Ministrul Educaţiei în vizită la Dolj şi Gorj. Promisiuni

Redactia

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu a efectuat,ieri, o vizită de lucru în judeţul Dolj, la Craiova, dar şi în Gorj, la Târgu Jiu. După o discuţie pe care a avut-o cu reprezentanţii învăţământului preuniversitar a remarcat o serie de probleme, pentru unele dintre ele, găsind, deja, soluţii.

Am remarcat o serie de probleme comune, ridicate de  reprezentanţii învăţământului preuniversitar, directori, membri ai inspectoratului şcolar judeţean, membrii ai sindicatelor.Am putut să răspundem la decizia luată de Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi cel de Finanţe de acordarea unui spor de salariu de 12% în semestrul al doilea al anului 2015 pentru personalul nedidactic atât din mediul preuniversitar cât şi universitar.60.000 de persoane, 53.000 în învăţământul preuniversitar şi 7.000 la învăţământul universitar.Personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic vor primi conform prevederilor acordului semnat în octombrie 2014, creşteri salariale de 5% în martie şi 5% în septembrie.
Sorin Cîmpeanu

Personalul nedidactic din învăţământul preuniversitar şi universitar doljean va avea salariile mai mari, cu 12%, după cum susţine Cîmpeanu.
Potrivit ministrului, în ţară, aproximativ 60.000 de persoane încadrate ca personal nedidactic în sistemul de educaţie vor primi mai mulţi bani.

La nivelul Guvernului României s-a reuşit identificarea soluţiei prin care personalul nedidactic să poată primi în semestrul II al anului 2015 o creştere salarială de 12% . Asta înseamnă că şaizeci de mii de persoane încadrate ca personal nedidactic în sistemul de educaţie vor primi această creştere de 12% la salariu care reprezintă un efort de 46 milioane lei la nivelul semestrului II al anului.l
A spus Sorin Cîmpeanu

În Dolj, personalul nedidactic a făcut pe 27 ianuarie o grevă japoneză, nemulţumit de salariile mici, de faptul că nu beneficiază de spor de vechime deşi lucrează în insituţii de învăţământ de peste 20 de ani.
Ministrul spune că este necesară elaborarea unei noi legi a Educaţiei, dar şi a unei metodologii de calcul a costului standard per elev care să ţină seama de specificitatea fiecărui judeţ în parte.
Conform ministrul Educaţiei a doua problemă ridicată în urma discuţiilor pe care le-a avut, ieri, cu cadrele didactice din cele două judeţe, este  aceea a plăţii sentinţelor judecătoreşti pe Legea 221/2008. Cîmpeanu a arătat că în 2014, au fost plătite aceste drepturi salariale aferente sentinţelor pentru 2014 şi 2015 în avans, în martie 2015, primele două tranşe din ceea ce a rămas pe 2016.
În Dolj, sumă plătită în 2014, este de aproape 19 milioane euro, doar pe şentinţe, iar pentru 2016, sunt prevăzute alte nouă milioane de euro.

La Gorj, spune ministrul, efortul financiar a fost de 12,5 milioane lei:
În urma întâlnirii pe care am avut-o, am considerat normal interesul colegilor profesori şi al sindicatelor pentru plata sentinţelor, anticipată pentru anul 2016, deoarece în 2014 au fost achitate sentinţele judecătoreşti pe Legea 221. La nivelul judeţului Gorj a însemnat un efort de 12,5 milioane de euro, sume care au ajuns la colegii din învăţământul preuniversitar din judeţ. Până la finalul lunii martie vor fi plătite în avans primele două tranşe din sentinţe pe anul 2016.

Ministrul Educaţiei a mai declarat că în martie vor fi livrate noi microbuze pentru transportul elevilor. În Dolj vor ajunge 20, iar în Gorj 18.
De asemenea, acesta a “aflat” că 136 unităţi şcolare din Dolj nu au autorizaţie sanitară de funcţionare, lucru pe care cotidianul nostru Ediţie Specială l-a prezentat în nenumărate rânduri. Nu a precizat însă ce măsuri ar trebui să ia ministerul în acest caz.

Bacalaureat diferenţiat

Sorin Cîmpeanu vrea ca procentul de promovare a elevilor doljeni la examenul de bacalaureat să se menţină pe un trend ascendent. De asemenea a vorbit despre introducerea unui bacalaureat diferenţiat.

Din discuţia cu colegii doljeni, vrem îmbunătăţirea procentului de promovare la bacalaureat, de la 41%, acum doi ani, în 2012, la 48% în 2013, 55% în 2014, sperăm să se păstreze acest ritm de creştere a promovării la bacalaureat.Bacalaureat diferenţiat, o primă formă care să aibă un nivel de excelenţă mediu şi care să permită deţinătorilor diplomei de promovare a acestui tip de bacalaureat accesul până la învăţământul postliceal, inclusiv colegiile de învăţământ terţiar nonuniversitar şi o formă cu un nivel sporit de exigenţă care să permită accesul la o pregătire de nivel licenţă-master-doctorat, nota bene fără a împiedica accesul unui elev care a decis să se prezinte la examenul pentru prima formă, să i se interzică accesul peste un an, doi, trei, patru, cinci. În funcţie de opţiunile de dezvoltare a carierei să se înscrie şi la forma care îi permite accesul la licenţă-master-doctorat.
Sorin Cîmpeanu

Acesta a spus că organizarea concursurilor de inspectori şcolari generali, adjuncţi, directori de licee şi directori de casa corpului didactic au fost o necesitate.Pentru ocuparea posturilor de directori de învăţământ nu există încă o metodologie.

A doua etapă pentru ocupara posturilor de inspector general adjunct şi director casă corp didactic pe 20 martie, urmată la sfârştiul lunii aprilie, începutul lunii mai, a treia etapă la concursurile pentru inspector şcolar general.Metodologia există pentru aceste concursuri, care datează din 2011, dar au suferit doar modificările obligatorii, principiul este acelaşi, permite înscrierea la concurs oricărei persoane care satisface exigenţele profesionale solicitate şi care nu a împlinit vârsta standard de pensionare până la momentul derulării concursurilor.Vechea prevedere din metodologia din 2011, spunea că nu se pot înscrie la concurs persoanele care împlinesc vârsta standard de pesnionare pe parcursul mandatului de patru ani.Nu acelaşi lucru pot spune şi despre ocuparea posturilor de directorii de învăţământ preuniversitar, metodologia nu a existat şi va fi lansată în dezbatere publică vreme de 30 zile la începutul lunii martie.Necesitatea organizării acestor concursuri a fost afirmată de către mine în calitate de ministru încă de la începutul mandatului, cred în această necesitate care impune  o selecţie pe bază de competenţe şi care le dă colegilor noştri posibilitatea de a construi planuri manageriale fie la nivelul şcolii sau la nivel de inspectorat pe durată de patru ani.Este un lucru aşteptat de sistem.
Sorin Cîmpeanu

Susţin învăţământul profesional

Am şi susţinerea pentru învăţământul profesional şi tehnic ca verigă de legătură între sistemul de educaţie şi piaţa muncii.Până nu vom consolida această legătură funcţională nu putem să avem aşteptări entuziaste în ceea ce priveşte creşterea resurselor pentru educaţie.Am introdus în lege, învăţământul dual ca formă de organizare a învăţământului profesional şi tehnic pentru absolvenţii clasei a X-a, învăţământul obligatoriu.

Acesta a mai spun că va fi în derulare metodologia de derulare a orelor de religie, care va fi promovată prin ordin de ministru.şi atunci se va şti ce vor face elevii în timpul în care ceilalţi elevi care au optat să înveţe această materie la clasă vor avea ora de religie.

Decizia Curţii Constituţionale, publicată pe 23 ianuarie în Monitorul Oficial spune că orele de religie sunt obligatorii pentru stat şi pentru şcoală, opţionale pentru elevi.După 45 de zile de la publicarea deciziei, devine executorie, se împlinesc aceste zile pe 9 martie.Până atunci Ministerul Educaţiei poate decât să interogheze sistemul.Prin intermediul inspectoratelor părinţii pot opta dacă să studieze această materie, printr-o cerere scrisă.La final, vom avea un rezultat cu privire la numărul de clase ce se vor construi pe baza acestei opţiuni.
Sorin Cîmpeanu

Ministrul a declarat că nu ar fi exclusă varianta de a introduce manuale digitale la liceu şi că un examen de admitere în învăţământul superior, cu probe, ar fi oportun.

author avatar
Redactia
Distribuie acest articol