Municipiul Craiova, în parteneriat cu municipiul Oslo, se află în plină implementare a unui proiect ce vizează integrarea şcolară şi socială a elevilor aflaţi în situaţii de risc social. Proiectul este unul pilot, are o durată de 13 luni şi beneficiază de o finanţare de 60.000 de euro. Scopul final este acela de a înfiinţa, în Craiova, trei centre-pilot de integrare a elevilor mai sus menţionaţi.
Proiectul „Educatia poate rupe lanţul sărăciei!”, realizat de municipiul Oslo în parteneriat cu Primăria Craiova şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, se desfăşoară mai ales în contextul în care rata de abandon şcolar a crescut de la 2,25% în 2012-2013 la 2,44% în anul şcolar 2013-2014, iar numărul mediatorilor sociali este foarte mic. „Intervenţia este necesară în contextul creşterii ratei de abandon şcolar de la 2,25% in 2012-2013 la 2,44% în anul școlar 2013-2014, având în vedere numărul scăzut de forţă de muncă în instituţiile de învăţământ, specializată în consiliere psihologică şi socială a copiilor cu probleme sociale, cu doar 20 de mediatori sociali la nivel județean şi un număr de 6 la nivel municipal. În Craiova, funcţionează 26 de şcoli cu învăţământ primar şi gimnazial, în care sunt înscrişi la clasele primare un numar de 11.194 de elevi şi la clasele gimnaziale un număr de 9.781. Din acest total, o pondere importantă este reprezentată de 4.200 de copii de etnie romă. În acest context, dacă nu sunt luate în consideraţie în mod corespunzător, aceste probleme ar putea avea efecte negative majore atât asupra familiilor şi copiilor, cât şi asupra calităţii procesului educaţional în şcoli”, se arată în descrierea proiectului.
Scop final: trei centre de integrare pentru elevii aflaţi în situaţie de risc social
Scopul proiectului este de a creşte gradul de integrare şcolară şi socială a elevilor aflaţi în diverse situaţii de risc social, dintre care îi putem aminti pe cei cu unul dintre părinţi plecaţi la muncă în străinătate, cei din familii monoparentale, din familii cu venituri reduse sau fără venituri, elevi cu dizabilităţi sau cu probleme de comportament. În cadrul acestuia, trebuie să se implementeze, la nivel local, un model de intervenţie în domeniul integrării şcolare şi sociale a acestor elevi. Până la finele anului acesta, 26 de profesori din fiecare dintre şcolile amintite mai sus vor fi instruiţi pentru a putea deveni mediatori sociali. Aceştia vor participa la un training şi, ulterior, fiecare va trebui să identifice elevii aflaţi în situaţii de risc din şcoala fiecăruia. Pe baza acestor statistici va fi realizată o hartă a şcolilor cu elevi aflaţi în dificultate de la nivelul comunităţii locale şi un ghid metodologic de intervenţie pentru cei aflaţi în aceste situaţii. Aceasta ar reprezenta prima etapă a proiectului urmând ca, pe viitor, până în anul 2021, scopul îndeplinit să fie realizarea a trei centre-pilot de integrare şcolară şi socială a elevilor aflaţi în situaţie de risc social, care vor funcţiona în regim after school.







