Șoferii care provoacă accidente soldate cu vătămări corporale sau decese, ar putea plăti cu până la 40% mai mult pentru RCA în anul următor. Autoritatea pentru Supraveghere Financiară a lansat pentru consultare publică un proiect de completare a Normei ASF nr 20/2017 privind asigurările auto din România.
În prezent, articolul 32 din Norma ASF 20/2017 prevede că, în cazul existenței unor daune plătite, șoferii sunt penalizați cu două clase de malus (20%) și creșterea aferentă a primei de asigurare pentru fiecare incident pentru care s-a plătit o despăgubire.
La acest articol, proiectul supus consultării publice diferențiază penalizarea după tipul incidentului, ajungând până la 4 clase malus (40%):
– două clase pentru fiecare eveniment din care au rezultat numai prejudicii materiale;
– patru clase pentru fiecare eveniment soldat cu vătămarea sănătății şi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane.
Sistemul Bonus-Malus este format din categoria de bază B0, 8 clase de bonus şi 8 clase de malus. Clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric.
Perioada de referinţă este anul calendaristic anterior datei de intrare în vigoare a contractului RCA. Fiecare clasă bonus aduce o nouă reducere procentuală a tarifului plătit, până la 50%: B1 – 5%, B2 – 10%, B3 – 15%, B4 – 20%, B5 – 25%, B6 – 30%, B7 – 40% și B8 – 50%. Clasele malus majorează tariful cu până la 80%: M1 – 10%, M2 – 20%, M3 – 30%, M4 – 40%, M5 – 50%, M6 – 60%, M7 – 70%, M8 – 80%.
Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor practicate de către asigurătorul RCA. Clasa de bonus se păstrează pe perioada anului calendaristic în care se încheie contractul RCA indiferent de perioada asigurată.