„Second-hand de calitate, am primit marfă”, „reducere 50%”, sau „totul la 2 lei”, par a fi lozincile comerciale care atrag cei mai mulți craioveni în magazine second-hand din oraș. Lipsa banilor pentru haine noi sau ideea că „sunt mai de calitate” par a fi motivele principale pentru care afacerile cu haine second-hand funcționează în Craiova.
Cu peste 50 de magazine second-hand, Craiova este unul dintre orașele cu cele mai multe astfel de magazine, raportat la numărul de locuitori. Oamenii preferă acest gen de locuri pentru achiziționarea hainelor atât prin prisma bugetelor limitate, dar și din pură pasiune. „Merg săptămânal în mai multe SH-uri (n.r. second-hand). Le-am învățat programul, știu când bagă marfă și când sunt reduceri. În fiecare din aceste zile merg să mai iau câte ceva. În general din pasiunea pentru cumpărături. Multe dintre haine nici nu le port vreodată”, a spus o tânără din Craiova. În oraș există câteva zone bine cunoscute de majoritatea celor care frecventează magazinele second-hand. În Craiovița, zona Racheta, 8 second-hand hand-uri funcționează pe o distanță de 2-3 sute de metri și pare a fi zona cea mai prolifică pentru acest tip de magazine.
„Avem acest magazin deschis de mai bine de 4 ani. Funcționează, altfel l-am fi închis de mult. Nu ne îmbogățim nici noi, nici vecinii noștri care au la rândul lor second-hand-uri, dar atâta timp cât rezistăm, merge. În general avem clienții noștri, care vin și pentru că hainele sunt mai ieftine, dar și pentru calitatea diferita a produselor, față de alte magazine chiar cu haine noi”, a spus o proprietară de second-hand din Craiovița. Alte zone din oraș cunoscute pentru numărul mare de magazine second-hand sunt strada Petre Ispirescu sau strada Amaradia, zone unde există în medie aproape 10 magazine. Oamenii care frecventează acest tip de shopping sunt de toate vârstele. De la tineri care vin să „mai culeagă” ceva chiar și pe bani de la părinți, până la oameni în vârstă care cumpără fie de nevoie, fie din pasiunea pentru acest tip de cumpărături. „Sunt cu mult mai ieftine decât în magazine sau mall. Locuiesc în zonă și de multe ori, după ce fac piața, mai trec să văd ce au. Sunt prietenă cu doamna care vinde, uneori îmi și păstrează haine. La vârsta mea, unii ar zice că ce fac cu ele”, a menționat amuzată o craioveancă de 67 de ani. Din punct de vedere al provenienței hainelor, locurile din care proprietarii de second-hand aduc marfă diferă. Mulți optează pentru marfă venită din țările nordice, alții Germania sau Austria iar câțiva din Marea Britanie. Drumul hainelor până la destinație este de multe ori mai lung decât ar părea. „Noi luăm hainele din Suedia, Danemarca, depinde. În general sunt depozite de la care le luăm la kilogram. Avem anumite contracte cu furnizori care ne aduc săptămânal saci cu haine. Din acest motiv și preturile diferă în funcție de zile. În ziua când primim marfă, normal că sunt și preturi mai mari. Afișăm și panou cu „Am primit marfă”. Apoi în funcție de cum se vând, prețurile încep să scadă chiar și la jumătate, ba în ziua dinainte de a primi iară haine le reducem și la 2 lei, ziua când clienții dau năvală. Rareori le vindem chiar și la 1 leu, depinde și de produsele rămase. Afacerea merge, nu ne îmbogățim dar trăim binișor și o susținem”, a spus un proprietar de second-hand hand din Craiova. Afacerea reușește să fie uneori chiar una „piramidală” în contextul în care există oameni, în special tineri, care cumpără din magazinele second-hand diverse haine de firmă, apoi le vând la prețuri mult mai mari.
„Eu vin la magazinele acestea pentru afacerea mea personală. Si în târgul din 1 Mai la fel. Am o pagină de Instagram unde vând haine Second-hand de firmă. Le iau cu maxim 10 lei și le vând și cu 100. Și clienți există destul de mulți, apreciază firma și vor calitate”, a adăugat un tânăr din Craiova.Deși Craiova este orașul cu cel mai mare târg de haine second-hand din țară, sau cel puțin a fost până la începutul pandemiei, magazinele second-hand reușesc cu brio să facă față, atâta timp cât știu să își gestioneze afacerea dar să-și mulțumească și clienții cu reducerile preț.