miercuri, noiembrie 27, 2024

Ultima ora

Sport

Câți bani au băgat în Facebook, în ultima lună, candidații la prezidențiale

Campania electorală pentru alegerile prezidențiale începe oficial sâmbătă, 12 octombrie. 14 candidați au reușit să strângă numărul necesar de semnături pentru a participa la cursa pentru Cotroceni. Cum promovarea agresivă în online a candidaților a început însă cu cel puțin o lună înainte, ziariștii de la HotNews au fost curioși să vadă câți bani a cheltuit fiecare pe Facebook.

Potrivit sursei citate, deși campaniile plătite de pe Facebook au început cu mult înainte, lupta s-a intensificat în ultima lună. În ultimele 30 de zile ne-au adus fel și fel de postări sponsorizate pe Facebook, fie că ne convine sau nu ca news feed-ul să ne fie invadat de războaiele politice dintre Putere și Opoziție. Iar cine zice că postările n-au legătură cu alegerile este pur și simplu naiv.

Partidul Național Liberal – Klaus Iohannis: 286 843 RON (9 septembrie – 8 octombrie)

Policlinica Buna Vestire Craiova

PNL a reușit să „spargă” pe reclame sponsorizate pe Facebook, în doar 30 de zile, 286 843 de RON. Conform datelor furnizare de Facebook, cel mai mulți bani au fost cheltuiți de pe pagina „Partidul Național Liberal”, peste 190 de mii de lei. PNL a investit, însă, și pe paginile filialelor partidului, dar și pe paginile unor membri. De exemplu, cea mai cheltuitoare filială a fost PNL București, care a investit în Facebook 5362 de lei.

La polul opus se situează pagina Violetei Alexandru, unde PNL a dat 120 lei pentru reclame, în timp ce micile filiale PNL Timișoara și PNL Județul Hunedoara au primit mai puțin de 100 de lei din partea partidului, fiecare sumă fiind alocată pentru o singură reclamă.

Pe pagina președintelui Klaus Iohannis nu s-a investit niciun leu pentru reclame pe Facebook.

USR-Plus – Dan Barna: 283 822 RON (9 septembrie – 8 octombrie)

Dan Barna și alianța care-l susține, USR-Plus, au reușit să cheltuiască în ultimele 30 de zile aproape cât liberalii: 283 822 de lei. Din suma asta, 3 896 de lei au fost scoși (oficial) din buzunarul candidatului, în timp ce partidul a pus diferența.

Doar în ultimele șapte zile au fost cheltuiți 57 821 de lei de către partid și 638 de lei de către candidat. Începând cu luna martie, pagina de Facebook a candidatului Dan Barna a băgat în buzunarele lui Mark Zuckerberg suma de 281 625 de lei, iar paginile USR (135 365) și a Alianței USR-Plus (468 874) încă 604 239 de lei. În ultima săptămână, de pe urma lui Dan Barna, a USR și a USR-Plus, Facebook a câștigat 64 691 de lei. Practic, aceștia au reușit, de pe mai multe canale, să cheltuiască mai mulți bani pe parcursul anului decât liberalii.

Partidul Social Democrat – Viorica Dăncilă : 141 948 RON (9 septembrie – 8 octombrie)

Liderii social democraților nu au considerat oportună o investiție mare într-o campanie pe Facebook. Poate se gândesc că Viorica Dăncilă este un candidat fără prea multe șanse în cursa pentru Cotroceni, scriu ziariștii hotnews.

Totuși, pentru un partid aflat la putere de ani de zile (bine, a nu se lua în seamă moțiunea de cenzură proaspăt adoptată împotriva Guvernului Dăncilă), suma de bani cheltuită pe rețeaua de socializare este destul de mică, în comparație cu sumele cheltuite de contracandidați.

Cei mai mulți bani au fost cheltuiți pe pagina de Facebook a partidului, adică 91 549 de lei. Premierul Viorica Dăncilă a beneficial de 49 de reclame sponsorizate din banii partidului, în valoare totală de 49 174 de lei. Mihai Fifor, cu 662 lei investiți pentru două reclame și Valeriu Andrei Steriu cu 463 de lei, pentru tot atâtea reclame au mai „mâncat” din banii partidului. Și europarlamentarul Dragoș Benea, baron de Bacău, și-a promovat o reclamă cu 100 de lei din banii partidului.

Candidatul Viorica Dăncilă a băgat bani în reclame pe Facebook și din propriul buzunar sau cel puțin așa arată datele publice. Dăncilă a plătit nu mai puțin de 24 857 de lei pentru a rula 16 reclame sponsorizate. Practic, premierul dat jos prin moțiune de cenzură a trebuit să pună la saltea peste două salarii din funcția pe care o are pentru a investi bani în câteva reclame pe Facebook. Asta mi-amintește de bancul ăla: știi că ți-ai fi putut lua un Ferrari din banii pe care i-ai dat până acum pe țigări? Cam așa și cu reclamele Vioricăi pe Facebook.

Ca o analiză per total, Dăncilă a cheltuit din martie și până-n prezent 145 489 lei, dintre care 10 104 lei doar în ultima săptămână. Asta în timp ce PSD a cheltuit în același interval de timp 639 843 de lei, dintre care 39 150 doar în ultima săptămână.

Mircea Diaconu: a cheltuit 11 991 de RON ca să ne spună că este doar „Un om” (9 septembrie – 8 octombrie)

Fostul actor și europarlamentar, ajuns la onorabila vârstă de 69 de ani și-a anunțat candidatura la prezidențiale ca o invitație pentru alte partide pentru a-l susține. Vârsta și-a spus cuvântul: nu e cel mai mare fan al Facebook-ului, investind doar 11 991 de lei pe reclame pe Facebook. Din partea Alianței UN OM (ALDE-Pro România) a primit doar 8 104 RON, pentru 11 reclame. Acesta a mai scos din propriul buzunar aproximativ 3 837 de lei, pentru 9 reclame.

Din martie și până-n prezent, Diaconu a investit 6885 de lei pe reclamele de pe Facebook, dintre care 4 103 lei doar în ultima săptămână. Alianța care-l susține pe Diaconu a cheltuit pe Facebook 5 175 de lei, dintre care 3 009 lei în ultimele 7 zile.

Alexandru Cumpănașu: 2 097 RON (9 septembrie – 8 octombrie)

Controversatul candidat Alexandru Cumpănașu, acel individ care a criticat universitățile românești și care este suspectat de cursuri frecventate doar pe la „școala vieții”, a cheltuit cel mai puțin pe Facebook, deși ține live-uri cu peste 10 mii de oameni pe rețeaua de socializare. Astfel,  acesta a cheltuit doar 2 097 de lei, pe parcursul a 30 de zile, pentru doar 10 reclame. În ultimele șapte zile, candidatul pentru Cotroceni nu a mai scos niciun ban din buzunar pentru a-și face campanie pe Facebook.

Partidul Mișcarea Populară – Theodor Paleologu: 1 404 RON (9 septembrie – 8 octombrie)

Candidatul Partidului Mișcarea Populară, Theodor Paleologu, un individ cu greutate pe scena politică românească se situează în coada listei când vine vorba de banii investiți în promovarea online a postărilor de pe Facebook. Candidatul PMP a scos din buzunarul propriu 1 033 de lei, pentru șase reclame, în ultimele 30 de zile. Acesta a și fost sponsorizat de partid pentru rularea a doua reclame pe platfoma Facebook, acestea însumând suma de 371 de lei.

Tot de pe Facebook mai aflăm că acesta a cheltuit doar 2 404 lei din martie și până-n prezent și sub 100 de lei în ultima săptămână. Partidul pe care-l reprezintă în cursa electorală a cheltuit, începând cu luna martie, 17 292 de lei, dintre care 1 306 în ultima săptămână.

Cât au cheltuit ceilalți candidați

Viorel Cataramă: 5 347 RON

Kelemen Hunor: 17 436

Cătălin Ivan: sub 100 RON

Ninel Peia: sub 100 RON

Sebastian Popescu: 0 RON (nu există date)

John Ion Banu: 0 RON (nu există date)

Bogdan Stanoevici: 0 RON (nu există date)

Politica