Profesor Doina-Alina Dascălu, responsabil în cadrul CJRAE Dolj, a efectuat un studiu cu privire la abandonul şcolar din ultimii ani prin care a dorit să prezinte rata abandonului şcolar începând cu anul şcolar 2006-2007 şi până în prezent.
Studiul a avut ca principale obiective stabilirea procentului de abandon şcolar la nivelul judeţului Dolj, depistarea cauzelor care generează abandonul şcolar, elaborarea unui set de recomandări destinate cadrelor didactice şi părinţilor în scopul prevenirii şi combaterii fenomenului abandonului şcolar.
Aşa cum se arată în comunicatul de presă ISJ Dolj, au fost identificaţi ca factori favorizatori ai abandonului şcolar dificultăţile materiale, modelul educaţional oferit de părinţi, dezorganizarea familiei, căsătoriile timpurii, repetenţiile repetate şi frecvente. Cauzele abandonului sunt însă multiple, având o natură psihologică. Se poate vorbi aici de imaturitate şcolară, tulburări comportamentale şi sociale, situaţia socio-economică a familiei, exploatarea copiilor prin muncă.
Potrivit datelor statistice, din 2006 şi până în 2014, rata abandonului şcolar variază între 2,33 % şi 2,66 %.
2006-2007 – 2,33%
2007-2008 – 2,25%
2008-2009 – 2,55%
2009-2010 – 2,38%
2010-2011 – 2,50%
2011-2012 – 2,66%
2012-2013 – 2,25%
2013-2014 – 2,44%
Studiul a fost realizat pe un eşantion de 144 de unităţi şcolare şi au fost incluşi 66.923 elevi dintre care 50 unităţi şcolare din municipiul Craiova, 15 unităţi şcolare din mediul urban şi 79 unităţi şcolare din mediul rural, având o marjă de eroare de plus sau minus 0,10%.
Pe ciclurile de învăţământ din judeţul Dolj, situaţia se prezintă astfel:
-învăţământul primar – 460 cazuri de abandon;
-învăţământul gimnazial – 849 cazuri de abandon;
-învăţământul liceal – 323 cazuri de abandon.
În total un număr de 1632 de elevi din judeţul Dolj au renunţat la şcoală din 2006 şi până în prezent. Dintre aceştia 236 de cazuri de abandon au fost din cauze sociale, 152 cazuri de natură economică, 3 cazuri medicale, 4 cazuri psihopedagogice şi 172 de cauzi din alte cauze precum migraţia familiilor în alte judeţe sau peste hotare.
Restul de 1065 de cazuri se află încă sunt semnul incertitudinii, considerându-se abandon şcolar din cauze necunoscute.
Recomandări privind prevenirea şi combaterea abandonului şcolar
– sporirea rolului învăţământului preşcolar, deoarece s-a constatat că aproape jumătate din eşecurile manifestate în clasele primare şi în cele gimnaziale s-au datorat diferenţelor existente la debutul şcolarităţii.
– stabilirea unor relaţii de parteneriat real şi eficient între familie şi şcoală cu accent pe creşterea interesului părinţilor faţă de pregătirea copiilor;
– programe şcolare adecvate cerinţelor unei societăţi moderne;
– proiectarea unor acţiuni de orientare şcolară şi profesională adecvată corelată cu cererea de pe piaţa muncii în concordanţă cu interesele elevilor;
– promovarea şi susţinerea parteneriatului de tipul şcoală-comunitate-familie;
– dezvoltarea programelor de tipul „a doua şansă”







