Statul român cere penalități de peste 10 milioane de lei companiei Ford Otosan România

Ionut Jifcu
sursa foto: ford.com

Autoritățile române au declanșat o dispută financiară cu Ford Otosan România, compania care deține uzina de la Craiova, acuzând-o că nu și-a respectat o parte dintre obligațiile asumate prin contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni. Statul român solicită plata unor penalități în valoare totală de 10,5 milioane de lei, echivalentul a peste două milioane de euro.

Potrivit notei de fundamentare care însoțește un proiect de act normativ privind bugetul de venituri și cheltuieli aferent activității de privatizare pentru anul 2025, document elaborat de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), cea mai mare parte a sumei, respectiv 10,4 milioane de lei, reprezintă penalități pentru nerealizarea obligațiilor contractuale față de societatea Automobile Craiova SA. Proiectul urmează să fie aprobat în ședința de astăzi a Guvernului, scrie publicaţia Puterea.

Tranzacția Ford Otosan – Ford România

În anul 2022, Ford a anunțat transferul uzinei de la Craiova către Ford Otosan, o companie mixtă controlată în proporții egale de grupul american Ford și conglomeratul turc Koç Holding. Tranzacția a fost estimată la 575 de milioane de euro, o sumă de zece ori mai mare decât cea plătită de americani în 2007 pentru achiziționarea fostei fabrici Daewoo de la statul român, care s-a ridicat atunci la 57 de milioane de euro.

Conform documentelor semnate la momentul tranzacției, Ford Otosan și-a asumat o serie de obligații clare privind plățile, investițiile și respectarea termenelor de producție.

 Angajamentele financiare asumate

Planul de plată convenit între părți includea o primă tranșă de 356 de milioane de euro achitată în 2022, urmată de alte două plăți majore: 196 de milioane de euro programate pentru iunie 2025 și 23 de milioane de euro în decembrie 2028, ambele sume incluzând dobânzi. În plus, compania s-a angajat să achite o plată suplimentară de până la 140 de milioane de euro în perioada 2028 -2034, în funcție de gradul de utilizare a capacității de producție a uzinei.

- Advertisement -

Pe lângă aceste obligații financiare, Ford Otosan trebuia să investească 490 de milioane de euro în modernizarea uzinei de la Craiova, pentru a permite lansarea noii generații de vehicule Courier și pregătirea versiunilor electrice ale modelelor Courier și Puma, începând cu 2024.

Obligații privind producția și forța de muncă

Compania și-a asumat, de asemenea, preluarea integrală a capacităților de producție, estimată la 250.000 de vehicule și 365.000 de motoare anual, precum și menținerea angajaților și a activităților operaționale existente. Conform contractului, producția modelului EcoSport trebuia închisă la finalul anului 2022, iar modelul Puma urma să rămână în fabricație, alături de noile versiuni Courier.

Totodată, Ford Otosan trebuia să respecte planurile de aprovizionare, producție și calendarul lansărilor, inclusiv începerea producției versiunilor electrice în 2024. Întârzierile sau nerespectarea acestor condiții atrăgeau penalități contractuale, aspect invocat acum de autoritățile române.

Avertisment din partea statului

Oficialii AAAS au subliniat că solicitarea de penalități se bazează pe prevederile contractuale și pe neîndeplinirea unor termene de plată și investiții.

„Ford Otosan are obligația de a respecta integral angajamentele asumate prin contractul de achiziție a acțiunilor Automobile Craiova SA, inclusiv termenele de investiții, producție și plăți către statul român”, se precizează în nota de fundamentare.

author avatar
Ionut Jifcu
Are peste 16 ani de experienţă în presă, perioadă în care a acoperit cele mai diverse domenii, de la eveniment la politică, şi în care a văzut tot ce se putea vedea. A bifat colaborări cu Mediafax sau Realitatea PLUS, iar de curând experimentează ce înseamnă realizarea de emisiuni TV. Ne promite, însă, că prima sa dragoste - presa scrisă - n-o va lăsa niciodată
Distribuie acest articol