miercuri, noiembrie 27, 2024

Ultima ora

Sport

Peste 200.000 doljeni beneficiază de drepturi de asistență socială

Peste 200.000 doljeni beneficiază de drepturi de asistență socială. Pentru aceștia, în primele șase luni ale anului s-au plătit aproape 375 milioane lei, conform datelor Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Dolj. Cei mai mulți bani s-au alocat pentru indemnizațiile de creștere a copilului și tinerii aflați în plasament.

AJPIS Dolj: În primul semestru al anului 2023 situația dosarelor primite pentru acordarea drepturilor de asistentă socială se prezintă după cum urmează:

Beneficiu socialDosare noi intrateModificari/incetari/suspendari/reluari plata
Alocatia de stat4.7688.409
Indemnizatie crestere copil/ stimulent de insertie1.300/8312.479/930
Venit minim garantat1.9113.473
Alocatie pentru sustinerea familiei8082.095
Alocatie de plasament/ Indemnizatie de sprijin pentru plasament137191
Indemnizatii lunare hrana (HIV)2316
Concediu de acomodare74
Ajutor refugiati05
TOTAL9.78517.602

In primele sase luni ale anului 2023 s-a asigurat plata unui numar de beneficiari, astfel:

Policlinica Buna Vestire Craiova
Beneficiu socialNumar mediu de beneficiari pe semestrul INumar de beneficiari in plata la 30.06.2023Plati efectuate (cumulate de la inceputul anului)
Alocatia stat copii105.903106.393193.201.835
Alocatia de plasament /Indemnizatie de sprijin pentru plasament/indemnizatie pentru tineri1.023/493/441.221.1577.194.798/1.523.536/892.124
Alocatie pentru sustinerea familiei5.2575.0075.555.571
Indemnizatie crestere copil OUG nr.111/20103.9013.93863.718.520
Stimulent de insertie crestere copil OUG 111/20102.2702.25411.233.842
Indemnizatii si ajutoare OUG 111/2010 – art 31,32120120887.214
Indemnizatie lunara concediu in vederea adoptiei1416240.009
Art. 100^1 privind sustinerea adoptiei4041187.830
Contul Junior pentru copiii ocrotiti prin serviciile publice si private pentru protectia copilului000
Venit minim garantat10.33010.33618.141.584
Refugiati6114.100
Ajutoare de urgenta11626.500
Total ajutoare de incalzire6.3402.3894.746.406
Ajutor incalzire cu lemne2.38201.873.468
Ajutor incalzire energie electrica37178132.021
Ajutor incalzire gaze naturale1.0271.036592.089
Ajutor incalzire cu energie termica2.8941.1752.148.828
Total suplimente de incalzire55.46845.1658.441.317
Supliment incalzire cu lemne41.60241.2364.976.928
Supliment incalzire energie electrica9.51403.131.582
Supliment incalzire gaze naturale4251.03775.030
Supliment incalzire cu energie termica3.9272.892257.777
Indemnizatii lunare de hrana HIV/SIDA3293331.995.096
Indemnizatie TBC5053141.659.734
Drepturi pers.cu handicap Lg nr.448 art 5830.42331.37554.546.300
Plati servicii psihologice pentru copii- Programul national”Din grija pentru copii”1614151.560
Total222 .493209.204374.357876

În primele șase luni ale acestui ani, inspectorii AJPIS au depistat mai multe nereguli în ceea ce îi privește pe beneficiarii de asistență socială. Fie realizau venituri mai mari decât cele reglementate, fie au dat declarații în fals.

„Creşterea eficienţei privind acordarea beneficiilor de asistenţă socială printr-o bună gestionare a sistemului informatic prin:

Executarea verificarilor anterior introducerii in programul informatic a dosarelor de stabilire drepturi la beneficii de asistenta sociala, in bazele de date a institutiilor la care AJPIS are acces si care pot furniza informatii cu privire la situatia reala a beneficiarilor/familiei.

Executarea verificărilor încrucişate cu baze de date externe privind corectitudinea acordării drepturilor.

Incrucișarea datelor existente în programul informatic SAFIR cu date provenite de la alte instituții publice, in primul semestru al anului 2023, a dus la verificarea a unui numar mediu de 1.276 CNP-uri, tipurile de suspiciuni verificate pentru cele 5 beneficii (respectiv ajutoare sociale, alocatii pentru sustinerea familiei, indemnizatii crestere copil si stimulent de insetie, ajutoare de incalzire si supliment, indemnizatii pentru persoane cu handicap) fiind urmatoarele: persoane decedate (atat titular cat si beneficiari), venituri realizate si nedeclarate, detinerea de bunuri prevazute de lege , ce duc la excluderea acordarii dreptului.Nereguli identificate: realizarea de venituri ce depăşesc plafonul reglementat de lege;

declararea de informaţii eronate cu privire la membrii familiei în cererea şi declaraţia pe propria răspundere; divorţ, deces, naşterea unui alt copil, fara a se anunţa primăria pentru efectuarea modificării de cuantum; sume de peste 3.000 de lei în conturi, nedeclarate”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Elena Mihaela Cocora, directorul executiv al AJPIS Dolj.

Pe lângă verificările făcute de inspectorii sociali au avut loc și sesiuni de informare la primăriile doljene, cu reprezentanții acestora, funcționari cu atribuții specifice asistenței sociale. Potrivit AJPIS Dolj, consiliere a fost acordată permanent atât beneficiarilor cât și primăriilor, prin adresare directă la ghișeul de relații cu publicul, telefonic sau prin mijloace electronice de comunicare.

De asemenea, potrivit aceluiași comunicat, în primul semestru al acestui an, au fost completate 555 formulare europene: „Agentia Judeteana pentru Plati si Inspectie Sociala Dolj are responsabilitatea coordonarii procesului de completare a formularelor europene in conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 883/2004 privind aplicarea regimurilor de Securitate sociala lucratorilor salariati, lucratorilor migranti si membrilor familiilor care se deplaseaza in interiorul Comunitatii si ale Regulamentului (CEE) nr. 987/2009 care stabileste modalitatea de aplicare a Regulamentului (CEE) nr.883/2004.

La nivelul judetului Dolj, in primul semestru al anului 2023 au fost completate un numar de 555 formulare europene ( E411,E401,E402,E405,E001, F..). Solutionarea acestora s-a facut prin: a) primirea de la statele membre U.E. a cererilor de prestatii familiale ale persoanelor prin care se solicita informatii cu privire la plata drepturilor de prestatii familiale sau de acordare a prestatiilor in Romania; b) in baza programului informatic Safir si in functie de datele primite de la institutiile competente prin care s-au cerut informatii daca persoanele indicate in formulare desfasoara activitati lucrative; c) initierea de formulare in tarile membre U.E. in vederea verificarii acordarii prestatiilor familiale in aceste tari pentru solicitantii care au avut statut de lucratori migrant si s-au intors in tara”.

Despre AJPIS Dolj

Agenţia Judeţeană pentru Plăti si Inspectie Socială Dolj, funcţionează în baza O.U.G. nr. 113/2011 si H.G. nr. 151/2012, ca serviciu public deconcentrat, cu personalitate juridică, ordonator tertiar de credite, în subordinea Agentiei Naţionale pentru Plăti si Inspectie Socială din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.

Misiunea agentiei este de asigurare a aplicării unitare in teritoriu a prevederilor legislative din domeniul asistenţei sociale şi politicilor sociale la un inalt standard de calitate prin administrarea şi gestionarea beneficiilor de asistenţă socială şi a altor programe privind servicii sociale susţinute de la bugetul de stat, realizarea de activităţi de evaluare şi monitorizare a serviciilor sociale, precum şi controlul măsurilor de asistenţă socială privind prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situaţii care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor ori comunităţilor.

  1. OBIECTIVE GENERALE AJPIS DOLJ

Obiectivele generale ale AJPIS Dolj au fost stabilite in corelatie cu obiectivele generale ale ANPIS in vederea indeplinirii masurilor si actiunilor prevazute in actele normative privind beneficiile de asistenta sociala si servicii sociale.

Obiectivele generale stabilite de AJPIS Dolj sunt:

  1. Administrarea si gestionarea intr-un sistem unitar de plata a beneficiilor de asistenta sociala si a altor programe privind serviciile sociale sustinute de la bugetul de stat, cu urmatoarele obiective specifice:
  1. Asigurarea echilibrului economico-financiar al persoanelor/familiilor/serviciilor sociale prin gestionarea şi plata beneficiilor de asistenţă sociala/ programelor de servicii sociale;
  2. Monitorizarea modului de acordare/recuperare a sumelor pentru plata beneficiilor de asistenţă socială şi a programelor de servicii sociale în vederea combaterii erorii, fraudei şi corupţiei;
  3. Asigurarea unei activitati riguroase de verificare a aplicarii masurilor legale privind activitatile de stabilire si acordare a beneficiilor de asistenta in vederea reducerii erorii si fraudei in sistemul de asistenta sociala, cu urmatoarele obiective specifice:
  1. Evaluarea şi monitorizarea modului de aplicare şi respectare a reglementărilor ce privesc modul de asigurare, administrare, gestionare şi plată a beneficiilor de asistenţă sociala;
  2. Asigurarea accesului neîngrădit al persoanelor, inclusive al persoanelor cu dizabilităţi ,la mediul fizic, informaţional şi comunicational;
  3. Promovarea acţiunilor de informare şi consiliere a autorităţilor locale şi beneficiarilor cu privire la beneficiile de asistenţă socială şi serviciile sociale.
  4. Asigurarea derularii in bune conditii a activitatii institutiei prin gestionarea eficienta a resurselor financiare , cu urmatoarele obiective specifice:
  1. Organizarea şi dezvoltarea unui sistem de control intern managerial care să ofere asigurări rezonabile ca obiectivele entităţii să fie îndeplinite;
  2. Asigurarea administrării bugetului propriu în mod economic, eficient şi eficace;
  3. Monitorizarea utilizării eficiente a resurselor financiare, umane şi de altă natură;

Obiectiv general 1 – Administrarea si gestionarea intr-un sistem unitar de plata a beneficiilor de asistenta sociala si a altor programe privind serviciile sociale sustinute de la bugetul de stat.

Obiectiv Specific : Asigurarea echilibrului economico-financiar al persoanelor/familiilor/serviciilor sociale prin gestionarea şi plata beneficiilor de asistenţă socială /programelor de servicii sociale.

In vederea indeplinirii acestui obiectiv la nivel județean AJPIS Dolj a intreprins urmatoarele acțiuni si activităti generale:

Optimizarea modului de utilizare a fondurilor alocate pentru plati- beneficii sociale

Elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli pentru activitatea de beneficii sociale se face in concordanta cu legislatia in vigoare si cu politicile guvernamentale, tinandu-se seama de evolutia numarului de beneficiari, dar si de indicele preturilor de consum la 31.12.2022, creditele solicitate fiind egale cu cele primite, in valoare de 376.950.449 lei iar valoarea platilor efectuate fiind in valoare de 376.591.001 lei.

Intocmirea situatiilor financiare lunare si trimestriale pentru activitatea de beneficii sociale au fost in concordanta cu reglementarile contabile in vigoare, fiind transmise la termenele stabilite de catre organul ierarhic superior.

Organizarea și asigurarea serviciilor de evidență, stabilire, modificare, suspendare, reluare, încetare a beneficiilor de asistență socială și a programelor privind serviciile sociale.

Politica