj sunt premiate ca având cea mai bună infrastructură de colectare a deșeurilor, iar implicarea cetățenilor, chiar și a celor hateri, ne ajută să aflăm problemele cu care ne confruntăm”, a declarat Dan Păloiu, viceprimarul Craiovei.

„În cadrul unui proiect european coordonat de către Primăria Craiova, au fost implementate sisteme majore de management informatic al traficului cu autobuze și tramvaie cu GPS, dar mai ales sistemul de videosupraveghere care, instalat în autobuze și în stații, a dus la reducerea fraudelor cu 70%. Acest aspect a fost evidențiat de către Comisia Europeană. Mai vorbesc de urmărirea consumurilor energetice, sistemul de e-ticketing care a funcționat în Craiova și managementul curselor speciale. Acest lucru mă face să spun că a existat în Craiova sistemul de mult timp. Deci nu este ceva nou. Mai mult, afirm acum că sistemul de Smart City este un sistem intermediar, pentru că am văzut în Olanda municipalități mari care aveau sisteme de management al întregului oraș, absolut totul informatizat. Noi avem traficul complet informatizat, ceea ce ne-a oferit o resursă de mare atenție în continuare”, a declarat Gabriel Vlăduț, Președinte Asociația Română de Transfer Tehnologic și Inovare (AroTT).

Reprezentanții ADR SV Oltenia au rememorat „aventura” programului 2007-2013, când proiectele erau depuse în „cutii de carton mari, cutii de televizoare”, fiind cărate pe scări.

„ADR Oltenia implementează de peste 25 de ani politicile regionale. Începând cu programul 2007-2013, unde am început o aventură cu proiecte scrise pe hârtie, în cutii de carton, am continuat cu programul 2014-2020 în cadrul căruia a început digitalizarea, iar în cadrul actualului exercițiu financiar 2021-2027, procesul este complet digitalizat. Astfel, interacțiunea cu beneficiarii are loc numai online, prin intermediul platformei MySMIS. Iată că cei care furnizează fondurile europene au început chiar ei să se digitalizeze, fiind printre primii. Acum ceva ani, dacă vorbeai despre un contract semnat electronic, toată lumea zicea ‘Wow, ce înseamnă asta?’; în prezent, contractele se semnează doar electronic. Oltenia se dezvoltă, iar în exercițiul financiar următor, fondurile o să fie și mai generoase decât cele din prezent, dezvoltarea continuând datorită apartenenței la Uniunea Europeană”, Ștefan-Cătălin Catană, Director General Interimar, ADR – SV Oltenia.

Față de acea perioadă, când reglementările erau voluminoase, procesul a evoluat. În exercițiul financiar actual, 2021-2027, ADR Oltenia funcționează ca autoritate de management, iar procesul este complet digitalizat. Interacțiunea cu beneficiarii are loc exclusiv online, prin platforma MySMIS, iar contractele se semnează doar electronic, o dovadă că Oltenia s-a dezvoltat datorită apartenenței la Uniunea Europeană și va beneficia de fonduri și mai generoase în viitor.

Eduard Dumitrașcu, Președintele Asociației Române pentru Smart City (ARSC), a încadrat această transformare la nivel național. El a subliniat că, după ani în care digitalizarea era un concept teoretic, astăzi ne referim deja la o industrie și la comunități mature, cu sute de proiecte și miliarde de euro atrase.

„La momentul inițial, discutam despre ce înseamnă conceptul de Smart City. Ulterior, am început să vorbim despre beneficiile acestuia, iar astăzi ne referim deja la o industrie matură. Vorbim de comunități mature, cu sute de proiecte la nivelul întregii țări și cu miliarde de euro care au intrat în comunitățile noastre. Acum 7-8 ani vorbeam despre digitalizare, iar astăzi, zece ani mai târziu, s-au întâmplat lucruri fabuloase, dar acest progres vine și cu foarte multe provocări, care țin de o igienă digitală și de capacitatea instituțională. Proiectele nu mai sunt cum erau acum 10 ani; vorbeam despre achiziții, astăzi vorbim despre soluții. Astăzi nu mai cumpărăm doar autobuze, ci servicii și produse care răspund la o problemă de mobilitate, ceea ce implică o profesionalizare suplimentară a instituțiilor publice”, Eduard Dumitrașcu, Președinte, Asociația Română pentru Smart City (ARSC).

author avatar
Nedelea Raluca
Distribuie acest articol