Comunitățile locale și firmele din regiunea Sud-Vest Oltenia vor putea profita de 1,2 miliarde de euro pentru a se dezvolta în următorii ani. Aceasta, dacă vor depune proiecte eligible în cadrul Programului Regional Sud-Vest Oltenia 2021-2027. Mulți dintre cei care pot accesa aceste fonduri sunt deja pregătiți, după cum a precizat, într-un interviu acordat în exclusivitate „Jurnalul Olteniei”, directorul Agenției Regionale de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia. Programul va fi lansat oficial, la Craiova, pe 17 noiembrie.
Reporter (Rep): De curând, Comisia Europeană a aprobat Programul Regional pentru zona noastră. Când va fi lansat la noi? Câți bani sunt disponibili și de când? Cine poate accesa aceste fonduri și pentru ce?
Alexandru Stănescu (A.S.): Programul Regional Sud-Vest Oltenia 2021-2027, adoptat de Comisia Europeană în data de 17 octombrie 2022, a fost conceput și realizat pe baza nevoilor regionale, în conformitate cu obiectivele de politică europene și reprezintă principalul instrument de dezvoltare a comunităților din regiunea Sud-Vest Oltenia.
Programul, care beneficiază de o finanțare de 1,2 miliarde de euro, include 8 priorități ce acoperă domenii diverse, precum competitivitate prin inovare și întreprinderi dinamice, digitalizare în beneficiul cetățenilor și al firmelor, eficiență energetică și infrastructură verde, mobilitate urbană durabilă, accesibilitate și conectivitate la nivel regional, educație modernă și incluzivă, dezvoltare teritorială sustenabilă.
Fondurile pot fi accesate atât de autorități ale administrației publice, universități, institute de cercetare, unități de cult, cât și de mediul privat, pentru proiecte ce acoperă domenii diverse, precum inovarea/cercetarea, transferul tehnologic, creșterea competitivității IMM-urilor, digitalizarea în folosul cetățenilor, eficiența energetică și infrastructura verde, dezvoltarea urbană, mobilitatea și accesibilitatea, infrastructura educațională, turismul și patrimoniul cultural, dezvoltarea teritorială integrată.
Estimăm că, la începutul anului viitor, vom lansa în consultare o parte dintre ghiduri, urmând ca, după această consultare, să avem și primele apeluri lansate.
Lansarea Programului Regional Sud-Vest Oltenia 2021-2027 este programată în data de 17 noiembrie, în cadrul unui eveniment la care sunt invitați să participe reprezentanți ai Comisiei Europene, miniștri și secretari de stat, directori ai Agențiilor pentru Dezvoltare Regională din țară, prefecți, președinți de consilii județene, primari, reprezentanți ai mediului academic și ai instituțiilor deconcentrate din regiunea Sud-Vest Oltenia.
Rep: Sunt deja autoritățile/entitățile din regiune pregătite? Au proiecte pe care vi le-au adus în atenție?
A.S.: Cu siguranță, autoritățile publice sunt pregătite pentru viitorul exercițiu financiar, iar noi le suntem, ca de fiecare dată, alături. Atât în cursul acestui an, dar și anul trecut, ADR Sud-Vest Oltenia a organizat mai multe întâlniri de lucru în parteneriat cu consiliile județene din regiune, pentru informarea autorităților publice locale din mediul urban cu privire la oportunitățile de finanțare prin Programul Regional Sud-Vest Oltenia 2021-2027 și direcțiile de dezvoltare a județelor cu fonduri nerambursabile.
Un alt ajutor deosebit de important pentru autoritățile publice din regiune l-a reprezentat OUG 88/2020, document care a facilitat finanțarea documentațiilor pentru viitoarele proiecte de investiții. Astfel, în cadrul POAT, ADR Sud-Vest Oltenia implementează un contract care are ca scop elaborarea documentațiilor tehnico-economice necesare proiectelor de investiții în domeniul/domeniile mobilitate urbană, regenerare urbană, infrastructură rutieră de interes județean, inclusiv variantele ocolitoare și/sau drumuri de legătură, centre de agrement/baze turistice (tabere școlare), infrastructură și servicii publice de turism, inclusiv obiective de patrimoniu cu potențial turistic, ce urmează a fi depuse la finanțare în perioada de programare 2021-2027.
Astfel, 22 de proiecte de investiții din regiune, cu o valoare totală de peste 316 milioane de euro, vor putea fi depuse la deschiderea apelurilor de proiecte.
Rep: Agențiile de Dezvoltare sunt și autorități de management în exercițiul 2021-2027. Vor fi mai operaționale, în sensul că proiectele vor fi implementate la timp și nu vor mai exista întârzieri la decontare?
A.S.: Agențiile pentru Dezvoltare Regională trec de la statutul de Organisme Intermediare pentru POR la cel de Autorități de Management, situație ce permite o simplificare a procedurilor, reducerea birocrației. Principalul avantaj este acela că putem implementa un program adaptat nevoilor de dezvoltare ale comunităților din regiunea noastră.
Procesul se va desfășura similar ca în cadrul POR 2014-2020, dar va fi mult simplificat, iar durata de la depunerea unui proiect până la semnarea contractului va fi mai scurtă. Experții din cadrul instituției vor elabora ghidurile de finanțare, vor evalua și contracta proiectele, vor monitoriza implementarea acestora și vor efectua plățile către beneficiari. Toate acestea înseamnă timp câștigat.
Efectuarea plăților la nivel regional va permite urmărirea mult mai facilă a atingerii țintelor de absorbție. Totodată, va contribui la accelerarea implementării proiectelor și simplificarea procedurilor.
Rep: Sunt încă probleme în scrierea de proiecte? Au nevoie, în continuare, de sprijin autoritățile locale, pentru a întocmi proiecte care să obțină finanțare?
A.S.: Întotdeauna este loc de mai bine, inclusiv în ceea ce privește activitatea firmelor care asigură consultanță în dezvoltarea/scrierea de cereri de finanțare și în implementarea contractelor de finanțare, în special derularea de achiziții publice. Succesul unui proiect depinde în mare măsură de modul în care este asigurat managementul acestuia, de pregătirea și disponibilitatea personalului implicat în toate fazele/etapele de viață ale proiectului.
În acest sens, instituția noastră este în dialog permanent cu toți factorii implicați. Oferim servicii de helpdesk și organizăm periodic seminare de informare. Chiar avem în plan intensificarea instruirilor tematice pentru beneficiari și diversificarea activităților de helpdesk dedicate autorităților publice locale interesate să dezvolte proiecte, precum și diseminarea bunelor practici în domeniul achizițiilor publice în scopul creșterii calității documentațiilor de atribuire, scurtării perioadelor de atribuire a contractelor și evitării corecțiilor financiare.
Rep: Ce alte linii mari de finanțare sunt deschise în această perioadă pentru autoritățile locale? Dar pentru mediul de afaceri?
A.S.: Tot în cadrul exercițiului financiar 2021-2027, există posibilitatea ca Agenția să fie desemnată Organism Intermediar pentru Programul Operațional Tranziție Justă (POTJ), în cadrul căruia vor fi alocate sume substanțiale pentru județele Gorj și Dolj. Județul Gorj va primi, astfel, aproximativ 500 de milioane de euro, iar județul Dolj – aproape 400 de milioane de euro.
Vorbim, de asemenea, despre PNRR. Este posibil să implementăm, în calitate de Organism Intermediar, o parte dintre componente, respectiv Componenta 9 – Suport pentru sectorul privat și CDI, Componenta 12 – Sănătate, Componenta 13 – Reforme sociale și Componenta 15 – Educație. La fel ca în cazul POTJ, vom oferi mai multe informații atunci când acestea ne vor fi transmise.
Există, totodată, multe alte programe pe care ADR Sud-Vest Oltenia nu le gestionează. Dar ne străduim să venim în sprijinul celor interesați și, în acest sens, ne-am gândit că ar fi util să realizăm publicații lunare în care să prezentăm pe scurt oportunitățile de finanțare disponibile la acel moment atât pentru autorități publice, cât și pentru universități, ONG-uri sau mediul privat. Aceste cataloage sunt postate lunar pe site-ul nostru, www.adroltenia.ro.
Rep: Ce înseamnă fondurile europene pentru regiunea noastră?
A.S.: După cum bine știți, fondurile europene sunt șansa dezvoltării nu doar pentru comunitățile din regiunea noastră, ci din întreaga țară. Banii atrași în cele două exerciții financiare anterioare, POR 2007-2013 și POR 2014-2020, au permis realizarea unor investiții importante pentru modernizarea regiunii și prosperitatea cetățenilor săi.
Doar prin POR 2014-2020, câteva sute de milioane de euro au fost investite în modernizarea infrastructurii regionale de transport rutier în strânsă legătură cu rețeaua transeuropeană de transport TEN-T. De asemenea, fondurile europene au mers către școli și grădinițe sau obiective de patrimoniu cultural și istoric, precum și către modernizarea și dotarea unităților de primiri urgențe, a ambulatoriilor, centrelor medicale și sociale, dar și a cabinetelor medicale private. O cerință la fel de mare a fost pentru proiecte de eficiență energetică, în special clădiri publice și blocuri de locuințe. Iată, deci, ce înseamnă banii europeni pentru viitorul regiunii noastre.
În cifre, POR 2014-2020 înseamnă aproximativ 1.876 de proiecte depuse în regiunea Sud-Vest Oltenia, din care 922 de proiecte au fost contractate.
Rep: Pe exercițiul anterior vor exista sau au existat deja corecții financiare? Care este suma și despre ce beneficiari vorbim, autoritățile locale sau entități private?
A.S.: Corecțiile financiare sunt aplicate de către Autoritatea de Management a programului de finanțare în situația în care se constată anumite abateri de la legislația în vigoare, abateri care încalcă principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică, definite în legislație: tratamentul egal aplicat ofertanților, nediscriminarea, transparența, proporționalitatea, asumarea răspunderii și recunoașterea reciprocă (acceptarea standardelor naționale similare din orice stat membru al Uniunii).
Față de perioada de programare 2007-2013, în 2014-2020, nivelul corecțiilor a fost mult mai redus ca urmare a trecerii unui exercițiu financiar, dar și ca urmare a modificării legislației în materie de achiziții publice, care, în perioada 2014-2020, a fost mult mai clară. De asemenea, nivelul scăzut de corecții a fost și rezultatul acțiunilor de prevenție realizate atât de ADR-uri prin elaborarea de ghiduri, instruiri, cât și de către ANAP ca legiuitor. În general, achizițiile complexe ale autorităților publice au avut corecții. De asemenea, și cele desfășurate de beneficiarii privați au fost supuse corecțiilor financiare, dar la un nivel mai redus.
Apreciem că au existat corecții financiare pentru mai puțin de 10% din achizițiile verificate, pentru fiecare situație constatată fiind aplicat un procent de 5-10% din valoarea contractului afectat de nereguli în implementare/ derularea achizițiilor, în funcție de tipul abaterii constatate. Au fost și situații în care procentul aplicat a fost mai mare, de 25% sau chiar 100%, dar acestea au fost excepții. Este vorba despre câteva situații în care a fost constatată decontarea unor cheltuieli necesare, dar care nu au fost prevăzute în lista de cheltuieli eligibile a programului sau a priorității de investiție specificată.