Aeroportul Craiova: Sisteme de ghidaj și rectificare bugetară

Nedelea Raluca
Aeroportul Craiova în ședința CJ Dolj
Aeroportul Craiova în ședința CJ Dolj

Aeroportul Craiova! Ședința ordinară a Consiliului Județean Dolj de joi a fost marcată de discuții intense. Pe agenda oficială s-au aflat rectificarea bugetară pentru Aeroportul Internațional Craiova și gestionarea infrastructurii în sezonul rece.

Subiectele principale au vizat decontarea cheltuielilor cu caracter neeconomic și căutarea unor soluții tehnice pentru combaterea efectelor ceții, fenomen care a perturbat traficul aerian recent.

Aeroportul Craiova în ședința Cj Dolj
Aeroportul Craiova în ședința Cj Dolj

Clarificări privind bugetul: Ce sunt cheltuielile cu caracter neeconomic pentru Aeroportul Craiova?

Dezbaterile au început la punctul 9, privind aprobarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli al aeroportului pentru anul 2025. Consilierul județean Anwar Alboeini (AUR) a solicitat explicații detaliate despre sumele alocate la capitolul „bunuri și servicii”, cerând transparență sporită.

Președintele CJ Dolj, Cosmin Vasile, a explicat mecanismul prin care sunt acoperite serviciile obligatorii oferite gratuit anumitor aeronave speciale:

„Da, să vă explic. Tot în raport doriți să vă prezentăm defalcat această chestiune. Nu avem bani prevăzuți pe contracte și facturi deoarece este vorba despre cheltuieli cu caracter neeconomic. Aici ne referim la asigurarea activității în perioada următoare, pe parcursul lunilor de iarnă, până la următorul buget. Mai exact, este vorba despre zboruri care nu aduc venituri aeroportului, deoarece avem obligativitatea de a le opera gratuit: aeronave militare, guvernamentale, SMURD sau NATO.

Acestea implică însă costuri: cheltuieli de degivrare, utilizarea grupurilor electrogene pentru pornirea motoarelor, servicii de handling, tractarea aeronavelor, precum și cheltuieli pentru balizaj în cazul aterizărilor de noapte. Aeroportul nu încasează acești bani imediat. Instituția vine cu factura și justifică faptul că au mai aterizat, de exemplu, șapte aeronave, generând un anumit cost. Din suma de 2.500 prevăzută pentru noi, ni se decontează aceste cheltuieli. Așadar, nu este vorba despre o alocare directă de bani în contul lor, ci despre un buget alocat din care ei își pot deconta cheltuielile — inclusiv cele de deszăpezire, specifice lunilor decembrie și ianuarie. Ei vin cu facturile și își retrag sumele necesare din acest capitol bugetar.”

Problema ceții pe Aroportul Craiova: Poate fi evitată anularea zborurilor?

Consilierul PNL, Alexandru Triță, a ridicat problema zborurilor anulate din cauza vizibilității reduse. Acesta a întrebat dacă există soluții tehnice pentru a reduce frecvența acestor situații neplăcute pentru pasageri.

„În ultimele zile a existat niște probleme cu zborurile. Și nu numai în ultimele zile, în ultima perioadă. Asta din cauza ce țin un fenomen natural, cumva este firesc. Se poate întâmpla și în altă parte. Întrebarea mea este dacă se poate face ceva pentru a reduce frecvența unor astfel de situații. Dacă există posibilitatea implementării noii soluții tehnice de ghidaj, astfel încât să avem cât mai puține astfel de situații.”

Investiții masive pentru standardul de balizaj CAT III

Cosmin Vasile a precizat că Aeroportul Craiova folosește în prezent unul dintre cele mai bune sisteme din țară, însă trecerea la un nivel superior necesită fonduri uriașe.

„Sunt trei aspecte aici. Primul ține de Dumnezeu. Ceața este un fenomen natural și nu putem interveni. Aeroportul are o poziționare specifică și, de multe ori, ați observat că deși în oraș nu este ceață, la aeroport aceasta persistă. Din păcate, in această privință nu avem ce face. Al treilea aspect se referă la sistemele de balizaj și la tot ce înseamnă navigație și ghidaj. Aeroportul Otopeni are sisteme mai performante, însă în restul României nu există un sistem mai bun decât cel pe care îl avem noi, achiziționat prin fonduri europene odată cu modernizarea pistei.”

Aeroportul Craiova: Într-o continuă evoluție

Președintele administrației județene a subliniat că infrastructura actuală este rezultatul unui proiect de 21 de milioane de euro, dar evoluția continuă.

„Cei mai vechi știu că a fost un proiect de 21 de milioane de euro când a fost refăcută infrastructura de mișcare și s-a instalat sistemul de balizaj. La nivel mondial există trei categorii de sisteme de balizaj: CAT I, CAT II și CAT III. Otopeniul beneficiază de CAT III, fiind un aeroport cu resurse mai mari. Atunci când vom avea posibilitatea unei investiții de ordinul zecilor de milioane de euro, vom demara un proiect similar. Pista actuală a fost pusă în funcțiune în 2017 și, deși infrastructura permite inclusiv aterizarea avioanelor de mare tonaj, va fi nevoie de o nouă investiție pe viitor.

Frecvența mare a aeronavelor mari care decolează și aterizează va afecta, în timp, calitatea pistei, dar deocamdată aceasta se prezintă foarte bine. Sistemul CAT II pe care îl avem este cel mai bun disponibil, exceptând cel mai mare aeroport din țară. Cu timpul, trebuie să găsim resursele necesare pentru a trece la standardul CAT III.”

Ședința s-a încheiat cu adoptarea rectificării, într-o atmosferă de sărbătoare. Înainte de dezbateri, aleșii județeni au fost vizitați de colindători și de membrii Ansamblului „Maria Tănase”.

Citește și Noul terminal de pasageri al Aeroportului Internațional Craiova, inaugurat

author avatar
Nedelea Raluca
Distribuie acest articol