Delegaţia Patriarhiei Române, condusă de episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, Timotei Prahoveanul, se va află de miercuri la Ierusalim pentru ca sâmbătă să aducă în România Lumina Sfântă, informează Agerpres.
Potrivit superiorului Aşezămintelor româneşti de la Ierusalim, Ierihon şi Iordan, arhimandritul Teofil Anăstăsoaie, membrii delegaţiei vor participa joi la liturghia Cinei celei de Taină, la Spălarea picioarelor, apoi la Denia celor douăsprezece Evanghelii, iar vineri la slujba Prohodului, care se va oficia de la ora 21,00 în Mormântul Domnului. „În Sâmbăta cea Mare, Patriarhul Ierusalimului va oficia Vecernia, la ora 13,00, în cadrul căreia se pogoară şi se aprinde Sfânta Lumină”, spune arhim. Teofil Anăstăsoaie, citat de basilica.ro.
Ceremonialul pogorârii Sfintei Lumini începe în dimineaţa Sâmbetei Mari.
Lumina Sfântă va ajunge la credincioşii români pentru al 11-lea an consecutiv în noaptea de Înviere prin reprezentanţii eparhiilor care vor veni pe Aeroportul „Henri Coandă” în seara zilei de sâmbătă. Tradiţia a fost instituită de patriarhul Daniel în 2009, iar de atunci, în fiecare an, o delegaţie a Patriarhiei Române participă la ceremonialul de la Mormântul Domnului şi aduce Lumina Sfântă în România.
Lumina Sfântă este considerată un miracol al Ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşti la Ierusalim, când, în timpul Vecerniei din Sâmbăta Mare, între orele 12,30 şi 14,30, deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc care se pogoară din cer, manifestându-se diferit în fiecare an şi care în primele minute nu frige.
Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după Prohod. Cei care fac această verificare – pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare – sunt poliţişti civili, care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel. Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc. De asemenea, îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase. Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, uşa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii.
După desfăşurarea slujbei, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil şi brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt. La intrare, Patriarhul este controlat de poliţişti în prezenţa martorilor care aparţin tuturor confesiunilor. Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt şi pătrunde în prima încăpere, în „Capela Îngerului”, însoţit – conform tradiţiei – numai de un arab de religie islamică. Mai departe, patriarhul intră singur în încăperea propriu-zisă a Mormântului şi îngenunchează în faţa lespedei.
După rugăciune, cei prezenţi în biserică au adesea prilejul să observe o lumină precum un fulger, care vine prin cupola aflată deasupra Capelei Sfântului Mormânt. Pelerinii compară această lumină cu un glob care se împrăştie în mici bucăţi. Această lumină ajunge până la lespedea Sfântului Mormânt, aprinzând astfel vata presărată deasupra.
Rolul Patriarhului este de a lua în mâini această vată aprinsă, a o aşeza în două cupe de aur şi a se întoarce în „Capela Îngerului”. Ulterior, el aprinde două mănunchiuri de câte 33 de lumânări fiecare, apoi iese şi împarte Lumina credincioşilor.