Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, în calitate de for decizional, proiectul de lege prin care angajaţii din România vor avea acces online la datele proprii din Registrul de evidenţă a salariaţilor (REVISAL). Angajaţii vor putea genera online şi un extras cu valoare juridică ce atestă vechimea în muncă.
Potrivit proiectului de lege, „Registrul general de evidenţă a salariaţilor este accesibil Online pentru salariaţi/foşti salariaţi, în privinţa datelor care îi privesc. Dreptul de acces se limitează la vizualizarea, descărcarea şi tipărirea acestor date ”.
De asemenea, proiectul de lege mai prevede: „extrasul din registrul general de evidenţă a salariaţilor este document ce atestă vechimea în muncă.”
Potrivit unui comunicat de presă al iniţiatorilor, angajaţii „vor putea vedea, oricând, informaţiile privind contractele de muncă şi vechimea, dar şi dacă angajatorii le-au plătit contribuţiile către stat”.
„În Registrul de evidenţă a salariaţilor vor fi incluse, de acum înainte, şi informaţii despre nivelul şi specialitatea studiilor absolvite, pentru a veni în sprijinul celor care ocupă funcţii pentru care sunt obligatorii anumite calificări”, mai transmite USR.
Iniţiatorii motivează că prin prezentul proiect legislativ „este eliminată procedura birocratică prevăzută de HG nr. 905/2017 pentru obţinerea extrasului din registru”.
De asemenea, „accesul la registru pentru salariaţi/foştii salariaţi devine online, necondiţionat de consimţământul angajatorilor sau al ITM”, iar „salariaţii nu mai sunt nevoiţi să solicite angajatorilor sau ITM extrasul din registru şi să aştepte până la 15 zile pentru a obţine documentul”, fiind astfel „economisite resursele necesare în procedura birocratică a obţinerii extrasului din registru, precum cele de timp şi resurse umane”, scrie adevarul.ro
Potrivit iniţiatorilor, „Metodologia de întocmire a registrului general de evidenţă a salariaţilor, înregistrările care se efectuează, condiţiile privind accesul online de către salariaţi sau foşti salariaţi la datele din registru, precum şi orice alte elemente în legătură cu întocmirea acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”. Astfel că, „în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului se stabileşte procedura de acces online a salariaţilor sau foştilor salariaţi la datele din registrul general al salariaţilor, cu cu respectarea prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal.