După aproape două săptămâni de proteste în curtea fabricilor, angajații Astra Rail Industries și-au reluat activitatea. Nu pentru că rugile le-ar fi fost ascultate, ci pentru că au fost acționați în instanță din cauza grevei ilegale organizate.
Muncitorii, a căror experiență în construcția și mentenanța vagoanelor ajunge la 20 sau 30 de ani, și-au cerut respectarea drepturilor – renegocierea Contractului Colectiv de Muncă și condiții mai bune la serviciu. Chiar dacă deocamdată nu le-au primit, angajații de la Caracal, Arad și Drobeta-Turnu Severin s-au întors în uzine, dar continuă să scandeze.
Protestatarii au fost susținuți de Confederația Națională Sindicală „Cartel ALFA”, Filiala Mehedinți. Președintele organizației, Mihai Bărbulescu, a declarat, pentru „Jurnalul Olteniei”, că angajații au înțeles gravitatea situației și, din respect față de lege, au reluat producția.
„În data de 27 mai, muncitorii au fost dați în judecată, pentru că au inițiat un demers ilegal. Ei au știut că oprirea producției încalcă forma unei greve, așa cum este ea prevăzută de legislația muncii și atunci când producția este oprită în mod voluntar, în grup sau individual, așa se numește, acțiune de protest ilegală. Asta strigăm noi de foarte mult timp – să se modifice Legea dialogului social și Codul muncii.
În România nu se poate face grevă decât atunci când se negociază Contractul Colectiv de Muncă, iar acum, nu eram în această situație, chiar dacă el era unul expirat și prelungit prin intermediul legislației subsidiare pe care Guvernul a promulgat-o din cauza situației de pandemie în care ne aflăm.
Muncitorii au fost dați în judecată de către compania Astra Rail Industries, care are puncte de lucru în Caracal, Arad și Drobeta-Turnu Severin. Sunt șase muncitori, trei de la Caracal și trei din Drobeta-Turnu Severin care au avut curajul să organizeze alegeri în vederea constituirii într-un sindicat independent și i-au stricat companiei sindicatul, care în urmă cu doi ani de zile, a semnat un contract păgubos pentru muncitori, care au fost acționați în instanță. Speța respectivă s-a judecat la Tribunalul Arad, la Secția litigii de muncă și asigurări sociale.
Noi știam că este o grevă ilegală și le-am explicat oamenilor că este destul de complicat. Acum trebuie să ne luptăm ca cei șase angajați să nu fie acele persoane pe care instanța să le indice că ar fi organizatorii protestului, întrucât compania se poate îndrepta împotriva lor cu acțiuni în instanță pentru faptele produse pe timpul grevei, inclusiv salariile celor care ar fi muncit și tot așa.
Din experiența noastră, le-am spus oamenilor să explice instanței exact cum s-au întâmplat lucrurile – ei nu s-au implicat în nicio formă, fiindcă au decis să se aleagă sindicate independente abia în data de 26 mai, iar protestul a început la Drobeta-Turnu Severin în data de 18, iar la Caracal pe 20 mai. În tot acest timp, tot ei au fost organizatorii? Tot ei au instigat oamenii să oprească munca? Până la urmă instanța a aprobat o hotărâre din care niciuna dintre părți nu a ieșit câștigătoare și nici nu are de suferit”, potrivit reprezentantului „Cartel ALFA”, Filiala Mehedinți.
Muncitorii își vor continua protestele prin forme legale, precum purtarea de banderole sau apelul la instituțiile cu atribuții în protecția și securitatea muncii.
„A fost obligatorie întoarcerea la muncă, atâta timp cât legislația muncii spune că greva este ilegală, fiind hotărâre executorie din momentul pronunțării ei. Cine nu se întoarce la muncă riscă foarte multe lucruri, precum desfacerea contractului de muncă. Angajații s-au întors la muncă, însă continuă să protesteze prin forme legale – prin afișarea de banderole sau pancarte prin care cer noi măsuri de salarizare, încercând să negocieze, prin sesizarea instituțiilor statului care au atribuții în relațiile de muncă, precum ITM sau prin instanțele pe care urmează să le depunem, pentru că nu s-a respectat Contractul Colectiv de Muncă și legislația securității în muncă. Spre exemplu, muncitorii nu au mai primit antidot, pentru că sudorii, vopsitorii și lăcătușii trebuiau să primească lapte sau apă minerală. De asemenea, lucrătorii nu sunt dotați corespunzător cu echipamente de protecție, cum ar fi mănuși din piele pentru cei care lucrează cu aparate de sudură; plus că au condiții de muncă insalubre – cinci muncitori folosesc un duș sau se schimbă și mănâncă în aceeași încăpere.
Și la Caracal și la Arad, muncitorii au înțeles, din respect pentru lege și pentru hotărârea instanței și au început lucrul, dar continuă protestele sub aceste forme”, a mai spus Mihai Bărbulescu.
Mărirea cu 700 de lei cerută de angajați, munca pe cinci zile a companiei
Președintele CNS „Cartel ALFA”, Filiala Mehedinți susține că drepturile salarile pe care le cer angajații celor trei puncte de lucru sunt infime în comparație cu profitul înregistrat de companie. Potrivit acestuia, un vagon de tip transport marfă este vândut cu peste 100.000 de dolari, motiv pentru care creșterile de câteva sute de lei cerute de angajați ar fi trebuit privite cu mai multă toleranță.
Mai mult, până când nu se va realiza renegocierea contractului de muncă, conflictul dintre lucrători și Astra Rail Industries nu se va încheia.
„De departe, conflictul dintre companie și muncitori nu s-a soluționat. El se va rezolva doar atunci când compania va înțelege că trebuie să negocieze noul Contract Colectiv de Muncă. Doar negocierile sunt calea păcii în această companie. Muncitorii vor să se asigure că ei trebuie să-și negocieze contractul. Cu toate acestea, compania refuză pentru că organizându-se în niște sindicate independente, având aproape 700 de muncitori la Caracal, 400 la Drobeta-Turnu Severin și 500 la Arad, ele vor deveni majoritare și de aceea compania va trebui să stea cu ei la masă și să discute.
Compania se va simți amenințată de existența unui sindicat majoritar. Până acum, conducerea simula un dialog social sau o negociere; efectiv, celelalte sindicate au fost suprimate de muncitori, dându-și seama că au încheiat contracte de muncă păguboase pentru ei. Nu mai există acea situație de până acum când semnau ce le punea compania în față, fără să citească interiorul contractului de muncă. După care, acei lideri de sindicat ieșeau pe platou în fața muncitorilor și le spuneau că atât s-a putut obține, o creștere programată de 160 de lei BRUT, adică mai puțin de 87 de lei în mână.
Oamenilor nu le convine așa ceva. Salariile sunt foarte mici în aceste locuri de muncă, ce sunt foarte grele, importante pentru economia românească. Chiar dacă este o economie privată, discutăm despre lăcătuși, frezori, strungari, vopsitori. Și, până la urmă, produsul lor finit este de o importanță foarte mare pentru companie. Vagoanele Astra Rail sunt unele foarte căutate pe mapamondul industriei transporturilor. Site-ul concernului din Statele Unitate ale Americii arată că un vagon transport marfă costă 120.000 de dolari. Deci până la urmă, ceea ce cer muncitorii, o majorare salarială de 700 de lei, la nivelul companiei din România nu înseamnă decât producția pe cinci zile.
Luni, la Judecătoria Caracal, s-a pronunțat instanța cu privire la înscrierea Biroului executiv nou înființat al sindicatului de la Caracal, miercuri urmează același lucru și la Drobeta-Turnu Severin, iar în viitor, muncitorii au în vedere constituirea unei uniuni a celor trei puncte de lucru într-o singură organizație care să fie majoritară în întreprindere, astfel încât compania să nu mai pună oameni care să vândă interesele muncitorilor pe niște avantaje sau bonusuri primite”, a conchis Mihai Bărbulescu, președintele „Cartel ALFA”, Filiala Mehedinți.