Peste 234.000 de apeluri abuzive s-au înregistrat la Serviciul de urgență 112 în prima jumătate a acestui an, relatează Agenția de presă Rador. Dintre acestea, cele mai multe au fost preluate de operatorii 112 din județele Dolj, Gorj, Olt, dar și din Argeș și Constanța.
De exemplu, o persoană din Argeș a sunat la 112 de 11.450 de ori, în primele șase luni. Aceste apeluri au fost efectuate de pe o cartelă prepay și reprezintă 6,92% din numărul total al apelurilor din județ. În continuare, adulții sunt cei care sună abuziv la 112, de zece ori mai mult decât copiii, transmite STS.
În perioada ianuarie – iunie 2022, conform statisticilor Serviciului de Telecomunicații Speciale, la nivel național, numărul de urgență 112 a fost apelat de 5.265.756 de ori, mai mult de jumătate, 57,90%, reprezentând apeluri ale unor persoane aflate într-o situație de urgență (3.049.269) și 41,10% non-urgențe (2.216.487).
Din totalul apelurilor non-urgente înregistrate în primul semestru, 234.451 (10,58%) au fost apeluri abuzive. Mai exact, acestea sunt cazurile în care persoanele au sunat la 112, chiar dacă nu au avut o urgență reală, apelând serviciul pentru a glumi, pentru a aduce injurii operatorilor sau fără a spune nimic.
STS reamintește cetățenilor să sune la 112 doar când au cu adevărat o urgență, când sunt în pericol viața, proprietatea sau mediul.
Apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amendă de la 1.000 la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenție se deplasează în teren și constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de către Ministerul Afacerilor Interne.
Apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de intervenție și, de asemenea, se consideră apel abuziv, apelarea 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
Alertarea falsă este utilizarea intenționată și nejustificată a numărului 112 pentru alarmarea sau determinarea intervenției agențiilor specializate de intervenție, fără a fi înregistrată o urgență.
Sfaturi utile pentru cetățeni:
1. Sunați la 112 doar când aveți o urgență sau dacă cineva se află într-o situație de urgență.O situație de urgență este aceea în care este necesară intervenția imediată a agențiilor specializate – Ambulanță,SMURD, Poliție, Pompieri, Jandamerie, Salvamont – atunci când viața, proprietatea sau mediul sunt puse în pericol (incendii, accidente cu victime, persoane inconștiente, probleme medicale grave, agresiuni și alte infracțiuni, inundații, tentative de suicid, tâlhării etc).
2. Blocați telefonul pentru a evita apelarea accidentală (dacă ați sunat din greșeală la 112, rămâneți pe fir și informați operatorul că ați apelat dintr-o eroare).
3. Cooperați cu operatorul 112 atunci când apelați serviciul de urgență. Răspundeți cât mai corect la întrebările pe care acesta vi le adresează, spuneți adresa cât mai exactă a evenimentului și oferiți toate detaliile despre ce s-a întâmplat. Întrebările pe care vi le adresează operatorul 112 sunt clare și concise şi au ca scop acordarea ajutorului în cel mai scurt timp posibil. Cu cât sunt mai detaliate și corecte informaţiile pe care le furnizați, cu atât mai repede vor putea ajunge echipajele la dumneavoastră.
4. Nu sunați la 112 pentru probleme non-urgente! Apelurile non-urgente reprezintă acele situații în care nu este nevoie de intervenția imediată a echipajelor agențiilor specializate. Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viaţa unei persoane aflate în pericol. În timp ce operatorul se ocupă de un apel non-urgent, pe linie poate aștepta o persoană care are într-adevăr nevoie de ajutor!
5. Nu apelați numărul de urgență pentru a face glume, farse, pentru a adresa injurii operatorilor, pentru a solicita diverse informații care nu fac obiectul unei intervenții de urgență (starea vremii, mersul trenurilor, ora exactă, date de contact ale autorităților etc.)