luni, noiembrie 25, 2024

Ultima ora

Sport

Gaura Secol(ului) în bugetul drumurilor din Dolj: 13,4 milioane de lei

Moștenirea lăsată de firma italiană Societa Edile Costruzioni e Lavori SA (SECOL) bugetului pentru drumurile naționale și podurile aferente din Dolj este o gaură de 13,42 milioane lei, bani pe care DRDP Craiova nu a reușit să-i stoarcă de la fostul partener de afaceri, deși contractul a fost reziliat în 2020.

Contractul de lucrări de tristă amintire pentru zecile sau chiar sutele de mii de șoferi care, tranzitând DN 55 Craiova – Bechet, din 2016 până aproape în 2022, au fost obligați să dea piept, chiar de mai multe ori pe zi, cu semafoarele șantierului – vorbim aici nu doar de asfaltarea DN 55, dar și de reabilitarea podurilor – între care și cazul special Malu Mare, s-a lăsat cu un prejudiciu de peste 134 de miliarde de lei vechi.
Italienii se angajau în 2013, ca, în schimbul sumei de 80 de milioane de lei, să execute lucrări de consolidare la podul de la km 6 peste pârâul Valea Fetei (Făcăi), la podul de la km 11+552 peste Valea Ilenei (Malu Mare), la podul de la km 16+221 peste Valea Leului (Secui), la podul de la km 42+450 peste Valea Murta (Murta) şi la podul de la km 52+950 peste Valea Sadova (Sadova).
Au intervenit însă doar la podul de la Secui şi au mimat același lucru la podul de la Malu Mare, care stătea să se prăbușească.
Culmea că lucrarea la trecerea peste Valea Ilenei trebuia finalizată în trei luni de la începerea lucrărilor, în 2016, însă a fost lăsată de izbelişte.
Beneficiarul, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – DRDP Craiova, a fost nevoit, în 2020, să rezilieze înțelegerea cu italienii de la SECOL, pentru a putea lansa o nouă procedură de achiziție de lucrări. Care s-a derulat chiar repejor, astfel că în iunie 2021 deja se pregătea un nou șantier pentru refacerea podului de la Malu Mare.

Toată lumea mulțumită, până a venit… Curtea de Conturi

Lucrurile s-au complicat în relația CNAIR – SECOL în 2018, când Curtea de Conturi, văzând contractul 926 din 7 noiembrie 2013, precum și termenul de finalizare aferent – 31 decembrie 2017, a observat că lucrările la poduri erau executate în proporție de numai 3,13%!Unde sunt penalizările și despăgubirile?, au întrebat controlorii. N-are cine să le calculeze!, au răspuns reprezentanții DRDP Craiova.
Așa s-a descoperit că, în 2014, DRDP încheiase un contract cu un consultant, Irimat Cons Srl, care se obliga să supervizeze lucrările și să protejeze interesele achizitorului, lucru care nu s-a întâmplat. Până la urmă, DRDP a fost nevoită să-și acționeze în instanță consultantul pentru a-l obliga să-și facă treaba. Una peste alta, abia în 2022 DRDP a aflat cât trebuie să recupereze de la Societa Edile Costruzioni e Lavori SA, pentru întârzieri, nefinalizare lucrări, despăgubiri etc.: 13.422.065, 63 lei.
Din ianuarie până în iunie 2022, DRDP le-a tot comunicat italienilor că trebuie să plătească, însă fără succes. Așa că le-a intentat proces pentru recuperarea pierderilor, care se judecă la Tribunalul Dolj. Dar aici trebuie să dovedească mai întâi că este scutită de plata taxei de timbru de 268.441,31 lei…

foto: arhiva

Policlinica Buna Vestire Craiova

Politica