Daniel Ion, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Dolj, a făcut un bilanț al învățământului doljean, la finalul anului 2021. Pandemia și-a pus amprenta considerabil asupra elevilor, dar cadrele didactice au încercat să facă tot ce s-a putut pentru a se obține rezultate peste media națională.
„Deși a fost un an foarte dificil, rezultatele au fost bune, profesorii au încercat și au găsit metode de predare, astfel încât să se obțină rezultate peste media națională. A trebuit să ne adaptăm toți, nu a fost și nu este simplu. În prezent, cele mai multe școli își desfășoară activitatea față în față. În ultima săptămână de școală, toate unitățile școlare au desfășurat activitate față în față, cu excepția Centrului de Excelență, care a fost online. Este un lucru bun și sperăm ca și în anul următor, activitățile școlare să se desfășoare, preponderent, față în față”, a declarat Daniel Ion.
În Dolj, aproape 80% din personalul ce lucrează în unitățile de învățământ s-a vaccinat până la finalul anului 2021, lucru ce a contat și va conta foarte mult pentru desfășurarea orelor față în față.
„Rata de vaccinare la nivelul personalului ce lucrează în unitățile de învățământ este una mare, una ce depășește media națională, este o rată de peste 75%, chiar se apropie de 80%. E un lucru bun. Singurele soluții pentru a ne relua activitățile așa cum o făceam înainte depind de rata de vaccinare în rândul personalului didactic, auxiliar și nedidactic, dar și în rândul părinților, elevilor și bunicilor. Și în cazul în care se pot infecta părinți, elevi, profesori și așa mai departe, din studiile efectuate la nivel mondial reiese faptul că persoanele vaccinate dezvoltă forme mai ușoare și trec mai ușor prin boală. Un alt aspect foarte important este cel legat de testare, care în prima parte a anului era făcută pe baza unor teste rapide, ușor invazive. Spre finalul acestui an calendaristic, întreaga societate civilă a căzut de acord asupra faptului că este foarte important să înlocuim aceste teste rapide cu teste non-invazive, pe bază de salivă. Acestea au fost achiziționate și distribuite periodic către unitățile școlare, fiecare unitate școlară având posibilitatea de a stabili modalitatea în care se face testarea, care poate fi făcută la școală sau acasă, de către părinți”, a subliniat inspectorul școlar general al învățământului doljean.
În cadrul Inspectoratului Județean Dolj se desfășoară două proiecte europene, de amploare, în care sunt implicate câte 10 unități școlare. Sunt proiecte europene ce au ca temă accesul la programe de educație și formare profesională pentru tinerii și adulții din județ care au părăsit timpuriu școala.
„Este foarte important pentru noi să oferim educație nu numai elevilor aflați la vârsta corectă, ci și celor care, din păcate, din anumite motive au ratat acest obiectiv la timpul potrivit. Pe termen lung, acest proiect va genera un efect pozitiv. Fiecare persoană înscrisă în grupul țintă va primi o bicicletă și accesorii în vederea deplasării la sediul unității de învățământ”, a mai spus Daniel Ion, care a explicat și modul în care a fost gestionat concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar.
„Un alt lucru pe care l-am gestionat în finalul acestui an calendaristic a fost concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director-adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar. Au fost scoase la concurs un număr de 257 de posturi de director și director adjunct. 191 de posturi de director și 66 de posturi de director adjunct. S-au înscris, inițial, 377 de candidați. Aceștia au participat la proba scrisă. Au promovat 232, iar cei promovați au avut posibilitatea de a merge mai departe, la proba de interviu, unde au depus opțiuni. Noi am programat un număr de 689 de interviuri la nivelul județului Dolj. Din cele 689 programate, 478 au fost pentru funcțiile de director și 211 pentru cele de director adjunct. La interviurile pentru ocuparea funcțiilor de director, candidații nu s-au prezentat la 182 de interviuri, 7 s-au retras, 226 au fost admiși și 63 au fost respinși. La interviurile programate pentru funcțiile de director adjunct, nu au fost desfășurate 93 de interviuri prin neprezentare, 11 candidați s-au retras, 92 au fost admiși și 15 au fost respinși. În urma finalizării probei de interviu, am reușit să ocupăm un număr de 200 de posturi pe o perioadă de 4 ani. Din cele 200 de posturi, 152 sunt posturi de director și 48 de director adjunct. Au rămas neocupate, prin concurs, un număr de 57 de posturi, din care 39 de director și 18 de director adjunct. Aceste posturi rămase libere, în sensul că nu au fost ocupate pe o perioadă de 4 ani, vor fi scoase la concurs imediat ce va debuta anul calendaristic 2022. Vom scoate aceste posturi la concurs și sperăm ca la final să fie legitimați directori în toate unitățile de învățământ. Stabilitatea este foarte importantă”, explică inspectorul.
Întrebat dacă ISJ Dolj va organiza simulări județene înainte de simularea națională, Daniel Ion a spus că acest lucru se va întâmpla doar dacă situația epidemiologică va fi sub control: „În măsura în care situația epidemiologică o va permite, cu siguranță, Inspectoratul Școlar Județean Dolj se va implica în astfel de activități. Pe lângă simulările organizate la nivel național, vom încerca să organizăm și noi la nivelul județului nostru”.