sâmbătă, noiembrie 23, 2024

Ultima ora

Sport

Soarta cinematografelor. Cum s-a ajuns aici și ce se poate face?

Cinematografele RADEF din toate unitățile administrativ-teritoriale (UAT) ar fi trebuit să treacă, mai demult, în proprietatea acestora și în administrarea consiliilor locale, pentru a fi reabilitate și, astfel, păstrate în circuit, însă acest lucru nu s-a mai întâmplat. Într-un răspuns oferit Jurnalul Olteniei, RADEF a explicat că există pe rolul Curții Constituționale un dosar care are ca obiect excepția neconstituționalității asupra anumitor prevederi din Legea 303/2008, prin care cinematografele ar fi trebuit să treacă în proprietatea privată a unităților administrativ-teritoriale, lucru amintit și de fostul ministru al Culturii în cursul anului trecut, care spunea că nu este foarte clar în proprietatea cui se află aceste săli și spații. Până atunci, cinematografele rămân pe un plan secund, unele dintre spații degradându-se pe zi ce trece. Într-o astfel de stare este și Grădina de vară a Cinema „Patria”, de pe Calea Unirii, care se află în conservare și, după cum spune RADEF, pentru care nu sunt bani de reabilitare sau pentru redeschidere. În plus, aceasta nu are nici lucrări de expertizare realizate, astfel că nu se știe cât de sigur mai este spațiul. Conform OUG 91/2016, aprobată la finele anului trecut, UAT-urile ar trebui să solicite, printr-o notificare, în termen de 6 luni de la aprobarea OUG, aceste spații de la RADEF.

Grădina de vară a Cinematografului „Patria” este unul dintre cele mai relevante exemple pentru starea în care se află spațiile administrate de Regia Autonomă a Distribuției și Exploatării Filmelor „RomâniaFilm”. Închisă din anul 2004 și aflată în conservare, chiar RADEF recunoaște despre ea, într-un răspuns oferit Jurnalul Olteniei, că nu are bani să o reabiliteze. Și, cel mai important, clădirile din incintă nu au efectuată nici o expertiză care să spună în ce stadiu se află spațiile.

Momentan, datorită fondurilor insuficiente, nu sunt planificate lucrări de reabilitare sau deschiderea acesteia. Nu au fost efectuate lucrări de expertizare a construcțiilor din incintă. Conform graficului aprobat la nivelul RADEF „RomâniaFilm” pentru anul în curs, imobilul va fi supus în perioada imediat următoare unei proceduri de evaluare”, spune RADEF. Rămâne de văzut dacă acest prim pas către a vedea exact în ce stadiu se află obiectivul se va concretiza.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Primăria Craiova trebuia să preia Grădina de vară, însă nu s-a mai putut

Primăria Craiova dorea de mult să preia acest spațiu, mai ales după apariția Legii 303/2008 care stipula, la art. II, punctul 2, că „bunurile mobile aflate în inventarul sălilor și grădinilor de spectacol cinematografic trec în proprietatea privată a unităților administrativ-teritoriale locale și în administrarea consiliilor locale ale acestora”. Însă tocmai acest punct, alături de altele două de la același articol, a fost lovit de neconstituționalitate.

Consiliul Local al Municipiului Craiova și-a manifestat intenția de a prelua acest activ în anul 2010, prin emiterea HCL nr. 12 din data de 28.01.2010, hotărâre prin care se aproba preluarea grădinii de spectacol cinematografic, cu activ și pasiv, a bunurilor mobile, precum și a personalului aferent. Ca urmare a existenței pe rolul Curții Constituționale Dosarului nr. 5548D/2009, având ca obiect excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. II din Legea 303/2008, procedura de predare a acestui activ a fost stopată”, se arată în răspunsul oferit de RADEF.

Anumite puncte din legea 303, neconstituționale. Preluarea s-a blocat

Curtea Constituțională a emis o decizie, în anul 2010, vizavi de acest dosar, prin care a decis că două puncte ale Articolului II al legii amintite sunt neconstituționale. Astfel, prin Decizia nr. 269 din 16 martie 2010, Curtea spune: „Admite excepția de neconstituționalitate ridicată de Societatea Comercială „Eda Impex” – S.R.L. din Brăila în Dosarul nr. 16.735/3/2008 al Curții de Apel București – Secția a VI-a comercială și constată că dispozițiile art. II pct. 11 și 12 din Legea nr. 328/2006, astfel cum au fost modificate prin pct. 8 al articolului unic din Legea nr. 303/2008 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, precum și pentru modificarea Legii nr. 328/2006 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia sunt neconstituționale, precum și dispozițiile art. II pct. 2, în măsura în care se referă la bunurile mobile, proprietate a persoanelor fizice sau a persoanelor juridice de drept privat, aflate în inventarul sălilor și al grădinilor de spectacol cinematografic”, se arată în decizia CCR.

Pe lângă punctul 2 al articolului, amintit mai sus, punctele 11 și 12 spun următoarele: „11. În cazul sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic care la data preluării fac obiectul unui contract de închiriere ce prevede în mod expres obligativitatea difuzării de film cinematografic, autorităţile administraţiei publice locale pot iniţia procedura de privatizare în favoarea contractantului, în baza dispoziţiilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, dacă difuzarea de film cinematografic s-a făcut constant şi au fost respectate toate clauzele contractuale. 12. În termen de maximum 30 de zile de la preluarea sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic, în baza prezentei legi, beneficiarii contractelor de închiriere pot să notifice intenţia de cumpărare consiliului local al autorităţii administrativ-teritoriale respective, cu respectarea prevederilor în vigoare”, spune Legea.

CCR a sesizat, printre altele, că se încalcă, prin aceste prevederi, art.136 alin.(4) teza întâi din Legea fundamentală, potrivit cărora „Bunurile proprietate publică sunt inalienabile”, dar și că ele s-ar aplica în mod discriminatoriu și retroactiv. Pe baza acestei decizii, deci, transferul nu a mai putut fi făcut.

Problema principală este apartenența a acestor săli”

Anul trecut, la data de 18 octombrie 2016, într-o sesiune de întrebări și răspunsuri organizată de Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social, fostul ministru al Culturii, Corina Șuteu, spunea că problema principală a acestor cinematografe este cea a prioprietății.

Problema principală este apartenența a acestor săli, unde aparțin ele, dacă aparțin în continuare de RADEF sau de primării. Ele țin de RADEF dar, la un moment dat, au fost date autorității locale. Autoritatea locală a răspuns, anul acesta, ca urmare a unei chestionări pe care am făcut-o, ce a făcut cu sălile. Din păcate, diverse ambiguități de interpretare a legii nu permit, la ora aceasta, Consiliului de Administrație (al RADEF – n.r.), să-și asume responsabilitatea de a ști foarte clar cum anume să procedeze în așa fel încât să se contractualizeze extrem de limpede între autoritatea locală care poate renova aceste săli și RADEF, care consideră că aceste săli sunt încă în proprietatea sa. Rămâne încă o problemă spinoasă, cred că meritul mandatului nostru, cel puțin până acum, a fost să scoată la iveală și să încerce să rezolve chestiunile aceastea pe cale administrativă, dar e foarte clar că în luna și jumătate care rămâne va trebui să găsim o propunere de reglare a RADEF-ului și a sălilor care să permită, pe de o parte, autorităților locale, să renoveze sălile și, pe de altă parte, să se găsească o formulă prin care aceste săli, odată renovate, să redevină cinematografe. (…) Deocamdată suntem încă în rezolvarea legală și administrativă a problemelor legate de RADEF. (…) Avem asemenea sesizări de la Aiud, din Iași, chiar și din București. Încercăm să clarificăm situația. Până când proprietatea asupra clădirilor nu va fi clarificată, până atunci nimeni nu va îndrăzni să investească pentru a le reabilita, dar vrem să clarificăm această proprietate. În orice caz, vom lăsa o chestiune clară până la sfârșit de mandat”, spunea, atunci, fostul ministru Corina Șuteu.

O OUG spune că primăriile pot cere aceste cinematografe

Pe 29 noiembrie 2016 a fost aprobată o Ordinanță de Urgență de modificare a Legii Cinematografiei care, conform site-ului Ministerului Culturii, are ca obiectiv și păstrarea în circuitul cinematografic a sălilor de cinema. Conform OUG 91/2016, la art. II, alin (1), este menționat că „în situaţia sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic nepreluate conform prevederilor art. II din Legea nr. 328/2006 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, cu modificările şi completările ulterioare, preluarea acestora se poate face prin încheierea unui protocol între reprezentantul unităţii administrativ-teritoriale şi reprezentantul Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor „România-Film”, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în urma notificării adresate de către unitatea administrativ-teritorială Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor „România-Film””, spune OUG. Mai mult, la punctul 2, se spune că „în situaţia în care în termen de 10 zile de la transmiterea notificării menţionate la alin. (1) nu este desemnat reprezentantul Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor „România-Film” sau nu este semnat protocolul, încheierea acestuia se face de către reprezentantul Ministerului Culturii în Consiliul de administraţie al Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor „România-Film”, mandatat în acest sens de către Ministerul Culturii”.

Jurnalul Olteniei a încercat să obțină un punct de vedere de la reprezentanții municipalității, însă până la încheierea ediției aceștia nu au confirmat sau infirmat dacă au trimis astfel de notificări către RADEF.

Până la o acțiune concretă asupra lor, nu se știe câtă „răbdare” vor mai avea multe dintre cinematografele din România fără o intervenție urgentă pentru reabilitarea și îngrijirea acestora.

Sursa foto: salvatimareleecran.ro

Politica