Marius Nicoli a vorbit cu mult drag despre SEPI, Info Pro, elevi și mentori: „Clima ecuatorială. Începe să plouă la prânz un sfert de oră torențial, se oprește și viața continuă”
Mai sunt câteva zile până când elevii își vor lua ghiozdanul și vor începe un nou an școlar. Poate că pentru unii este doar un nou an din mulții pe care îi mai au. Pentru alții este o nouă etapă, sunt boboci și pășesc cu neîncredere în primul lor an de liceu, fie sunt în clasa a 12-a și se gândesc la bac și la toate greutățile vieții care îi așteaptă.
- Marius Nicoli a vorbit cu mult drag despre SEPI, Info Pro, elevi și mentori: „Clima ecuatorială. Începe să plouă la prânz un sfert de oră torențial, se oprește și viața continuă”
- Marius Nicoli: „Nu m-am axat numai pe olimpiade”
- Ce l-a motivat pe Marius Nicoli în pandemie când totul părea înghețat!
- „Acest lucru a fost foarte demotivant pentru elevi”
- „A trebuit atunci să gândim partea organizatorică când noi toți eram specialiști pe partea științifică”
- Au organizat și olimpiada europeană pentru juniori
- România, pe locul al doilea „all time” în Hall of Fame-ul Olimpiadei Internaţionale de Informatică
- Care este secretul din spatele succesului
- Ce mentori a avut Marius Nicoli
- „Trebuie să aibă încredere în profesorii lor”
- Cum te pregătești pentru viață când intri în liceu?
Marius Nicoli, cunoscut ca profesorul olimpicilor, predă la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova. Acesta se bucură de un succes global, alături de elevii săi, după ce a urcat pe locul II în clasamentul mondial „ALL TIME” alcătuit în funcție de numărul total de medalii obținute la Olimpiada Internațională de Informatică (IOI). Și pentru că în câteva zile începe școala a oferit pentru „Jurnalul Olteniei” câteva sfaturi pentru bobocii care au ales profil real, și nu numai. Acesta a dezvăluit din experiența proprie ce-i așteaptă, cum trebuie să abordeze lucrurile și de ce este important să nu se relaxeze.

Marius Nicoli este mai mult decât un profesor. Acesta vorbește cu multă mândrie și cu emoție în glas despre elevii săi, despre reușitele pe care le-au avut împreună, semn că meseria de dascăl îi vine mănușă.
„La început, când am terminat facultatea erau puține firme de soft pe de-o parte, și pe de altă parte, părinții au fost cadre didactice și m-am gândit să încerc să dau concurs în învățământ și am intrat. Prima dată am fost profesor la Școala Nr. 2, apoi la Colegiul Național Frații Buzești”, spune Marius Nicoli.
Începând de acum, Marius Nicoli a spus start aventurii care avea să-i aducă foarte multă satisfacție, elevi muncitori și talentați, dar și experiențe de viață. „A început fără să-mi dau seama deoarece copiii erau talentați, le-a plăcut să lucreze pentru concursuri, după am încercat să participăm pe la olimpiade. La început a fost mai greu, chiar dacă nu obțineam foarte multe rezultate, faptul că reușeam destul cât să ne motiveze pentru mai departe a făcut să mergem în continuare”.
Marius Nicoli: „Nu m-am axat numai pe olimpiade”
„La clasă întotdeauna am încercat să lucrez diferențiat cu copiii, adică nu m-am axat numai pe olimpiade și drept dovadă o serie din ei sunt programatori, foști sau nu olimpici, pe la Google, pe la Facebook”, spune profesorul craiovean.
Pentru Marius Nicoli succesul nu a fost brusc, ci presărat cu multă răbdare și mulți ani în care a investit muncă și energie. „Așa dacă ar fi să vorbesc decât de olimpiade, în 2001 am avut elev care s-a calificat la națională, în 2003 am avut elev care a luat mențiune la națională, în 2005 m-am dus la Galați ca însoțitor cu lotul din Dolj, am fost așa de fericit că m-am dus acolo. În 2009 am avut un elev care a luat premiu la națională și tot în anul respectiv m-au invitat să mă duc la lot, să lucrez cu copiii de acolo. În 2010 am avut un elev care s-a calificat la lot și de atunci am avut în fiecare an copii care s-au calificat. În 2013, elevul Mihai Popa s-a calificat la internațională. Acela a fost momentul de vârf. După aceea, s-a calificat și Alexandra Udriștoiu, acum 2 ani. Am rămas la lot în toți anii aceștia, au fost 23 de tabere de pregătire la care am fost”, spune dascălul cu multă emoție în glas.
Ce l-a motivat pe Marius Nicoli în pandemie când totul părea înghețat!
Pandemia a reprezentat un moment greu pentru profesori și elevi, după ce Ministerul Educației a decis ca olimpiadele să nu se mai desfășoare. Cu toate acestea, Marius Nicoli și-a găsit puterea și a continuat.
„Cel mai mult mă motivează familia, suntem bine, sănătoși, am doi băieței. În momentul în care a apărut pandemia eu ajunsesem coordonator la lotul de juniori al României, acest lucru s-a întâmplat prin toamna lui 2018. Când a început pandemia a fost cam dur pentru că s-a anunțat că nu se mai fac olimpiade, pe de altă parte fazele internaționale se făceau online și România avea un palmares de apărat. De exemplu, la internațională am avut de la început participare constantă, de la generațiile de dinainte ca măcar să fi fost eu elev, oamenii aceia au luptat. Dacă n-am fi participat un an ar fi fost destul de neplăcut. Și dacă am fost prinși în poziția de coordonare a trebuit să facem ceva. S-au făcut niște selecții online cu copiii care mai fuseseră la lot și au trimis echipa la internațională. Au luat patru medalii și aurul. Toate aceste lucruri s-au întâmplat în 2020.
„Acest lucru a fost foarte demotivant pentru elevi”
După, în 2021, iarăși s-a anunțat că nu se mai țin olimpiadele și acest lucru a fost foarte demotivant pentru elevi. Nu trebuie să acuzăm pe nimeni pentru chestia asta, însă a fost dificil. Deja devenisem coordonator la lotul pentru juniori și am hotărât (suntem un grup mai mare de profesori care ținem legătura constant) să facem o asociație științifică. Nu aveam o asociație cum e la matematică, de exemplu. Și am zis ok, dacă la anul nu se face trebuie să facem o asociație pentru a putea face olimpiada cu totul. Prima dată am zis așa, haideți să facem un concurs de antrenament pe care să-l anunțăm pe mai multe etape ca să știe că au asigurate câteva etape de concurs. L-am făcut pe mai multe categorii valorice (începători, mediu, avansați) și le-am dat posibilitatea să poată concura de la o grupă la alta. De exemplu, cei care performează o fac și când se iau la luptă cu cei mari.
Am făcut concursul Info Pro, alături de mai mulți profesori care coordonează loturile olimpice, foștii olimpici (avem o tradiție ca foștii olimpici să mai rămână câțiva ani să ajute). Era totul sub formă de concurs (era amical, făceam clasamente care nu contau pentru vreo olimpiadă, dar noi urmăream să-i motivăm, să-i ținem antrenați), iar după fiecare probă făceam un editorial cu soluțiile problemelor. Ne și semnam la final, astfel vedeau copiii că suntem toți oamenii pe care îi știau de la concursuri, olimpiade. Au fost peste 2.000 de copii din țară care au participat la chestia asta. Totul era online, ei stăteau acasă.
„A trebuit atunci să gândim partea organizatorică când noi toți eram specialiști pe partea științifică”
În paralel cu chestia asta, noi am început să facem asociația. În primăvară am reușit să facem Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică (SEPI). Momentul în care reușeam cu asociația era acela în care ne suprapuneam cu Info Pro, și atunci a trebuit că nu mai facem ultimele runde, dar facem olimpiada și atunci a fost o chestie extraordinară pentru ei. Am fost coordonator și la Info Pro și la olimpiadă și a trebuit atunci să gândim partea organizatorică când noi toți eram specialiști pe partea științifică. Noi lucram cu copiii, îi antrenam pe ei, nu eram obișnuiți cu partea de organizare. Dar, a trebuit să facem asta și am reușit. De fapt, a contat foarte mult că oamenii din țară s-au mobilizat, au făcut comisii, s-a făcut sesiune de antrenament.
Îmi aduc aminte că atunci am făcut și Covid când era sesiunea de antrenament, dar fiind online nu conta. Am făcut etapă județeană a olimpiadei cu copiii acasă și cu sisteme de supraveghere ca la alte concursuri. S-au făcut toate ca la carte. Și apoi, s-au format iarăși echipele pentru națională, s-au dus la internațională. Am obținut 4 medalii și una de aur. A fost foarte bine pentru că aceste 4 medalii pentru România nu este extrem de greu, dar să iei aurul este foarte dificil. Eram foarte obosiți, noi am făcut totul în mod voluntar, n-am obținut nimic, și trebuind să facem anumite chestii pentru care nu exista experiența anterioară n-am putut să estimăm volumul de muncă care trebuia depus, nici nu puteai să distribui volumul de muncă pentru că nu știai cât poate fiecare să ducă. A fost destul de presant, dar am depășit momentul și am fost bucuroși că a ieșit bine”, a povestit profesorul.
Au organizat și olimpiada europeană pentru juniori
Pe principiul atunci când crezi că nu mai poți, mai poți puțin, Marius Nicoli alături cu ceilalți profesori coordonatori au organizat și olimpiada europeană pentru juniori. „La final, când am zis gata am terminat, la una dintre competițiile internaționale ne-au întrebat dacă vrem să organizăm noi online olimpiada europeană pentru juniori. Am stat și ne-am gândit. Am ajutat copiii români am zis hai să încercăm să facem ceva și pentru cei din Europa. Am luat-o de la capăt, erau alte proceduri, aveau tot felul de sisteme. Totul s-a întâmplat cam acum un an, iar bucuria a fost că am putut să ne întâlnim. Ne-am strâns toți românii la Ploiești”, a adăugat profesorul.
România, pe locul al doilea „all time” în Hall of Fame-ul Olimpiadei Internaţionale de Informatică
România s-a bucurat de o vară plină de realizări după ce a urcat pe locul al doilea „all time” în Hall of Fame-ul Olimpiadei Internaţionale de Informatică, cu 123 de medalii. „Anul acesta SEPI a făcut un parteneriat cu Ministerul și s-au făcut iarăși olimpiade. Am fost cu echipa la internațională, în Indonezia, și am obținut 4 medalii, s-a luat iarăși aurul, a fost așa ca o împlinire. Am urcat pe locul 2 „all time” în Hall of Fame-ul Olimpiadei Internaționale de Informatică. Deci, dacă nu făceam lucrurile din urmă nu ajungeam aici. La aeroport au fost întâmpinați și mi-a rămas așa în minte ce a declarat unul dintre copiii care a luat și medalie de aur: „Cum medalia are două fețe, așa și rezultatul nostru are două surse, noi pe de o parte și profesorii noștri, pe de altă parte”. Acestea sunt chestii care la unul ca mine prind foarte mult, mai ales dacă vin de la copii”, a spus cu mult drag Marius Nicoli.

Care este secretul din spatele succesului
„În primul rând, fiind o olimpiadă se adresează celor care au abilități speciale pe domeniul respectiv. Pentru olimpiadă trebuie lucrat cu elevii cei mai talentați. Trebuie să ai în vedere talentul, căci altfel amăgești degeaba un copil. Fiecare dintre noi excelăm, fără discuție, în ceva. Să iei un copil pe un domeniu pe care nu-l stăpânește n-are rost. De aici sunt multe lucruri care determină succesul, de exemplu forța de concentrare în regim de stres poate că la un concurs de acest gen când 5 ore stai într-o sală cu concurenții, iar unii se manifestă, alții nu, te poți pierde. De exemplu, erau copii care în ultima oră reușeau, deci după ce treceau 4 ore. Ei trebuie să muncească foarte mult și acasă. Tu trebuie să fii un model pentru ei, trebuie să aibă încredere în tine că nu-i dezamăgești, că ești cinstit cu ei”, explică profesorul.
Întrebat cum își dă un elev seama dacă este sau nu făcut pentru programare, Marius Nicoli a răspuns scurt și la obiect că „în general cei care sunt buni la matematică au calitățile necesare pentru a fi buni și la programare, e valabilă aproape 100% chestia asta”.
Ce mentori a avut Marius Nicoli
„Am avut foarte mulți oameni care m-au influențat puternic. În primul rând, au fost părinții mei care au fost profesori și care au contribuit în anumite momente în care, până la urmă, nu știai ce e cu tine. A mai fost unchiul din partea mamei care mi-a zis „hai să facem la matematică” și a contat foarte mult chestia asta. Cât am fost în Indonezia l-am pomenit în fiecare zi pe domnul profesor de geografie din generală. Pe mine m-a fascinat geografia în generală. Știu că ne spunea ceva de genul, avea un stil al lui: „Clima ecuatorială. Începe să plouă la prânz un sfert de oră torențial, se oprește și viața continuă”. De fiecare dată când se întâmpla chestia asta îmi aduceam aminte. A fost un om care a avut o influență extraordinară. Fiecare profesor de-al meu a contribuit la formarea mea”, a punctat profesorul.
„Trebuie să aibă încredere în profesorii lor”
În general, perioada de start este foarte importantă. Marius Nicoli vine cu o serie de sfaturi pentru elevii care vin în clasa a 9-a pe profil de mate-info și n-au făcut informatică în școala generală.
„Trebuie să aștepte să facă cu profesorul lor de la clasă. Trebuie să aibă încredere în profesorii lor căci aceștia sunt o categorie de oameni care întotdeauna se atașează de elevi și îi sprijină. În clasa a 8-a copiii își doresc foarte mult să obțină un rezultat și poate că și părinții îi relaxează spunându-le trage tare să obții nota respectivă și câteodată se produce o relaxare după ce obțin acel rezultat. Te trezești în clasa a 9-a că ți-ai atins obiectivele și nu mai ai nimic de făcut, însă nu-i așa. Profesorii sunt convins că încearcă să le arate lucrurile, dar trebuie ca și ei să se ducă către profesor, să se conecteze la ce trebuie făcut. Începe un drum nou, nu s-a terminat nimic. Am avut un elev care a început totul în clasa a 9-a și s-a calificat la internațională, a fost în Australia, în clasa a 12-a. Nu trebuie să țintim să ne calificăm la internațională pentru că ține și de noroc și în fiecare an se califică numai 4 elevi. Fiecare poate să-și ridice nivelul de la ceea ce este el, iar la informatică se poate lua de la 0 fără probleme în clasa a 9-a”, spune dascălul.
Cum te pregătești pentru viață când intri în liceu?
„Te trezești după ce se termină liceul sau după câțiva ani de facultate că deja toți foștii tăi colegi sunt specialiști într-un domeniu. Unul este la medicină, altul e profesor, etc. Și atunci ar trebui să ne gândim că deja în timpul liceului erau un răsad a ceea ce urma să se întâmple. În timpul liceului e un mini-univers, până la urmă te gândești că în clasa respectivă se vor forma niște specialiști, pe de altă parte ești și limitat la ceea ce se întâmplă în clasa aia. Am avut elevi pe care în timpul școlii i-am văzut cu o anumită stare de spirit, după ce i-am revăzut aveau o altă stare de spirit. Contează foarte mult starea din clasa respectivă. Pe de altă parte, în clasa a 9-a vin tot felul de modele. De la fiecare poți să găsești lucruri care să te ajute să te formezi”, a conchis Marius Nicoli.







