miercuri, octombrie 9, 2024

Ultima ora

Sport

Furtuna Isha lovește România. Avertizare de gheață neagră

Furtuna Isha, care a provocat coduri roşii şi portocalii de vreme rea în nordul şi vestul Europei, ajunge și în România și poate aduce ninsori, lapoviță și ploi, dar și gheață neagră. Experții în conducere defensivă susțin că atunci când bănuim că se poate forma gheață neagră, trebuie să conducem foarte fin, fără bruscarea comenzilor.

”Vom avea predominant ninsori, dar și în zona montană înaltă, în toate masivele, unde, dacă la început vorbim de ninsori, la mijlocul acestei săptămâni, după episodul de ger, pentru că temperaturile vor mai crește, nu simțitor, dar vor deveni în general pozitive ziua, și chiar și minimele, pe parcursul nopților, vor mai crește, aceste ninsori, care la început vor predomina în regiunile intracarpatice și în zonele de munte, vor traversa și partea de sud-est și est a României”, a explicat directorul Administrației Naționale de Meteorologie la Antena 3 CNN.

În nordul şi vestul Europei, fenomenul meteo a provocat deja mai multe coduri roșii de vreme rea.

Policlinica Buna Vestire Craiova

”Ce avem dinspre partea de vest a Europei, intersecția unor mase de aer foarte reci, la contactul cu masa de aer dinspre latitudini nordice, care aduce acest val de aer polar, aduce și intensificările de vânt. Pentru că și în zona montană, la noi, vom vorbi la mijlocul acestei săptămâni, în intensificare, de viteze ale vântului mai mari de 60-80 km/h, cu siguranță și în zonele mai joase de relief, viteze de 40-50 km/h, în condițiile valorilor preponderent negative, vor amplifica senzația de rece”, a mai spus directorul ANM.

Conform experților, dacă precipitațiile înregistrate sunt sub formă de ploaie, pe fondul temperaturilor scăzute, există riscul să se producă gheață neagră pe carosabil. Este unul dintre cele mai periculoase fenomene pentru traficul rutier. Practic, gheața neagră este o peliculă fină de gheață care se formează direct pe asfalt, astfel încât nu schimbă culoarea acestuia și este extrem de greu de văzut. De obicei, gheața neagră se formează atunci când temperatura este aproape de punctul de îngheț. Ea are la bază ori o scurtă ploaie, ori umiditate ridicată, ori apa de la zăpada topită de pe marginea drumului, care se scurge pe asfalt și îngheață.

Experții în conducere defensivă susțin că atunci când bănuim că se poate forma gheață neagră, trebuie să conducem foarte fin, fără bruscarea comenzilor, scrie adevarul.ro Vorbim de toate comenzile, de frână, accelerație și direcție. Deoarece gheața neagră se formează pe suprafețe mici, ca niște petice, este bine să adaptăm viteza de deplasare, astfel încât orice alunecare să poate fi ușor redresată atunci când anvelopele recâștigă aderența. Dacă observăm că există un astfel de fenomen pe zone mai mari (ploaie urmată de răcire bruscă), este mai bine să oprim până ce drumul este stropit cu soluții specifice sau cu sare. Este extrem de periculos să circulăm pe un astfel de drum pentru că vehiculul devine incontrolabil, practic. Chiar și mica pantă spre bordură realizată de constructorii drumului pentru scurgerea apei de ploaie spre sistemele de canalizare poate aduce pierderea controlului mașinii. Foarte important, nu vă bazați pe sistemele de asistență prea mult pentru că și acestea au niște limite tehnice și în altfel de cazuri nu vă mai ajută.

Politica