Opt situri arheologice au fost identificate pe traseul Autostrăzii Sibiu- Pitesti, secțiunea Cornetu –Tigveni, majoritatea în zona Văii Topologului, dar și în zona Văii Băiașului (Țara Loviștei). Până la mijlocul lunii octombrie a.c., arheologii fac cercetări într-un nou sit, pe raza comunei argeșene Cepari, situată la granița administrativ teritorială cu județul Vâlcea. Activitățile nu vor afecta lucrările de execuție, potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – DRDP Craiova.
Cercetările vizează o porțiune de 3% din totalul tronsonului de autostradă, cel de-al optulea sit descoperit zilele acestea având cea mai mare întindere, spre deosebire de celelalte șapte, care practic se situează pe traseul viitoarei autostrăzi. VIDEO AICI.
“Situl în care ne aflăm este unul nou identificat în urma diagnosticului arheologic. Este o șansă pntru noi să cercetăm ceva ce nu a mai fost cercetat până acum, în România. Este vorba despre o zonă de locuire de la sfârșitul Epocii fierului, acea perioadă în care geții, acele triburi tracice foarte cunoscute, sunt menționați pentru prima dată de Herodot. Până de curând nu știam decât de mormintele lor. Acum, iată că avem șansa, prin această cercetare mare de suprafață, să identificăm și zonele în care aceștia locuiau sau desfășurau diferite alte activități din sfera rituală. De asemenea, în sit am mai identificat și activități meșteșugărești din perioada medievală, secolele XVI-XVII, probabil ateliere de prelucrare a metalului, ce se aflau distribuite în lungul unui drum, care este cunoscut ca drumul care mergea spre Țara Loviștei”, a explicat dr. Magda Ștefan, muzeograf la Muzeul Național de Istorie.
“Suntem în situl numărul trei, de la Rudeni. A fost delimitat prin diagnostic arheologic intrusiv în această vară și cu siguranță are legătură cu zona de la Cepari, acolo unde am filmat mai devreme (așezarea getică – n.r.). Programul de cercetare arheologică a fost stabilit în colaborare cu constructorul, planificarea fiind ca în această toamnă, practic de la jumătatea lunii septembrie, să înceapă cercetarea în trei situri, Cepari, Rudeni și Poiana (Perișani – n.r.), în zona viitorului tunel. Este important de spus că arheologia și programul de cercetare arheologică preventivă sunt organizate înainte de începerea lucrărilor propriu zise de construire, astfel încât nu există posibilitatea ca ele să întârzie calendarul general de lucrări”, a precizat și dr. Corina Borș, expert arheolog.
“Secțiunea 3 a autostrăzii Sibiu-Pitești este importantă pentru o conectare eficientă a regiunilor geografice și, din punct de vedere al supervizării, aceasta este în integralitate în atribuția DRDP Craiova, fiind făcută cu profesionalism de către angajații acestei regionale. În această perioadă, au fost parcurse două etape importante. Prima etapă este scoaterea din fondul forestier a suprafețelor de pădure de pe culoarul autostrăzii, a fost emis ordinul de ministru, început deja activitatea de inventariere și marcare, urmând ca în perioada următoare să înceapă și defrișarea în fond forestier.
A doua etapă este cea a cercetărilor intruzive pentru identificarea potențialului arheologic, acestea au fost finalizate în proporție de peste 70%. În urma acestei etape, au fost identificate șapte situri arheologice, din care trei se află deja în cercetare. Prin documentația de atribuire a lucrărilor pentru aceasta sectiune, Constructorul a fost informat de existența a cinci situri arheologice, a căror cercetare trebuie realizată în perioada de proiectare.
Programarea cercetării arheologice se face într-un interval de timp care nu afectează lucrările de execuție, mai ales că suprafața ocupată de siturile arheologice reprezintă un procent de doar 3% din lungimea totală a secțiunii 3”, a transmis Directorul Regional al DRDP Craiova, Călin Cosmin, după întâlnirea cu persoanele implicate în supervizarea acestei lucrări.