Planuri mari pentru Craiova și Zona Metropolitană: parcări, străzi bune și siguranță în trafic

Anghel Catalin

Dezbaterea publică privind Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Zonei Metropolitane Craiova va avea loc în data de 15.11.2023, ora 11:00, în sala Nicolae Titulescu, din clădirea Centrului Multifuncțional Craiova.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă este un document strategic, nivelul de detaliere a propunerilor, fiind adaptat în consecință. În faza de implementare a PMUD vor fi necesare studii de fezabilitate şi proiecte tehnice privind investițiile propuse, conform legislației în vigoare, inclusiv în ceea ce privește amplasamentul exact și soluția tehnică optimă, respectiv analiza impactului asupra mediului pentru proiectele relevante.

Astfel, printre altele, se propun intervenții cu caracter integrat, care au ca scop utilizarea echitabilă a spațiului public aferent principalelor artere municipale între modurile nepoluante de transport și spațiul destinat utilizării individuale ale mijloacelor de transport, cu scopul reducerii emisiilor GES generate de acestea. În acest sens, se propune o rețea de coridoare de mobilitate urbană, reprezentată de trasee care pot incorpora după posibilitățile fizice ale terenului și în funcție de soluțiile tehnice stabilite la următoarele faze de proiectare (Studiu de fezabilitate și/sau Proiect tehnic), piste/benzi velo, trasee de transport public cu sau fără bandă dedicată, spații verzi de aliniament, mobilier urban, pietonale atractive, infrastructură carosabilă.

Se propune modernizarea trotuarelor și spațiilor pietonale, atât prin îmbunătățirea suprafețelor de călcare (eventual piatră naturală), cât și prin dotarea acestora cu elemente de mobilier urban, amenajarea de aliniamente de spații verzi, plantări de arbori maturi, cu grad ridicat de retenție CO2, relocarea stâlpilor de iluminat și realizarea de canalizații tehnice pentru cablurile electrice și de telecomunicații.

Tipuri de activități posibile incluse în cadrul proiectelor:

  • Lucrări pentru restructurarea parcărilor de reședință;
  • Amenajarea de piste pentru bicicliști, separate de celelalte fluxuri de mobilitate;
  • Amenajarea și semnalizarea superioară a trecerilor de pietoni, în scopul creșterii siguranței acestora;
  • Lucrări pentru modernizarea carosabilului în urma restructurării capacităților de circulație auto;
  • Lucrări pentru realizarea marcajelor rutiere;
  • Lucrări pentru relocare/protejare rețele de utilități;
  • Lucrări pentru asigurarea scurgerii apelor, canalizare pluvială (dacă este cazul), amplasarea gurilor de scurgere în bordură;
  • Lucrări pentru modernizarea spațiilor pietonale – trotuare finisate cu piatră naturală și/sau plăci de beton teflonizat;
  • Realizarea canalizațiilor pentru rețele de iluminat și comunicații fibră optică și îngroparea cablurilor în subteran, conform obligațiilor legale;
  • Modernizarea iluminatului public;
  • Extinderea sistemului de supraveghere video;
  • Implementarea unui sistem inteligent, automat, de irigare a spațiilor verzi;
  • Plantarea de arbori și arbuști, cu grad ridicat de retenție CO2, precum și pentru umbrirea spațiului pietonal și creșterea confortului termic;
  • Dotarea spațiului public cu mobilier urban specific, inclusiv mobilier cu funcțiuni de tip smart-city;
  • Lucrări pentru creșterea siguranței la trecerile de pietoni și intersecțiile principale, marcaje și semnalizare rutieră;

Parcări pentru biciclete în valoare de 5.25 de milioane de euro

Pentru susținerea utilizării bicicletei ca mod prioritar de deplasare cotidiană, se consideră necesară realizarea unei infrastructuri pentru gararea/depozitarea bicicletei în proximitatea accesului din imobilul de domiciliu. Acest proiect se fundamentează în primul rând pe necesitatea asigurării accesibilității la acest mod de transport, bazat pe disponibilitatea de accesare a mijlocului de transport în condițiile concurenței celorlalte moduri în decizia modală de deplasare.

- Advertisement -

Parcările de biciclete vor fi din structură metalică, închise accesului din exterior, prevăzute cu ușă acces doar pentru utilizatori, accesul asigurându-se pe baza de card cu cip RFID. Capacitatea parcărilor de biciclete va fi de minim 20 de biciclete/unitate construită. Proiectul poate fi realizat etapizat, pornind de la 2-3 zone pilot și diseminându-se apoi la nivelul municipiului, în baza unor solicitări justificate din partea comunității locale. Valoarea estimată investiției: 5.25 de milioane de euro, fără TVA.

Creșterea siguranței la trecerile de pietoni

Sunt dorite și soluții smart-city, pentru trecerile de pietoni din oraș. Obiectivul proiectului este reducerea sau eliminarea accidentelor în care sunt implicați pietonii în locurile amenajate de traversare a arterelor rutiere, creșterea siguranței participanților la trafic, inclusiv a pietonilor și implicit îmbunătățirea calității vieții în municipiul Craiova. Intersecțiile și trecerile de pietoni care vor fi propuse în cadrul proiectului vor fi selectate în conformitate cu propunerile Poliției Rutiere.

Valoarea estimată investiție este de 1.00 milioane de euro, fără TVA, iar sistemul va avea următoarele funcțiuni:

  • Video detecţie;
  • Analiza statistică a fluxurilor pietonale și auto: numărare, clasificare, viteza de deplasare, încălcări ale regulilor de circulație, etc.;
  • Sisteme de avertizare pietoni și șoferi;
  • Date de mediu colectate prin senzori;
  • Rapoarte și analize statistice, rezultate prin prelucrarea automată a datelor colectate din teren și stocate în regim cloud;
  • Sistem de comunicații wireless 4G pentru date;
  • Aplicatie de baza;

Parcare supraetajată pe strada Constantin Brâncoveanu 201, la Judecătorie și la stadionul Tineretului

Proiectul presupune amenajarea unei parcări supraetajate pe str. Constantin Brâncoveanu cu scopul de a răspunde cererii prezente cu privire la deficitul locurilor de parcare și eliberarea parcărilor la bordură prezente.

  • Valoarea estimată investiției: 4.0 M euro, fără TVA
  • Surse posibile de finanțare: Buget local

Același tip de proiect este propus și pe strada Alexandru Ioan Cuza, lângă Judecătorie

  • Valoarea estimată investiției: 3.0 M euro, fără TVA
  • Surse posibile de finanțare: Buget local

Când vine vorba despre parcarea supraetajată de la stadionul Tineretului, explicația este următoarea: „Se propune amenajarea unei parcări de mare capacitate în zona stadionului Tineretului. Parcarea va asigura un necesar atât pentru locuitorii municipiului cât și pentru turiști sau participanții competițiilor sportive”.

  • Valoarea estimată investiției: 10.0 M euro, fără TVA
  • Surse posibile de finanțare: Buget local

Pasaj rutier subteran Frații Golești, între A.I.Cuza și Dezrobirii

În Planul de Mobilitate Urbană Durabilă se mai propune realizarea unui pasaj rutier subteran pe str. Frații Golești între străzile Alexandru Ioan Cuza și str. Dezrobirii pentru a elimina blocajele de trafic prezente din intersecția cu Calea București. Spațiul rezultat în urma realizării pasajului subteran va fi reamenajat în favoarea pietonilor, crescând calitatea locuirii din zonă.

  • Valoarea estimată investiție: 15.00 M euro, fără TVA
  • Surse posibile de finanțare: Buget local; Alte surse

Reabilitarea podurilor și podețelor în comuna Teasc

Nu doar Bănia este vizată când vine vorba despre Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, fiind vorba despre Zona Metropolitană, până la urmă. Astfel, pentru comuna Teasc au fost puse pe listă următoarele planuri de reabilitare:

  • Lucrări pentru modernizarea podurilor și podețelor;
  • Lucrări pentru asigurarea scurgerii apelor, canalizare pluvială (dacă este cazul);
  • Lucrări pentru asigurarea protejării/relocării și extinderii rețelelor de utilități;
  • Lucrări pentru construcție/ modernizare trotuare și amenajarea peisagistică a întregului sit pentru proiectul propus;
  • Realizarea canalizațiilor pentru rețele de iluminat și comunicații fibră optică și îngroparea cablurilor în subteran, conform obligațiilor legale;
  • Alte tipuri de lucrări;

Menționam că acest document reprezintă varianta finală draft a proiectului Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Craiova, urmând a fie supusă etapei de obținere a avizul de mediu din partea APM Dolj şi etapei de consultare publică. De asemenea, se recomandă actualizarea periodică a PMUD și a modelului de transport aferent, cel puțin o dată la 5 ani sau mai des, în funcție de evoluțiile viitoare în zona metropolitană a municipiului Craiova”, se specifică în versiunea finală a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă.

La dezbaterea publică sunt invitaţi să participe, în limita locurilor disponibile în sală, toţi cei interesaţi: persoane fizice şi juridice, organizaţii ale societăţii civile, societăţi comerciale și reprezentanţi ai instituţiilor publice interesate.

author avatar
Anghel Catalin
Distribuie acest articol