Moțiunea simplă inițiată de partidul AUR împotriva ministrului Educației Daniel David a fost respinsă, luni, de Senat.
S-au înregistrat 40 de voturi „pentru”, 80 de voturi „împotrivă” și o abținere.
Plenul Senatului a dezbătut şi votat luni moţiunea simplă prin care sunt criticate politicile Guvernului în domeniul educaţiei.
Liderul grupului senatorial al AUR, Petrişor Peiu, a depus, săptămâna trecută, în plen, moţiunea – intitulată „În loc de instrucţie şi excelenţă, umilinţă şi dresaj”, semnată de 38 de senatori din Opoziţie (28 AUR, 6 neafiliaţi, 4 Pace-Întâi România).
Prin această moțiune simplă, opoziția a cerut demisia ministrului Educației şi anularea imediată a măsurilor care vizează învăţământul preuniversitar şi superior, adică majorarea normei didactice, comasările școlilor ori tăierea burselor pentru unele categorii.
De asemenea, ministrului i-a mai fost reproșată rata finală de promovare la Bacalaureatul de toamnă din acest an: 31,9% – cea mai mică din ultimii șase.
Parlamentarii opoziției mai spus că în 2024 a fost cel mai mic număr de elevi înscrişi la Bacalaureatul de toamnă din ultimii 21 de ani, iar nivelul de analfabetism funcţional rămâne îngrijorător de ridicat, în timp ce inechităţile dintre mediul urban şi rural se adâncesc „în ciuda retoricii reformatoare”.
Moțiunea simplă mai spune că „Daniel David a demonstrat că nu este un ministru al educaţiei, ci un executor bugetar care a ales să mintă, să cenzureze şi să sacrifice viitorul a milioane de români pe altarul unor economii infime şi al unor interese politice obscure”.
Daniel David: Da, educaţia este în pericol
Daniel David a declarat, la moţiunea împotriva sa, că educaţia este în pericol iar când un sistem produce spre 50% analfabetism funcţional, devine un risc de securitate raţională.
”Dacă nu suntem atenţi, ţara va deveni o civilizaţie eşuată, sub obscurantism”, a mai spus ministrul. Ministrul a mai spus că nu ar fi început reforma în educaţia cu creşterea normei didactice, pentru că nu reprezenta pentru el o prioritate, însă în condiţii de criză fiscal-bugetară, creşterea normei didactice cu cele două ore a devenit o necesitate, transmite News.ro.
”Am această ocazie, oportunitatea, sper eu, să le clarific şi să ne punem de acord într-o manieră raţională. Şi să vedem dacă, pe viitor, putem construi ceva pentru educaţie. Încep prin a spune că, da, educaţia este în pericol. Educaţia este în pericol de mai mult timp în această ţară. Prin raportul QX, pe care şi grupul AUR ştiu că l-a susţinut, în diagnosticul pe care l-am făcut, am arătat foarte clar că suntem într-o situaţie critică, atât în cercetare, cât şi în educaţie”, a spus ministrul Daniel David, în plen.
”Dacă nu suntem atenţi, ţara va deveni o civilizaţie eşuată, sub obscurantism, în educaţie”
”Când un sistem produce spre 50% analfabetism funcţional, devine un risc de securitate raţională. Altfel, spus, dacă nu suntem atenţi, ţara va deveni o civilizaţie eşuată, sub obscurantism, în educaţie. În cercetare, dezvoltare, inovare vom deveni, probabil, o colonie tehnologică. Aşa că ştiţi foarte bine că al doilea mandat pe care l-am preluat, a fost preluat în această idee că implementăm soluţiile din raportul QX. Problema este că, pe turnantă, a apărut o problemă majoră, nu doar pentru sistemul nostru, pentru întreaga ţară. O problemă care ne pune la risc salarii, burse, iar la nivel national, pensii şi ajutoare sociale. Astfel încât, efectiv, măsurile care au fost luate, au trebuit să fie luate într-o logică iniţială fiscal-bugetară. Acesta este adevărul. Nu are sens să ne ascundem şi să pretindem altceva”, a precizat David.
Ministrul a mai arătat că măsurile fiscal-bugetare ”ne salvează domeniul, pe salarii şi burse, până la sfârşitul anului”.
”Măsurile luate sunt măsuri care se regăsesc în diverse repere europene”
Potrivit lui David, toate aceste măsuri fiscal-bugetare au fost filtrate prin criterii educaţionale şi pentru orice măsură, se poate raporta la standardele OECD sau ale Uniunii Europene.
”Într-o situaţie de criză, cine pretinde că va implementa cele mai bune practici, cred că minte. Eu, pur şi simplu, argumentez că măsurile luate sunt măsuri care se regăsesc în diverse repere europene”, a subliniat David.
Ministrul s-a referit la mărirea normei didactice, două ore pe săptămână.
”Dacă erau condiţii de normalitate, aş fi început cu această reformă? Vă spun direct, cu public, nu. Nu reprezenta pentru mine o prioritate. În condiţii de criză fiscal-bugetară, creşterea normei didactice cu cele două ore a devenit o necesitate. Nimeni nu şi-a dorit-o, fiindcă niciun ministru nu vrea să se contreze cu oamenii din sistem”, a spus David, precizând că a luat modelul european: Franţa – 22 ore, Spania – 21 ore, Irlanda – 22 ore.
”Da, există şi acele exemple pe care le-aţi dat: Turcia, Bulgaria, Polonia, cu număr de sub 18 ore. Dar avem şi Ungaria cu 26 ore. Doamne fereşte să ajungem în zona aia. Deci, altfel spus, n-am ieşit din nişte repere ale OECD şi ale Uniunii Europene. Dar repet, n-ar fi fost o măsură primordială pentru mine”, a menţionat el.








