Sistemul public de pensii aduce câteva schimbări importante, începând cu 1 septembrie 2024. Beneficiarii nerezidenți vor trebui să trimită un certificat de viață semestrial pentru a-și menține pensia, iar cei care primesc pensii de urmaș trebuie să dovedească că continuă studiile după vârsta de 16 ani pentru a nu avea pensia suspendată. De asemenea, ajutorul de deces va fi acordat și persoanelor care au fost asigurate în ultimele șase luni înainte de deces.
„Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii nerezidenți aflați în plată au obligația de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an, un certificat de viață. Certificatul de viață se transmite de beneficiarul nerezident din proprie inițiativă, prin poștă sau prin e-mail – [email protected]”, transmite Daniela Licu, director executiv Casa de Pensii Dolj.
Un alt aspect esențial se referă la beneficiarii de pensii de urmaș. Conform HG nr. 181/2024, plata pensiei de urmaș pentru copiii care au împlinit vârsta de 16 ani va fi suspendată dacă aceștia nu aduc dovezi privind continuarea studiilor. Această dovadă trebuie prezentată casei teritoriale de pensii în termen de 10 zile de la începerea anului școlar sau universitar.
„Plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare celei în care copilul beneficiar al pensiei de urmaş a împlinit vârsta de 16 ani, în cazul în care acesta nu face dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii. Plata pensiei de urmaş se suspendă cu data de 1 noiembrie a anului în curs, în situaţia copiilor urmaşi cu vârstă cuprinsă între 16-26 de ani, dacă nu fac dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii. Dovada continuării studiilor, se prezintă casei teritoriale de pensii în termen de 10 zile de la data începerii anului şcolar/universitar. Reluarea în plată a pensiei de urmaş se face de la data suspendării, respectiv de la data angajării în cazul copilului urmaş, medic rezident, cu respectarea termenului general de prescripţie”, a mai menționat aceasta.
Legea nr. 360/2023 prevede că ajutorul de deces poate fi acordat și în cazul persoanelor care au avut calitatea de asigurat în ultimele șase luni înainte de deces, indiferent de stagiul de cotizare. Totuși, acest ajutor nu se aplică în cazul decesului pensionarilor sau al membrilor de familie care nu aveau calitatea de asigurați sau pensionari la data decesului.
Valoarea ajutorului de deces pentru asigurați sau pensionari este de 7.567 lei, iar pentru membrii de familie ai acestora este de 3.784 lei. Membrii de familie eligibili includ soțul/soția, copiii, părinții sau bunicii oricăruia dintre soți, conform legii. De asemenea, ajutorul de deces poate fi solicitat de persoane juridice, dar numai pe baza unor documente justificative, cum ar fi facturile pentru cheltuielile aferente decesului.
„Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripție, calculate de la data emiterii certificatului de deces (nu de la data decesului) – art. 116 alin. 2 din lege. Ajutorul de deces poate fi acordat si persoanei juridice, doar prin virament bancar, iar dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces se face doar cu inscrisuri (ex. factură), nu se poate face dovada prin declarație pe proprie răspundere autentificată. Competența în ceea privește plata ajutorului de deces revine exclusiv caselor de pensii, a fost eliminată competența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene privind plata ajutorului in cazul decesului șomerului sau al unui membru de familie al acestuia.
Menționăm faptul că cererile înregistrate începând cu data de 01.09.2024 se soluționează în temeiul Legii nr. 360/2023, chiar si în cazul decesului asiguratului sau pensionarului survenit înainte de această dată, cu îndeplinirea condițiilor de eligibilitate prevăzute de acest act normativ. Cuantumul ajutorului de deces în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului este de 7.567 lei, iar în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului este de 3.784 lei”, spune directorul.
Beneficiarii care au depus cereri de recalculare înainte de 31 august 2024 vor beneficia de drepturi recalculate începând cu 1 septembrie 2024, conform legislației în vigoare. Este important ca adeverințele necesare să respecte modelele și condițiile legale, în funcție de data emiterii acestora.