Gorj: Mii de elevi cu CES, prea puțini profesori

Florentina Olaru
copii joaca
foto arhiva

Deficit de profesori în Gorj. Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) crește rapid, dar profesorii de sprijin sunt mult prea puțini, iar sistemul de învățământ se confruntă cu un deficit acut care pune în pericol integrarea reală a copiilor.

În județul Gorj sunt, în acest moment, 1.469 de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) și doar 45 de profesori itineranți și de sprijin, potrivit datelor prezentate. Situația evidențiază un deficit sever raportat la normele prevăzute în OME 5701/2024, care stabilesc că un profesor de sprijin ar trebui să lucreze cu 8–12 elevi, cu nivel de sprijin I și II, 4–6 elevi cu nivel de sprijin III, sau maximum 12 elevi dacă sunt combinați I, II și III.

În realitate, un profesor din Gorj ajunge, în medie, să acopere peste 30 de elevi, de trei ori peste limita maximă admisă în lege.

Ministrul Educației, Daniel David, avertizează că integrarea copiilor cu CES în școlile de masă nu este eficientă fără personal suficient: „Degeaba ducem copiii cu CES în învățământul de masă, dacă profesorul nu are suportul necesar”. Ministrul a subliniat că profesorii din școlile de masă nu au pregătirea și resursele necesare pentru a lucra cu acești elevi.

Potrivit edupedu.ro, ministerul anunță un proiect PEO finanțat de Uniunea Europeană, evaluat la peste 20 de milioane de euro, prin care vor fi elaborate ghiduri, vor fi formate cadrele didactice și vor fi finanțați profesori de sprijin, însoțitori și camere-resursă – obligatorii începând cu anul școlar 2026–2027. În premieră, și părinții care însoțesc elevi cu CES la ore vor putea fi plătiți din fonduri europene.

- Advertisement -

Însă, până la concretizarea proiectelor, Gorjul rămâne cu același deficit critic de resurse, iar profesorii atrag atenția că nu pot asigura integrarea reală a celor 1.469 de copii cu CES în condițiile actuale.

author avatar
Florentina Olaru
Jurnalist
Distribuie acest articol