Filmul „Jaful secolului” (intitulat internațional „Traffic”), regizat de Teodora Ana Mihai şi scris şi produs de Cristian Mungiu, propunerea oficială a României pentru o nominalizare la Oscar la categoria „Cel mai bun lungmetraj internaţional”, nu a fost reţinut pe lista scurtă de nominalizări la Premiile Oscar 2026.

Oscar 2026: „Jaful secolului” nu a fost selectat
Academia americană de film a anunţat marţi listele scurte de propuneri pentru nominalizare la 12 dintre categorii în cadrul celei de-a 98-a ediţii a Premiilor Oscar, scrie hotnews.ro
Membrii din diferite ramuri ale AMPAS au participat la votul preliminar pentru categorii precum:
- Lungmetraj internaţional
- Machiaj şi coafură
- Coloană sonoră și Cântec original
- Efecte vizuale și Sunet
Anul 2025 marchează debutul listelor scurte pentru realizări deosebite în categoriile „Cea mai bună distribuţie” şi „Cea mai bună imagine”. Cele mai multe propuneri de nominalizare le-au primit filmele „Sinners” şi „Wicked: For Good”, urmate de „Frankenstein”.
Producțiile care merg mai departe la categoria „Lungmetraj Internațional”
La categoria unde a concurat România, au fost reținute producții precum: „Belen” (Argentina), „The Secret Agent” (Brazilia), „It Was Just an Accident” (Franţa), „Sound of Falling” (Germania) și „Sentimental Value” (Norvegia).
Procesul de votare final va începe pe 12 ianuarie 2026, iar nominalizările oficiale vor fi anunţate pe 22 ianuarie. Ceremonia, prezentată de Conan O’Brien, va avea loc pe 2 martie 2026, la Los Angeles.
Filmul „Jaful secolului”: Între realitate și ficțiune
Filmul „Jaful Secolului” pornește de la povestea reală a hoților români care au furat capodopere de Picasso, Matisse, Gauguin și Monet din Muzeul Kunsthal din Rotterdam în 2012.
„Jaful a fost opera imigranților români Radu Dogaru, Adrian Procop și Eugen Darie. Mama unuia dintre ei, temându-se de gravitatea faptelor, a ars tablourile în soba locuinței sale din Tulcea pentru a încerca să șteargă urmele.”
Cristian Mungiu a explicat că, deși a păstrat incidentul ca punct de pornire, personajele sunt fictive. Acesta s-a axat pe tema migrației și pe modul în care românii se simt tratați în străinătate, subliniind contrastul dintre valoarea de neatins a artei și realitatea celor care muncesc pe bani puțini.
Succesul internațional și palmaresul filmului
În ciuda absenței de pe lista Oscar, pelicula a avut un parcurs remarcabil în circuitul festivalurilor:
- Premiul pentru Cel mai bun film, la Festivalul de la Varşovia;
- Festivalul de la Tokyo: Premiul pentru Cea mai bună actriţă (Anamaria Vartolomei).
- Premiul Publicului, la Festivalul de la Shanghai:
Citește și: Cristian Mungiu, dat în judecată de hoții care au comis „jaful secolului”








