Lucrările pentru Centrul Istoric se apropie de sfârşit. Chiar dacă este deschis craiovenilor de ceva vreme, mici reparaţii mai erau necesare, mici îmbunătăţiri, ajustări sau consolidări. Una dintre aceste îmbunătăţiri este pictura de pe imensul perete de lângă Bancpost care parcă nu se încadra în contextul noului centru vechi al Craiovei. Înfăţişând, aparent, o perioadă din Bănia începutului de secol XX, pictura este una impresionantă şi dă o notă de culoare, antichitate şi modernitate. O trăsură trasă de cai, o pisică neagră pe acoperiş, un domn intrând într-o clădire, altul plimbându-se pe stradă, câteva siluete în depărtare, iar în dreapta un personaj cu chelie care stă rezemat de zid.
Nimic ieşit din comun, am spune, însă, la o mai atentă analiză, putem observa ceva care nu pare a se integra foarte bine în contextul epocii din care face parte desenul. În desen este prezent simbolul ochiului încadrat într-un triunghi, care apare nu doar o singură dată, ci chiar de două ori.
Acest semn, al ochiului încadrat într-un triunghi, îl regăsim şi pe bancnota de un dolar american, dar la o căutare mai amănunţită pe internet îl descoperim ca fiind semnul Illuminati, o organizaţie secretă ce are legături cu masoneria.
Ce reprezintă Illuminati?
Illuminati (pluralul din latinescul illuminatus, "ilumináţii") este un nume care se referă la mai multe grupuri, atât istorice şi moderne, atât reale, cât şi fictive.
Ordinul Iluminaţilor a fost o societate secretă fondată la 1 mai 1776, în Ingolstadt (Bavaria de Nord), de Adam Weishaupt, care a fost primul profesor de drept canonic de la Universitatea din Ingolstadt. Mişcarea era formată din liber-cugetători, liberali, republicani (deci antimonarhici) şi pro-feminini, recrutaţi din lojile masonice din Germania, şi a urmărit să promoveze perfecţionismul prin intermediul şcolilor de mistere. În 1785, ordinul a fost infiltrat, dezbinat şi suprimat mai întâi de către guvernul bavarez pentru un presupus complot şi apoi în întregul stat (Reich) german. Acuzaţia adusă a fost aceea că scopul ordinului este să răstoarne toate monarhiile şi religiile de stat din Europa.
Scriitori ca Mark Dice, David Icke, Ryan Burke, Jüri Lina and Morgan Gricar au argumentat că Iluminaţii bavarezi au supravieţuit, posibil până în ziua de azi. Multe din aceste teorii sugerează că evenimentele din lume sunt controlate şi manipulate de o societate secretă care se numeşte Illuminati. Teoreticienii conspiraţiilor au afirmat că mulţi oameni de seamă au fost sau sunt membri ai societăţii Illuminati, incluzându-i pe Winston Churchill, familia Bush, Barack Obama, familia Rothschild, David Rockefeller şi Zbigniew Brzezinski.
Pe lângă organizaţia secretă şi întunecată, diverse grupări frăţeşti afirmă a fi “succesorii” Iluminaţilor bavarezi şi au folosit deschis numele "Illuminati" în înfiinţarea riturilor proprii. Câteva grupuri care se autodenumesc în oarecare variaţie "Ordinul Illuminati" folosesc numele direct în numele organizaţiei lor, în timp ce alţii, ca Ordo Templi Orientis, folosesc numele ca grad de iniţiere în interiorul organizaţiei lor.
Oamenii care trec prin zonă apreciază pictura, însă privesc nedumeriţi ochiul din stânga sus, cel care este cel mai vizibil.
„Îmi place cum a ieşit. A mascat aici peretele acesta. Ochiul acela… păi nu este de pe dolar? Da, este pe bancnota de un dolar a americanilor”, a spus un domn mai în vârstă.
Un alt bărbat ne-a spus că odinioară aşa arăta Sibiul şi Braşovul, cât despre ochi el nu îl luase în considerare.
Un copil de şapte ani care trecea prin zonă şi îşi ţinea mama de mână a afirmat uimit: „Uite, mami, este un ochi acolo sus”, însă femeia a trecut mai departe fără să asculte la spusele micuţului.
Ochiul lui Lucifer
Acest ochi, simbol al masoneriei şi al organizaţiei Illuminati, prezent şi pe clădirea din Bănie ar fi considerat ca fiind ochiul lui Lucifer. Pe site-ul wikipedia.ro, Lucifer este un nume deseori dat Satanei în credinţa creştină. Această asociere a lui Lucifer cu cea a unui înger căzut vine dintr-o interpretare particulară a unui pasaj din Biblie (Isaia 14:3-20) care vorbeşte despre cineva care primeşte numele "steaua zilei" sau "steaua dimineţii" (în latină, Lucifer) care semnifică un om căzut din Rai. Acelaşi cuvânt latin este folosit ca stea în Petru 1:19 şi oriunde altundeva fără legătură cu Satana. Totuşi, în multe scrieri mai târzii decât cele ale Bibliei, cuvântul latin a fost folosit ca un nume care îl desemnează pe Satana. În latină, cuvântul "Lucifer" care înseamnă "aducător de lumină" (de la lux, lucis, "lumină" şi ferre,"a aduce"), este un nume pentru "steaua dimineţii" (planeta Venus cu înfăţişarea ei întunecată).
Ochiul lui Horus
Totuşi, ochiul lui Lucifer şi-ar avea originea în ochiul lui Horrus. Ochiul lui Horus (Wedjat) (anterior Wadjet – Ochiul Lunii; şi ulterior Ochiul lui Ra sau Udjat) este un simbol antic egiptean al puterii regale şi protecţiei zeităţilor, în acest caz Horus sau Ra (zeu egiptean). Simbolul este interpretat ca o imagine a mamei lui Horus, Isis, şi alte zeităţi asociate cu ea.
În limba egipteană, cuvântul pentru acest simbol era „Wedjat”. Se credea că sursa puterii lui Horus se afla în ochii acestuia.
Hor, în limba egipteană antică înseamna faţă, chip şi era reprezentat printr-un cap de şoim (zeul Horus). Ochiul drept era alb şi reprezenta soarele, cel stâng era negru, simbolizând luna.
Ochiul în triunghi mai este considerat şi Ochiul atotevăzător
"Întâlnit în diferite arii culturale şi religioase, dar fără a avea acelaşi conţinut, ochiul, – numit uneori „Ochiul lui Dumnezeu” sau „Ochiul atoatevăzător” – este, în iconografia ortodoxă, un simbol controversat. Ca imagine, poate fi întâlnit în diferite ipostaze în vechile religii păgâne, iar prin adopţie îl regăsim în simbolistica unor organizaţii pseudocreştine, pentru ca în cele din urmă, frecvenţa prezenţei lui în cultul creştin să nu mai surprindă pe nimeni.
Deşi prezentă în textele biblice, iar în cele liturgice şi patristice de aproape două milenii, reprezentarea plastică a ochiului nu a fost acceptată ca simbol şi în erminia iconografiei ortodoxe, imaginea fiind reprodusă mimetic în cult cu consecinţe încă neevaluate.
Mulţimea reprezentărilor „Ochiului lui Dumnezeu” care inundă spaţiul liturgic ortodox începând cu secolul al XVIII-lea, este mai degrabă rezultatul unei „mode” decât consecinţa unor dezbateri şi hotărâri canonice ale Bisericii ca răspuns la vreo disfuncţie sau vreun derapaj al limbajului iconografic", se arată pe doxologia.ro.
Concluzia generală a craiovenilor este că tabloul este unul reuşit care dă o notă vizuală plăcută Centrului Istoric. Totuşi, planează incertitudinea asupra acestui semn al ochiului în triunghi şi asupra faptului că el a fost desenat în centrul Băniei într-o pictură care ar trebui să înfăţişeze Craiova începutului de secol XX.







