Parcarea subterană din Craiova, cedată timp de 49 de ani. Contre în ședința de Consiliu Local: „Ce comunist sunteți”

Anghel Catalin
7 Min Read

Studiul de fundamentare privind concesiunea de lucrări și servicii pentru parcări în municipiul Craiova a fost aprobat în ședința Consiliului Local, în ședința de joi. Obiectul prezentului studiu reprezintă analiza fezabilității tehnice, economice și financiare a opțiunilor pentru o posibilă concesiune de lucrări și servicii în vederea execuției și administrării de parcări la nivelul Municipiului.

Această decizie include și concesiunea parcării din zona teatrului National „Marin Sorescu”, (Calea Bucuresti, nr. 10), pentru administrarea și operarea parcării existente pe o perioadă de 49 ani. Au fost reacții dure în ședința de consiliu, iar Eduard Cîrceag, consilier din partea USR, a explicat de ce nu ar fi benefic pentru oraș un astfel de parteneriat.

Mi se pare că greșim enorm cu acest proiect. Propunem cedarea parcărilor pe 49 de ani, estimând ca abia în 40 să își dubleze ei profitul, făcând calculele pe tarifele actuale, în condiția în care noi cedăm parcarea de la Teatrul Național, construită din bani publici, care aduce deja venituri la bugetul local. Redevența de 6% propusă este foarte mică. Perioada de 49 de ani este foarte lungă. Dacă e profitabil să construiești două parcări noi, atunci să le facă doar pe acelea. Noi să le dăm doar terenul. Sau punem banii de o parte și construim noi parcările. Eu vă propun să renunțați la acest proiect în forma actuală, să renunțați la cedarea parcării de la Teatru, să fie incluse doar cele două parcări noi, de la piață și judecătorie, și eu votez proiectul în forma respectivă cu două mâini. Peste 49 de ani, nu cred că va mai fi nimeni de aici în politică sau la administrația Primăriei Craiova. De ce am vrea să se îmbogățească alții? Nu mulțumesc!”, a spus Eduard Cîrceag.

Ulterior, primarul Craiovei a intervenit: „Ce comunist sunteți, domnule Cîrceag”, a fost scurta intervenție pe care a avut-o Lia Olguța Vasilescu. Apoi, edilul a explicat care este situația parcărilor și cum au gândit autoritățile locale concesiunea de lucrări și servicii pentru parcări.

Sunt două variante pe care ni le propune expertul. Una dintre variante este construcția Pieței Mari. La ora actuală, ea arată deplorabil. V-am spus că nu există posibilitatea să construim o nouă piață pe fonduri europene. Ar fi undeva între 8 și 10 milioane de euro. Soluția a fost aceasta, ca o firmă care vine să construiască parcarea de la piață, să construiască și piața, care se va da către municipalitate apoi. Noi ne alegem doar din această investiție cu o piață de aproximativ 8-10 milioane de euro.

Ar fi și o parcare de aproximativ 400 de locuri. Din discuțiile pe care le-am făcut până acum, a reieșit faptul că nu ar putea să vină să facă această investiție, decât un fond de investiție foarte mare, care își permite ca 40 de ani să nu aibă încasări care să acopere investiția respectivă. Parcarea subterană este pe pierdere de când sa înființat. Ea generează profit doar când este Târgul de Crăciun. Ea nu își acoperă cheltuielile, în rest. nu dăm ceva care ne produce un profit, ci dăm ceva ce e pe pierdere. Ei vor trebui să ne plătească nouă o redevență de 6%. Este mai mult decât nimic”, a declarat Lia Olguța Vasilescu.

Elaborarea Studiului de fundamentare privind decizia de concesiune de lucrări prin care Primăria Municipiului Craiova încredințează realizarea de imobile cu destinația de parcare în zone de interes a orașului reprezintă o cerinţă obligatorie în orice situaţie în care autoritatea contractantă intenţionează să atribuie un contract de concesiune de lucrări, conform prevederilor legale.

Inițiativa concesionării are ca obiectiv principal utilizarea amplasamentului la potențialul maxim atât din punctul de vedere al concedentului, Primăria Municipiului Craiova, cât și al concesionarului. Se are în vedere realizarea obiectivului de investitii „PARCĂRI ÎN MUNICIPIUL CRAIOVA” prin încheierea unui contract de concesiune lucrări și servicii cu un investitor privat care să asigure proiectarea, finanțarea, construcția și exploatarea parcărilor. Contractul de concesiune lucrări este contractul prin intermediul căruia se încredințează unuia sau mai multor operatori economici (Concesionari) executarea unei lucrări, iar în contraprestație acesta sau aceștia dobândesc dreptul de a exploata rezultatul lucrărilor executate, preluând totodată și o parte semnificativă a riscului de operare de natura economică”, se specifică în raportul pus la dispoziția consilierilor locali.

Amplasamentele analizate in cadrul prezentei documentatii pentru viitoare construcții cu destinația de parcare supaterana sunt situate în municipiul Craiova, astfel:

  • Str. Vasile Alecsandri, zona Piata Centrala;
  • Str. Romania Muncitoare, Zona Judecătorie.
  • Suplimentar, se are în vedere administrarea și operarea PARCĂRII SUBTERANE amplasate pe Calea București nr. 10, zona Teatrului Național ”Marin Sorescu”.

Pentru stabilirea unor parametri tehnici și mai ales economico – financiari pentru realizarea și operarea investițiilor, precum și structura viitoarei concesiuni au fost analizate, de comun acord cu beneficiarul studiului, următoarele opțiuni:

  • Concesiunea terenului din Zona Piața Centrală (Str. Vasile Alecsandri) pentru realizarea și operarea unei parcări supraterane pe o perioadă de 46 de ani;
  • Concesiunea terenului din Zona Judecătorie (Str. Romania Muncitoare) pentru realizarea și operarea unei parcări supraterane pe o perioadă de 46 de ani;
  • Concesiunea Parcării din zona Teatrului National ”Marin Sorescu”, (Calea Bucuresti, nr. 10), pentru administrarea și operarea parcării existente pe o perioadă de 49 ani.
Distribuie acest articol