sâmbătă, decembrie 21, 2024

Ultima ora

Sport

Interviu – Cornelia Szabo, Director Executiv CEZ Vânzare. Despre plafonarea prețurilor și compensări

Ce înseamnă plafonarea prețului la energie electrică și gaze naturale? Dar compensarea consumului de energie electrică și gaze naturale? Cum se resimte asta la furnizor?
Cornelia Szabo: În contextul creșterii prețurilor energiei electrice și gazelor naturale, Guvernul României a decis adoptarea Legii nr. 259/2021 privind aprobarea OUG nr. 118/2021 cu scopul protejării consumatorilor casnici de energie și gaze naturale de efectele creșterii prețurilor, prin plafonarea prețului final la energie și gaze naturale și/ sau compensarea consumului, pentru anumiți clienți finali. Prețurile energiei electrice, respectiv cel al gazelor naturale, vor fi plafonate automat pentru clienții casnici.
Aceste decizii au un impact asupra furnizorului din punct de vedere tehnic impunând modificarea sistemelor informatice, template-urilor și anumitor algoritmi din sistemul de facturare. Astfel, procesul de facturare pentru anumiți clienți este întârziat, motiv pentru care se depun eforturi substanțiale în această perioadă în vederea implementării cât mai rapide a acestor modificări.
Referitor la plafonare, se vizează prețul final la energie electrică și gaze naturale facturat clienților casnici și consumatorilor noncasnici (care se încadrează în categoria spitale publice și private,  unităţi de învăţământ publice şi private, creşe, organizaţii neguvernamentale, unităţile de cult, furnizori publici şi privaţi de servicii sociale), care nu poate depăși următoarele valori:
– Pentru energie electrică: 1 leu/ kWh, care include componenta de preț a energiei electrice, acciza, tarifele reglementate de transport și distribuție, servicii de sistem, certificatele verzi, contribuția de cogenerare de înaltă eficiență energetică, abonamentul, TVA;
– Pentru gaze naturale: 0,37 lei/ kWh, care include prețul de vânzare al gazelor naturale, costul de transport, acciza tariful de distribuție, abonamentul, TVA.
În ceea ce privește compensarea, se va acorda lunar o compensație care reprezintă o cotă parte din valoarea consumului de energie electrică și gaze naturale de cel mult 0,291 lei/ kWh în cazul energiei electrice și cel mult 33% din valoarea componentei prețului gazului natural din contractul de furnizare al clientului casnic beneficiar, care trebuie să se încadreze în anumite plaje de consum.
De asemenea, operatorii economici, clienți finali (care se încadrează în categoria întreprinderi mici și mijlocii, în conformitate cu Legea nr. 346/2004, denumite în continuare IMM-uri, cabinete medicale individuale și alte profesii liberale, indiferent de forma de organizare, microîntreprinderi, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale), pot beneficia de:
– exceptarea, în cazul energiei electrice, de la plata contravalorii tarifelor reglementate, respectiv tariful de introducere/ extragere din rețea, tariful de distribuție, tariful de servicii de sistem, tariful de transport, precum și de la plata certificatelor verzi, contribuției pentru cogenerare de înaltă eficiență și accizei;
– exceptarea, în cazul gazelor naturale, de la plata contravalorii costului de transport, tarifului de distribuție și accizei.

Pentru ce perioadă s-a stabilit plafonarea și compensarea?
Cornelia Szabo: Atât plafonarea prețului final la energie/ gaze naturale cât și compensarea energiei electrice și a gazelor naturale se aplică consumului realizat în intervalul 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022.

Căror tipuri de consumatori se aplică compensarea?
Cornelia Szabo: În cazul clienților casnici de energie electrică:
– limita maximă a consumului pentru care se aplică compensarea, aferentă întregului interval noiembrie 2021 – martie 2022, este de 1.500 kWh energie electrică, alocat în tranșe lunare;
– consumul realizat nu trebuie să depășească consumul lunar maxim prevăzut și nici consumul maxim stabilit pentru întreaga perioadă de aplicare a compensării;
– consumul de energie electrică din perioada de facturare să nu fie mai mic de 1 kWh pe zi.

Policlinica Buna Vestire Craiova

În cazul clienților casnici de gaze naturale, compensarea se aplică în cazul în care:
– consumul de gaze naturale din perioada de facturare (noiembrie 2021 – martie 2022) nu este mai mic de 7 kWh pe zi.
– consumul realizat nu depășește consumul lunar maxim prevăzut și nici consumul maxim stabilit pentru întreaga perioadă de aplicare a compensării – echivalentul în kWh a 1.000 m3 de gaze naturale la un factor de conversie de 10.6 kWh per m3, alocat în tranșe lunare.
La aceste limite aferente consumului de energie electrică, respectiv gaze naturale, se acceptă o abatere în favoarea beneficiarului compensației de maximum 10%.

De la ce valoare în lei se aplică compensația pentru clienții casnici?
Cornelia Szabo: Este important de precizat că după aplicarea compensațiilor, prețul final achitat de clientul casnic pentru furnizarea de energie electrică/ gaze naturale nu poate scădea sub prețul de referință, respectiv de 0.68 lei /kWh pentru energie electrică (cu TVA și toate tarifele reglementate incluse) și 125 lei/ MWh pentru gaze naturale (fără TVA și tarife reglementate incluse).

De când va implementa CEZ Vânzare plafonarea prețului final și/ sau compensația consumului în factura de energie electrică sau gaze naturale?
Cornelia Szabo: Plafonarea și/ sau compensarea se vor aplica pentru consumul de energie electrică și/ sau gaze naturale realizat începând cu luna noiembrie.
Așa cum am mai spus, în această perioadă o echipă considerabilă de specialiști depun toate eforturile pentru a implementa în timp record aceste modificări.

Se modifică facturile sau termenele de plată pentru clienți? La ce altceva să se aștepte clienții de la aceste decizii?Cornelia Szabo: Facturile CEZ Vânzare își vor păstra aceleași termene de scadență agreate în contract (ca număr de zile de la data emiterii). În ceea ce privește formatul facturii CEZ Vânzare, acesta va fi optimizat acolo unde este cazul, cu informații despre tipul și valoarea compensației în care se încadrează clienții, în conformitate cu legislația în vigoare.

Singurul impact asupra clienților, în aceste condiții este că pot primi facturile aferente lunii noiembrie mai târziu decât în mod obișnuit. Intervalul de emitere mai scurt între facturile emise în lunile noiembrie și decembrie nu va afecta datele de scadență ale acestora. După această primă factură primită cu întârziere, procesul de facturare își va relua cursul normal, respectând termenele de emitere programate.

Consumatorii noncasnici beneficiază de compensarea consumului de energie electrică și gaze naturale?
Cornelia Szabo: Așa cum am precizat mai sus, IMM-urile, cabinetele medicale individuale și alte profesii liberale, microîntreprinderile, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale beneficiază de următoarele măsuri de sprijin:
– exceptarea, în cazul energiei electrice, de la plata contravalorii tarifelor reglementate, respectiv tariful de introducere/extragere din rețea, tariful de distribuție, tariful de servicii de sistem, tariful de transport, precum și de la plata certificatelor verzi, contribuției pentru cogenerare de înaltă eficiență şi accizei.
– exceptarea, în cazul gazelor naturale, de la plata contravalorii costului de transport, tarifului de distribuție și a accizei.

Cum pot beneficia consumatorii noncasnici CEZ Vânzare de scutirile de mai sus?
Cornelia Szabo: În cazul consumatorilor noncasnici care se încadrează în categoriile de mai sus, aceștia trebuie să depună o cerere, însoțită de o declarație pe proprie răspundere, prin care să se menționeze categoria în care se încadrează, la furnizorul CEZ Vânzare, pentru a putea beneficia de facilitățile aferente categoriei din care face parte.
Canalele alternative de comunicare puse la dispoziție de furnizorul CEZ Vânzare pentru clienții săi (casnici și noncasnici) sunt:
– Număr dedicat, 1769, la care clienții pot transmite pe scurt, prin SMS, solicitarea și codul de client, urmând să fie contactați de specialiștii CEZ Vânzare pentru soluționarea solicitării;
– Portalul şi aplicaţia mobilă MY CEZ – mai multe informaţii despre funcţionalităţi puteţi găsi la adresa https://www.cez.ro/ro/media/comunicate-de-presa/1359-clientii-cez-vanzare-stau-acasa-si-primesc-toate-informatiile-de-care-au-nevoie-in-relatia-cu-furnizorul-lor-pe-care-le-solicita-mai-ales-online;
– Info Linia CEZ, 0251 929, disponibilă pentru solicitarea de informaţii comerciale, de luni până vineri, în intervalul orar 08:00 – 20:00, în timp ce înregistrarea deranjamentelor electrice poate fi efectuată non stop;
– Chat-ul cu un consultant CEZ Vânzare, implementat de furnizorul CEZ Vânzare pe website-ul https://www.cezinfo.ro/ este disponibil luni – vineri, în intervalul orar 08:00 – 20:00;
– Alte canale de comunicare: Completarea formularului de înregistrare a solicitărilor accesând https://www.cez.ro/sesizari2-form;
– Numărul de fax: 0248 524 834.
– Pentru clienții care respectă regulile de acces și doresc să contacteze un specialist CEZ Vânzare în Centrele de Relații cu Clienții reamintim faptul că recomandăm programarea online a vizitelor pentru Centrele de Relații cu Clienții din reședințele de județ. Programarea vizitei se poate face online pe https://www.cezinfo.ro/rezervare-online/ sau telefonic, apelând numărul 0251 408 004, de luni până vineri, în intervalul orar 08:00 – 20:00. Programul Centrelor și harta acestora pot fi consultate accesând https://www.cez.ro/ro/centrele-regionale-de-contact.html.

Politica