Elevii de clasa a VIII-a au trecut joi prin a doua probă de la Evaluarea Națională, cea de Matematică. Primele rezultate vor fi pe 3 iulie, după care nemulțumiții pot depune contestații. Conform Ministerului Educației, în acest an la examenul de Evaluare Națională s-au înscris peste 160.000 de elevi.
Deocamdată, cei care au corectat lucrările de la Limba și literatura română au remarcat o mulțime de greșeli de scriere și un mod uneori hilar de a trata subiectele, potrivit stirileprotv.ro
Cum este deja cunoscut, tinerii au primit Cireșarii lui Constantin Chiriță, iar acest subiect se pare că le-a dat bătăi de cap unora.
Iată cum arată o caracterizare de personaj.
”Cireșarii erau persoanele care acum, în iunie, și pââână în august, culegeau muuulte cireșe. Apoi le numărau: una, două, trei și tot așa. Șeful cireșarilor era numit cireșar-șef. Ce frumoasă era viața de cireșar!”.
”Unul dintre personaje se numea Tic. La fel ca în Tic Tac!”.
Un alt elev a preferat să își facă propria caracterizare pe foaia de examen, probabil plictisit de ideea de a face caracterizarea personajului Tic.
“Bună, sunt Tic, un baiat simplu și foarte prietenos de fel… Acum vreau să vă spun mai multe despre mine. Am 1.85 înălțime, sunt șaten cu ochii albaștri, sunt o fire calmă dar foarte sensibilă. Cam atât despre mine, ai vrea să ne cunoştem mai bine?“, a scris elevul.
Subiectul cere și o asociere a romanului cu alt volum citit.
”Pot asocia cartea „Cireșarii” cu Biblia, lectura mea suplimentară. Sunt personaje multe, frumoase și copii în amândouă. Printre care, Isus”.
”Cireșarii sunt Indiana Jones și Arca Secretelor, doar că români. Și eu ador cireșele! E trăsătura personală care mă apropie de personaj”.
Să trecem la interpretarea stilistică.
”O figură de stil este fâlfâitul. Pentru că e un stil anume de a se se deplasa, fâlfâind unde ai nevoie în ziua aceea”.
”Figură de stil: aripa moale. Nu știm de ce e moale, poate nu e moale, dar așa i s-a părut drăguț autorului”.
Elevii au avut și de selectat verbe dintr-un paragraf, precizând modul.
”Foc este verb. Vine de la ”dai foc”, deci modul prezent”.
“s” are rolul de verb, dar e neterminat”.
Apoi, li s-a cerut să alcătuiască un enunț cu “a avea” în formă negativă.
“A avea bani, nu a nu avea!”.
Finalizăm analiza cu o transcriere șubredă din subiectul primit…
”Striga cât îl ținea putorile”.