Dragarea Dunării în zona portului Corabia va începe, în maximum două săptămâni, potrivit vicepremierului României, Paul Stănescu.
Stănescu a declarat, sâmbătă, la Slatina, că va fi respectată o hotărâre a Guvernului în acest sens.
„Există o hotărâre de Guvern și va începe dragarea în Portul Corabia, până la Calafat. Cred că în maximum două săptămâni va începe. Este vorba despre dragarea cursului Dunării, pentru că altfel nu putem avea port la Corabia”, a explicat vicepremierul Paul Stănescu.
Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi a achiziţionat un complex de dragaj format din dragă absorbant refulantă nepropulsată, două şalande hidroclap nepropulsate, remorcher de manevră, ponton pentru acostarea şi încărcarea şalandelor şi 500 metri liniari de tubulatură. Valoarea complexului de dragaj este de 43.500.000 de lei, finanţarea fiind asigurată în procent de 85% din fonduri europene nerambursabile, în cadrul programului CEF (Mecanismul pentru Interconectarea Europei) şi 15% din bugetul de stat.
Sectorul Corabia este situat în apropierea portului Corabia, kilometrul 630, şi se întinde pe o lungime de 7 kilometri, între kilometrul 626 şi kilometrul 633. Din punct de vedere al navigației, este un sector foarte dificil, unde frecvent sunt înregistrate perioade cu valori scăzute ale parametrilor şenalului. Din cauza situației hidrologice nefavorabile din ultimii ani și evoluția zonei morfologice, s-a înregistrat un număr de aproximativ 60-80 de zile/an cu adâncimi ale şenalului sub 2,5 metri și lățimi sub 150 metri și modificări ale traiectoriei șenalului navigabil.
În prezent, navigația se desfășoară pe brațul principal, între insula Băloiu și malul drept. Din cauza caracteristicilor acestui sector, șenalul a evoluat de pe malul stâng la configurația actuală, datorită apariției unui depozit de aluviuni în zona portuară din amonte, ce s-a extins atât în amonte cât și în aval.
Apariția acestor insule și evoluția depunerilor de aluviuni din apropierea acestora a condus în timp la închiderea accesului navelor în port și la imposibilitatea desfășurării operațiunilor la danele portuare. Din această cauză, circa 120 de zile pe an, accesul în port este restricționat, având efecte negative asupra traficului din portul Corabia și operatorilor economici.
Având în vedere condițiile din zonă, acesta este un sector foarte dinamic, cu schimbări frecvente ale patului albiei și extindere a depozitelor de sedimente, determinând acţiuni pentru monitorizarea permanentă a parametrilor șenalului navigabil, în special în timpul perioadei cu niveluri scăzute. Impactul este drastic pentru navigație şi accesul navelor în port, necesitând lucrări de balizare pentru a reduce lățimea şenalului și schimbarea traiectoriei acestuia.
Cu toate acestea, încă sunt înregistrate perioade cu valori ale parametrilor şenalului cu valori scăzute.
Astfel, în urma rezultatelor acţiunilor de monitorizare, în sectorul Corabia, s-a ales ca sector pilot, în vederea asigurării accesului în port prin realizarea de lucrări de dragaj. În urma rezultatelor de monitorizare, a fost determinată zona unde se vor realiza lucrările (km 632,0 – km 632,5), iar pe baza măsurătorilor s-a calculat cantitatea estimată de material ce trebuie excavat (175.000 metri cubi).