În ultimii ani tot mai mulți craioveni au început să fie interesați de sănătate, în general, iar sănătatea dentară a devenit o prioritate în special pentru tinerii adulți.
Sunt însă destui care încearcă să se trateze singuri. Încă mai sunt oameni care își scot dinții acasă singuri, care își tratează cariile cu usturoi, ori tămâie.
Sunt povestiri reale, de pe scaunul de la dentist, amintite, pentru „Jurnalul Olteniei”, de Cristina Dindere, medic stomatolog la Clinica AlohaDent din Craiova, unde o echipă tânără își dezvoltă pasiunea pentru domeniul în care activează.
Cu multă deschidere și emanând un optimism rar întâlnit în zilele noastre, medicul ne-a mărturisit că pacientul trebuie abordat cu căldură, compasiune, deschidere, afecțiune. Cuvinte, care în limba hawaiană înseamnă Aloha. Așa cum și-a numit clinica.
Cristina Dindere este, dincolo de medic, o femeie căreia îi place să călătorească, să vadă oameni „care trăiesc complet diferit, pentru asta îți oferă o perspectivă dincolo de zona de confort, însă te și relaxează”.
„Îmi place să trăiesc în orașul nostru, îmi place că totul este aproape, e ușor să te vezi cu oamenii dragi, nu ești atât de limitat de trafic sau infrastructură să ai o viață socială sau alte activități pe lângă serviciu care îmi ocupă o mare parte din zi. Îmi place că lucrurile se schimbă, apar locuri noi, inclusiv o evoluție a nivelului domeniului meu de activitate”, afirmă Cristina Dindere.
Pacienții din Craiova ajung la stomatolog, de cele mai multe ori, atunci când au dureri. Cu toate acestea, medicul ne spune că, în ultimii ani, s-a observat o creștere a atenției acordate de oameni asupra sănătății dentare.
„Să știi că în ultimii ani tot mai mulți, în special adulții tineri, au început să fie interesați de sănătate, în general, și sănătatea dentară reprezintă o prioritate. Aceștia vin la igienizări, la controale periodice, noi, cel puțin, în colectivul în care lucrez eu, acordăm o mare importanță în cabinet instruirii pacienților despre întreținerea danturii, informăm, chemăm pacienții la recall și mărturisesc că sunt foarte bucuroși când află că nu le-a mai apărut o nouă afecțiune. Un efect la nivel macro l-au avut și cele câteva programe naționale de prevenție implementate de firmele de produse de igienă dentară, atât de comentate cum că acestea și-ar face reclamă mascată, totuși, pe calea aceasta au ajuns în mediu rural pliante informative, periuțe, paste, adică acolo unde de fapt sunt cele mai mari lipsuri și unde e cea mai mare nevoie de conștientizare a importanței sănătății dentare”, ne spune medicul.
Prevenția rămâne cea mai importantă, prin menținerea igienei dentare personale, „apoi venim noi medicii cu rolul nostru, cu controale periodice și să explic și de ce: reabilitezi complex un pacient cu lucrări, implanturi, obturații, apoi, el trebuie să întrețină zilnic, să se perie de 2 ori /zi, să folosească un duș bucal, periuțe interdentare, ață dentară, apă de gură conform indicațiilor”, adaugă ea.
Pentru ca lucrurile să funcționeze trebuie construită o relație de încredere între pacient și medic.
„Punctez importanța construirii unei relații medic-pacient. De câțiva ani și la noi în țară au apărut medici specializați într-o ramură a stomatologiei, cum am și eu specialitatea, și anume protetica dentară. Sunt lanțuri de clinici naționale care se vor deschide în curând și în Craiova, orașul nostru a fost până acum „ferit” să zicem așa de acest business medical. Și pacienții din România când vin la clinică au mai multe afecțiuni: tratamente de canal, obturații, extracții, implant sau alte manopere chirurgicale și întâlnesc pe la mai mulți colegi 2-3 ședințe cu fiecare doctor, devine mai greu a construi o relație, așa că pacientul trebuie abordat cu căldură, compasiune, deschidere, afecțiune, toate aceste cuvinte înseamnă în limba hawaiană Aloha, și așa am dorit eu să îmi denumesc clinica”, precizează Cristina.
”În timpul stagiului militar își picura în dinți acid de baterie de mașină”
Cu toate acestea, mulți oameni încearcă, în special atunci când au dureri cauzate de dinți „bolnavi”, să se trateze singuri, cu leacuri „băbești”.
„În ultimii ani încercările cele mai grele din punct de vedere profesional sunt cazurile de estetică, în care pacienții au dinții sănătoși, frumoși, aliniați, însă vor să arate EXTRAORDINAR. Atunci intervine provocarea, de la o dantură frumoasă, la o dantură fabuloasă, pentru asta e nevoie de măiestrie. Provocări sunt în fiecare zi, fiecare pacient este un alt caz, nu numai stomatologic, tratamentul practic începe de cum intră pacientul pe ușă, de la primul „Bună ziua”, în care tu îi asculți suferințele, nevoile, dorințele, stabilești un plan de tratament, toți au nevoie de încurajare, de susținerea părții emoționale. Cele mai nostime întâmplări le-am avut când lucram la Policlinică pe Calea București la pacienți fricoși, suferind de durere, unii erau ingenioși, încercau să se trateze singuri, să știți că încă mai există oameni care își scot dinții acasă singuri, care își pun în cavitatea carioasă substanțe, usturoi, tămâie și alte leacuri, spun ei, atenuatoare de durere și amână vizita la medic! Un prieten de familie mi-a mărturisit că în timpul stagiului militar își picura în dinți acid de baterie de mașină! Am avut un pacient care după ce s-a văzut zâmbind cu dinții, a leșinat în cabinet de emoție! Altul pe care începuse să îl spele pe dinți iubita lui, pentru că eu tot îi aminteam la fiecare vizită să insiste, să insiste. Un caz care m-a marcat? Da! Au fost destule, în general mă impresionează cazurile transformatoare spre exemplu o doamnă, casnică, 47 ani, nu fusese la dentist niciodată, și nu vorbim de acea categorie de populație de 1% care nu are nici o problemă dentară, după ce și-a făcut lucrarea dentară a adus-o și pe fiica ei, pe soț, s-a înscris la o școală de asistenți medicali și în prezent lucrează chiar la un cabinet stomatologic. Sau o altă pacientă dragă mie, sub 30 de ani, care după tratament estetic prin fațete dentare a îndrăznit să aplice la un job nou la care a fost acceptată (ea lucra la 3 job-uri), a finalizat relația toxică în care trăia și a început o nouă relație, și-a pus în practică chiar o parte de creație la care ea se gândea de mult timp (pictează). Zâmbetul recâștigat reactivează în tine o forță, îți dă puterea să concretizezi un plan, un gând, de care până atunci nu îndrăzneai să te apuci”, spune Cristina.
Întrebată care sunt cele mai comune afecțiuni pe care le întâlnește în cabinet, dar și pe care le observă, de exemplu, pe stradă, Cristina a afirmat: „Cele mai comune afecțiuni pe care le constat clinic sunt caria dentară și afecțiuni parodontale în diverse stadii. Pe stradă? Știai că primul lucru pe care îl vezi la o persoana este zâmbetul? Nu ochii, nu părul, nu hainele, ci zâmbetul! Deci, dacă o persoana ne zâmbește, noi dentiștii avem și un defect profesional, ne uităm atent. Cele mai frapante afecțiuni sunt înghesuirile dentare și edentațiile. Îmi amintesc de o călătorie a mea în Australia, știi, oamenii acolo zâmbesc pe stradă, involuntar, sunt pur și simplu happy. Și știi ce m-a bucurat cel mai mult pe mine? Au dinții perfecți! Parcă toată populația are fațete dentare! Însă nu, au doar un mare program de prevenție, aparatele dentare la copii sunt decontate de către casa națională de asigurări, mănâncă sănătos, fac sport, sigur, vorbim de o societate cu un înalt grad de civilizație”.
Schimbarea vine din interior și depinde de fiecare dintre noi și atunci când vine vorba despre sănătatea orală.
„Sigur că ne putem lamenta că tratamentele dentare sunt scumpe, că s-au desființat cabinetele de stat, că plafonul CNAS este mic. Consider că schimbarea vine din interior, dacă noi ne hotărâm să fim responsabili cu stilul propriu de viață. Să mâncăm sănătos, să menținem o igienă dentară, să evităm dulciurile atât noi cât și copiii noștri, să tratăm afecțiunile incipiente, acestea sunt schimbările pe care le putem face chiar în acest moment”, ne-a mai spus Cristina Dindere, medic stomatolog la Aloha Dent Craiova.