miercuri, noiembrie 27, 2024

Ultima ora

Sport

Accidentul feroviar de la Cârcea din 2009: Dosarul de sabotaj, clasat

Dosarul de sabotaj pe calea ferată privind accidentul feroviar de la Cârcea din 2009 a fost clasat de procurorii  de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova, informează Europa Liberă.

În dimineața zilei de 21 august 2009, trenul Accelerat 1692, operat de SNTFC CFR Călători, care circula pe ruta Craiova-București Nord și în care se aflau peste 300 de pasageri, a deraiat cu puțin înainte de stația Cârcea și șapte din cele opt vagoane s-au răsturnat în afara căii ferate.

Toate declarațiile oficiale, făcute la fața locului și după, vorbeau despre un posibil sabotaj. Probele găsite lângă o șină desprinsă conduceau spre această concluzie. Au existat și suspecți, și puși sub acuzare, dar dosarele lor s-au închis.

Policlinica Buna Vestire Craiova

A rămas o singură anchetă care cerceta intervenții la calea ferată ce pun în pericol siguranța circulației. Și acest dosar s-a închis acum prin prescriere.

La fața locului a ajuns și Radu Berceanu, ministrul Transporturilor de atunci, care a declarat că e un semn divin că n-a murit nimeni.

”Cea mai mare problemă a fost viaţa celor 300 şi ceva de oameni care, vă spun, a fost un semn de la Dumnezeu că nu a păţit aproape nimeni nimic, putea să fie o tragedie colosală”, a spus atunci, Radu Berceanu.

O comisie a CFR SA a început, în aceeași dimineață, ancheta, iar prima concluzia privind cauza accidentului a fost sabotaj. O mână criminală demontase elemente ale căii de rulare. Anchetatorii au găsit șuruburile desfăcute și un bidon cu o substanță lubrifiant lângă calea ferată, la locul accidentului.

Ipoteza a fost confirmată și de ministrul Radu Berceanu.

„În zona asta şina este sudată, a fost desfăcută o eclisă care prinde două porţiuni de şine, de cineva care ştie cum trebuie desfăcut astfel încât un tren să nu poată trece fără avea accident. A făcut astfel încât să aibă loc o deplasare, să iasă roata. Acolo a fost uns cu ulei şi s-a lucrat cu scule”, a spus Radu Berceanu, citat de capital.ro.

„Se pare ca este un act intenționat, șuruburile au fost desfăcute, bidonul de ulei era acolo”, a concluzionat ministrul.

Ancheta accidentului a fost preluată de Parchetul Curții de Apel Craiova.

”Cu certitudine șuruburile de la calea ferată au fost dislocate și le-am găsit alături, ceea ce ne duce la ipoteza că infractorii au început să <opereze> înainte de a trece marfarul care a precedat trenul de călători. Activitatea infracțională a continuat apoi până la trecerea acceleratului. Nu putem exclude nicio pistă”, declara, în acel moment, prim-procurorul Parchetului Curții de Apel Craiova, Elisabeta Drăguț.

Și tot prim-procurorul a confirmat primii suspecți: ”Vă pot confirma că face parte din cercul de suspecţi un angajat al Căilor Ferate, nu este nici dat afară, nici bolnav psihic. Din cercul de suspecţi fac parte şi persoane care nu sunt angajate la Căile Ferate.”

În decembrie 2009, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova a anunțat că, în urma probelor strânse, a început urmărirea penală împotriva unui bărbat de 53 de ani, din Cârcea, angajat al CFR.

Omul avea probleme psihice și fusese concediat după ce furase un difuzor din stația CFR în care lucra.

Procurorii au dispus trimiterea la Institutul de Criminalistică a probelor ridicate de la faţa locului, pentru a se stabili dacă de pe acestea sunt urme de ADN.

În 2010, procurorii anunțau că iau în calcul și o altă variantă, cea a unor lucrări prost făcute de chiar angajații CFR. Dar tot ei au explicat că ultimele intervenții la acel tronson se făcuseră în urmă cu 5 ani.

În paralel, o investigație a fost deschisă și de Agenția Română pentru Investigare Feroviară, care a confirmat primele supoziții. Accidentul fusese provocat intenționat.

Acum, dosarul a fost clasat, după cum au răspuns reprezentanții Parchetului la solicitarea jurnaliștilor de la Europa Liberă: ”S-a dispus clasarea cauzei la data de 17 august 2023, ca urmare a incidenţei normelor legale privind prescripţia răspunderii penale”.

Foto: arhivă

Politica