Actualizarea nivelului accizei la alcool şi băuturi alcoolice cu inflaţia, ceea ce ar însemna un plus de 15% de la începutul anului 2023, va mări preţul la raft al băuturilor alcoolice, ducând la o creştere semnificativă a pieţei băuturilor nefiscalizate, cu efecte economice şi sociale imediate.
Potrivit producătorilor şi importatorilor de băuturi spirtoase din România, care fac parte din asociaţia patronală Spirits, cei mai afectaţi sunt producătorii cu capacităţi de producţie locală, ale căror costuri au crescut dramatic în ultimul an, pe fondul crizelor generate de pandemie şi de războiul din Ucraina. Costul materiilor prime şi al materialelor s-a mărit cu valori cuprinse între 30% şi 80%, punând deja o mare presiune pe costurile de producţie.
O creştere suplimentară cu aproximativ 15% (inflaţia anuală prognozată pe anul 2022) de la 1 ianuarie 2023 ar determina o creştere a preţului la raft al băuturilor spirtoase cu concentraţie alcoolică de 40% grade cu minimum 4.5 lei/litru.
Astfel, potrivit hotnews.ro, dacă s-ar păstra actualele cheltuieli ale producătorilor, ar trebui ca o sticlă de 0,7l de:
- Pălincă – 35 lei (preț actual) – aceasta să ajungă la 36,78 lei
- Vinars (VSOP) 50 – 80 lei (preț actual) – ar urma să ajungă la 52,55 lei – 84 lei
- Vodcă 30 – 60 lei (preț actual) – ar urma să ajungă la 31,5 – 63 lei
- Whiskey 40-67 lei (preț actual) – ar urma să ajungă la 42 – 70 lei
- Rom 36 – 70 lei (preț actual) – ar urma să ajungă la 37,9 – 73,5 lei
Evident, acestea sunt doar câteva calcule orientative. Fiecare producător are propriile costuri și va lua propriile decizii, poate restructurări de personal, mai puține cheltuieli de marketing, o marjă mai mică (care e destul de jos astăzi, la 2%). Să nu uităm că în același timp s-au scumpit materiile prime care sunt folosite de această industrie, precum sticla sau etichetele.
„Un producător local a primit scumpiri mai mari decât unul global pentru că are alt volum. Eu lucrez la Pernot Ricard, dau un exemplu cu vodca Absolut. Păi eu când mă duc să negociez 100 milioane de sticle cu un furnizor, e altceva decât dacă mă duc să negociez 10 milioane de sticle”, a declarat Tudor Furir, președintele Asociației Spirits România.
Potrivit acestuia, pe lângă faptul că au crescut toate prețurile, producătorii de alcool au o presiune și din partea retailerilor.
„Să nu credeți că este dolce vita cu ei. E o bătălie în tranșee an de an. Nu e ușor. E o bătălie pe condițiile comerciale. Nu acceptă majorări de preț. Mingea e la ei în esență. Ei ne vând produsele, nu noi”, a mai afirmat Furir.
Problema este că atunci când prețurile la alcool au crescut, oamenii au apelat la produse de contrabandă, un text în acest sens având marți.
„Dacă nu mai vindem noi, oamenii pot lua băutură din Bulgaria sau să-și facă în propria gospodărie”, a declarat Florin Rădulescu, membru Spirits România.