Federația Română de Rugby solicită Ministerului Tineretului și Sportului să facă publice grupurile de interese despre care pomenește în ultimul său comunicat de presă.
Considerăm că această ultimă comunicare a MTS este o jignire la adresa istoriei sportului nostru, la adresa tuturor sportivilor, antrenorilor și fanilor noștri.
MTS trebuie să își ceară scuze tuturor celor pe care i-a jignit cu această declarație gratuită și nefondată.
Din păcate constatăm că domnul ministru Novak s-a transformat în om politic și nu mai ține cont nici de tradiția, nici de documentele semnate anterior, nici de munca noastră pentru construcția acestui stadion. Și nici de faptul că am renunțat la dreptul de folosință gratuită pe care îl aveam până în anul 2051.
Mențiunile legate de anumite legi sunt arbitrare și nu reflectă documentele semnate anterior construirii noului stadion.
Sunt o serie de chestiuni de natură juridică pe care domnul Ministru Novak are datoria morală să le lămurească pentru opinia publică:
1. Îl rugăm pe domnul ministru Novak să ne transmită extrasul din lege în care este stipulat nivelul de valoare al unei investiții la care o federație sportivă națională poate primi drept de folosință gratuită. Îi cerem domnului ministru Novak să ne transmită câte discipline sportive au disputat meciuri pe Arena Națională. În acest caz, dar și în multe altele, interesele contribuabililor care îndrăgesc și alte sporturi nu au fost lezate?2. Îi atragem atenția domnului ministru că o federație sportivă națională nu este doar o persoană juridică de drept privat, este o structură sportivă de interes național, de utilitate publică, autonomă, neguvernamentală, apolitică și fără scop lucrativ.
3. Pentru corecta informarea opiniei publice față de comunicatul de presă remis de ministrul Eduard Novak, precizăm:
a. Conform HG 97/2002 FRR a primit în folosință gratuită pe 49 de ani un teren în suprafață de 41.341 mp din care 26.251,02 suprafață construită.
b. În anul 2013 FRR a inițiat procedurile legale de modernizare a Stadionului Național de Rugby Arcul de Triumf. O parte importantă a procesului de reconstruire a stadionului o reprezenta statutul juridic al stadionului. Astfel, în Ordonanța 25 din 26 iulie 2001 (privind înființarea Companiei Naționale de Investiții “C.N.I.” – S.A.) este prevăzut că statul poate investi prin această instituție numai pe terenuri care sunt în proprietatea publică sau privată a statului.
c. Proiectul de revocare a dreptului de folosință deținut de FRR a fost respins de Ministrul Justiției deoarece nu exista acordul FRR pentru retragerea acestui drept. Prin urmare, conducerea FRR, de bună credință, a renunțat la dreptul de folosință gratuită numai pe perioada lucrărilor de edificare a stadionului.
d. În anul 2014, pentru a îndeplini prevederile caietului de sarcini ale UEFA privind candidatura României pentru organizarea unor meciuri din cadrul Turneului Final al EURO 2020, FRR și-a dat acceptul pentru folosirea stadionului.
e. Aprobarea candidaturii României pentru organizarea acestor meciuri de fotbal s-a produs în anul 2017. Ce trebuie evidențiat este că FRR a susținut interesele sportive naționale implicând-se cu cele mai bune intenții într-un proiect care presupunea îmbunătățirea infrastructurii sportive. Într-o scurtă sinteză trebuia precizat că federația a gândit de la bun început conceptul de stadion integrat care să răspundă nevoilor pentru sportivii de performanță.
4. Așadar, reconstrucția stadionului nu a fost condiționată de organizarea unor meciuri la EURO 2020, acest context conjunctural a apărut pe parcursul procedurilor de proiectare și avizare a stadionului și a fost doar un mijloc de a sprijini un sport de echipă, fotbalul, care avea nevoie de suport.
5. Federația a coordonat și obținut studiile de prefezabilitate și fezabilitate. Federația a obținut avizele și autorizațiile. Federația și-a dărâmat singură stadionul. Și multe altele, toate făcute din venituri proprii ale federației. În perioada 2002 – 2020 FRR a investit 2.583.705 euro în cheltuieli de întreținere și investiții ale stadionului, din care 275.913 euro au costat viabilizarea stadionului, avizele, autorizațiile, studiile, proiectele, etc.
6. În cele din urmă domnul ministru Novak constată că acest stadion este prea complex ca să poată fi administrat de FRR. Aducem la cunoștința publicului că FRR a depus la MTS o analiză cost-beneficiu care atestă cum va întreține federația stadionul și care vor fi sursele de venit. FRR a fost în permanență preocupată de atragerea veniturilor proprii, conștientă fiind că degrevarea bugetului de stat este o obligație morală față de contribuabili.
Faptul că domnul ministru spune că Rugby-ul nu merită o astfel de bază ne face să credem că MTS acționează pe principiul „ce am prins, al meu să fie”. De asemenea, domnul ministru Novak încearcă să creeze zâzanie între sporturi și să creeze Rugby-ului o imagine de sport favorizat.
Pentru a evita aceste discuții și pentru o transparență totală, cerem MTS să facă publice toate bazele materiale care se află în administrarea/folosința gratuită a federațiilor din România și valoarea lor și de asemenea lista tuturor bazelor administrate de MTS și starea acestora.
Îi reamintim domnului ministru, că în timp ce MTS transmite comunicate de presă, echipa națională a început pregătirile pentru calificarea la Cupa Mondială și va desfășura mai multe partide, atât în deplasare, cât și pe teren propriu.
Ca atare, FRR va relua procesul prin care se va ruga pentru un stadion pe care să dispute meciurile și pentru terenuri de antrenament, la fel cum a făcut și în ultimele luni.
Încheiem cu un citat din documentele de la acea vreme prin care această bază a revenit sportului nostru. Cu mult înainte de MTS, domnul Novak sau orice alte nume.
„La începutul lui iunie 1913, la solicitarea Comitetului Central al FSSR-ului, Prințul Gheorghe Grigore Cantacuzino, primarul de atunci al capitalei, hotărăşte ca Primăria să cedeze contra unei chirii modice de un leu pe an, pe tot timpul existenţei acesteia, un teren de cca 25 ha de la Şosea”.
sursa: frr.ro