Cătălin Ștefănescu: „Elita tinerimii de acum este net superioară elitei tinerimii din urmă cu 20 de ani”

Redactia

„Spectacolul a pornit de la o glumiță și e foarte sănătos să rămână așa”, spune Cătălin Ștefănescu și zâmbește, într-o cămașă bleumarin. Suntem într-una dintre sălile unui local din Alexandria, Conciato, sală în care, acum, se joacă teatru.

E miercuri, în timpul celei de-a zecea ediții a Festivalului Național de Teatru Tânăr Ideo Ideis (1-9 august, Alexandria), aniversară, festival creat de Andreea Borțun și de Alexandru Ion pe vremea când ea avea doar 15 ani, și el 17.

Un fenomen. Sau „un mircaol”, cum îi place lui Cătălin Ștefănescu să spună, Festivalul Ideo Ideis a reușit să facă din Alexandria, un oraș fără activitate artistică și izolat, unul dintre locurile în care se adună tineri de până în 18 ani din toată țara ca să-i lucreze cu actori sau muzicieni consacrați, să facă ateliere de creativitate sau ca să joace teatru, dar și locul în care oamenii din București vin să vadă spectacole de calitate, iar cei din Alexandria merg să se bucure de un actor ca Marcel Iureș – președinte de onoare al Ideo Ideis – pe viu, într-o piesă de teatru.

La Casa de Cultură din Alexandria (o clădire veche și nerenovată), arhiplină, tocmai s-a-ncheiat un spectacol lectură scris și regizat de Cătălin Ștefănescu. Se numește Vanilla Skype și e-n pregătire pentru finalul lui octombrie la București, la Teatrul Act.

„Am făcut lectura asta acum de drag pentru cei de la Ideo Ideis, cărora le datorăm faptul că suntem prieteni și că am făcut spectacolul ăsta”, spune Cătălin Ștefănescu.

În lectură, piesa Vanilla Skype, e o alăturare de personaje care vorbesc cu un psiholog online, citesc și vor juca Marcel Iureș, Medeea Marinescu, Marius Manole, Vlad Zamfirescu, Alexandru Ion, Vladimir Purdel și Mircea Postelnicu. Pentru că Andi Vasluianu n-a putut ajunge la Alexandria, în seara spectacolului, Cătălin Ștefănescu a fost cel care i-a citit rolul. Râde: „cu Andi Vasluianu e fundamental altceva”.

Spectacolul „născut dintr-o prietenie”, aduce pe aceeași scenă trupa de mentori a Ideo Ides și o parte dintre actorii de tânără generație, unii dintre ei formați chiar în Alexandria.

E și o invitație să descoperiți Festivalul de Teatru Tânăr Ideo Ideis. (Mi-am promis că la anul îmi iau concediu o săptămână, ca să pot să văd toate spectacolele). Începând de la ediția asta, Festivalul pune la dispoziție gratuit shuttle bus-uri pentru cei din București care vor să ajungă la Alexandria. Drumul durează cam o oră și jumătate.

Cum te raportezi la o critică destul de prezentă în spațiul public, la adresa tinerei generații, despre care se spune că nu mai este interesată de cultură?

Glumind, aș putea spune că la Ideo Ideis te întâlnești cu generația despre care foarte multă lume spune că e lipsită de educație, de Dumnezeu. E o tâmpenie să gândești și să te exprimi în felul ăsta. Am văzut în festival elevi fabuloși și spectacole fabuloase.

Nu îți vine să crezi ce preocupări și ce nivel au mulți dintre copiii care vin aici.

Cred că dacă sunt oameni preocupați de soara poporului român și că n-are cine să ducă lumea mai departe – deși „soartă” e un termen cu care nu sunt neapărat de acord –, pot să stea foarte liniștiți.

S-ar putea ca soarta asta să fie pe mâini mult mai bune decât a fost până acum.

În presă apar mai ales contra-exemple: rezultate dezastroase la bacalaureat, beizadele.

Dacă sistemul este bolnav și cultivă în continuare obsesii maladive, este treaba lui.

Până la urmă, într-un fel sau altul, istoria și necesitățile or să măture lucrurile astea. Că le mătură foarte greu, sunt cu totul de acord.

Dacă ceea ce se numește perspectiva culturală asupra lumii, așa cum o întelegeam noi cu niște ani în urmă nu mai e aceeași, asta nu înseamnă că oamenii sunt mai proști, mai lipsiți de valori sau mai lipsiți de etică. S-ar putea că dimpotrivă.

Mai mult, există situația în care cineva care a citit zece rafturi de biliblotecă își maltratează nevasta și copiii, sau cere șpagă, sau flegmează pe stradă. Sau se spală rar. Dau niște exemple brute, dar foarte prezente. Or, cred că cineva care își curăță curtea, care are grijă să dea cu var, care e solidar cu cineva aflat în nevoie, este o persoană mult mai culturală decât cineva care trăiește în spațiul public în virtutea unor valori foarte diferite de ce a citit.

Așa se-ntâmplă lucrurile și cu ceea ce numim în mod patologic noua, tânăra generație. Ea este formată, de fapt, din niște individualități, din oameni foarte diferiți care pleacă pe drumuri diferite.

Să vezi cum este la Ideo Ideis… Sunt oameni care s-au dus la școala de business de la Londra, care fac medicină în Germania sau în România și care vin aici fără să aibă studii de teatru profesionist, din pură pasiune și fac teatru de o valoare greu de cuprins în cuvinte.

 

Citeşte aici interviul integral!

Care ar fi câteva caracteristici ale tinerei generații?

Pot să vorbesc despre oamenii pe care îi cunosc. Și vorbind despre cei pe care îi cunosc, pot să spun că diferența față de ceea ce se spune, global, în spațiul public, despre tânăra generație e una netă. Tinerimea pe care o știu citește mult, este mult mai diversificată în pasiuni decât s-ar crede și e mai competentă, de foarte multe ori.

Nu este o generație care are nevoie s-o apăr eu.

author avatar
Redactia
Distribuie acest articol