Obiceiurile de consum ale românilor trec printr-o transformare semnificativă, marcând o întoarcere la tradiție și o atenție sporită pentru sănătate. Pâinea industrială pierde teren în fața pâinii cu maia, iar fenomenul este alimentat de dorința consumatorilor de a controla ingredientele pe care le pun pe masă.
Un studiu realizat de Cooperativa Agricolă Biruința Olteniei, dat publicității joi, relevă că pentru 1 din 4 consumatori, schimbarea stilului de viață a început chiar cu frământarea pâinii acasă.
Datele colectate arată o creștere constantă a comenzilor de făină integrală, un trend susținut puternic de mediul online și de comunitățile digitale care promovează rețetele cu maia.
Cine sunt românii care renunță la pâinea din comerț
Autorii studiului au conturat profilul celor care aleg să investească timp în prepararea pâinii. Obiceiul este adoptat în special de femei, cu vârste cuprinse între 25 și 70 de ani, majoritatea având studii superioare (85%) și provenind din mediul urban (89%).
Motivațiile diferă în funcție de vârstă
- Segmentul de 25-39 de ani (18%): Este reprezentat de părinți tineri care caută alternative bogate în nutrienți pentru copiii lor.
- Categoria dominantă, de 40-70 de ani (82%): Gătește acasă pentru o alimentație echilibrată. Dintre aceștia din urmă, mai mult de jumătate au devenit conștienți de importanța calității alimentelor din cauza unor boli cronice sau preventiv, în timp ce restul caută „gustul autentic, asemănător pâinii de altădată”.
„Consumatorii sunt informați și știu că pâinea albă industrială, deși gustoasă, conține adesea aditivi (E-uri) sau este produsă din aluat congelat, ceea ce îi determină să caute alternative sănătoase, cu trasabilitate clară a ingredientelor. Cei mai mulți dintre consumatorii de pâine coaptă acasă sunt căsătoriți sau în relații stabile și au copii. Deși au venituri confortabile (pentru care costul unei pâini artizanale de 30 lei nu reprezintă o problemă), aleg să investească timp în prepararea pâinii. Motivația principală nu este economisirea banilor, ci calitatea”, indică studiul citat.
Explozie a vânzărilor de făină online
Digitalizarea joacă un rol crucial în acest fenomen. Cooperativa Agricolă Biruința Olteniei, fondată de cinci fermieri care cultivă soiuri românești (grâu Glosa și secară Suceveana), raportează că aproape toate comenzile vin de pe internet.
Cooperativa utilizează o moară cu pietre care macină lent, la temperaturi reduse (30-35 grade), proces ce păstrează nutrienții și elimină nevoia de amelioratori, sub deviza „Făină pentru sănătate!”.
„95% dintre comenzile noastre de făină vin din mediul online. Avem clienți foarte educați, atenți la calitatea ingredientelor, care obișnuiesc să gătească acasă și chiar să își pregătească pâinea în propria bucătărie. Vindem făină integrală, măcinată pe moara de piatră în Oltenia. Măcinăm doar cerealele pe care le cultivăm noi, soiuri românești. Consumatorii ne știu deja povestea și ne recomandă. Sunt comunități mari de consumatoare care își fac pâinea acasă. Prețul ingredientelor premium este mai ridicat, însă cumpărătorii noștri îl văd ca pe o investiție în sănătate”, a declarat președintele Cooperativei Agricole Biruința Olteniei, Alexandru Ignat.
Comunități digitale și recorduri de vânzări de Sărbători
Trendul este amplificat de cursurile online și grupurile de social media. Între 2023 și 2025, aproximativ 3.500 de persoane au participat la cursuri de preparare a pâinii cu maia, precum cele susținute de Diana Conea.
Acest interes se traduce direct în vânzări, mai ales în preajma sărbătorilor, când românii prepară cozonaci și pâine de casă.
Potrivit lui Alexandru Ignat, „vânzările online au crescut cu 66% în noiembrie față de octombrie, iar primele 10 zile din decembrie au înregistrat o creștere de 86% față de aceeași perioadă din noiembrie”.







