Legea pensiilor va fi modificată din nou, conform unui proiect de ordonanţă care schimbă modalitatea în care, în anumite situaţii, se poate dovedi vechimea în muncă
Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă a fost trimis luni spre dezbatere Consiliului Economic şi Social şi priveşte perioada anterioară datei de 1 aprilie 2001, scrie Adevărul.
Concret, proiectul propune ca, în cazul în care cartea de muncă a fost deteriorată sau pierdută sau angajatorul a fost lichidat/radiat ori nu mai există arhiva acestuia, persoanele care vor să se pensioneze şi nu pot dovedi vechimea în muncă, să ceară informaţii caselor de pensii.
Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, declara la finalul lunii ianuarie că nu toate cărţile de muncă sunt scanate, unele dintre ele fiind deja pierdute sau aflate în arhive care nu pot emite adeverinţe de vechime. Aproximativ 20% dintre cărţile de muncă înfiinţate înainte de introducerea REVISAL nu sunt scanate, iar unele dintre cele scanate nu sunt de bună calitate, astfel încât Casele de Pensii nu pot ţine cont de ele, a declarat ministrul Muncii, Violeta Alexandru.
„În perioada 2006 – 2008, Casele de Pensii au scanat cărţile de muncă. Nu toate, se estimează un procent de 80%. Verific, la sânge, procentul. Am cerut, desigur, explicaţii detaliate privind renunţarea, de către cei care au avut sarcina să facă scanarea, la obiectivul integrării tuturor informaţiilor din Cărţile de muncă în sistem”, a declarat ministrul, adăugând că nu i se pare normal că oamenii care vor să se pensioneze sunt nevoiţi în continuare să aducă adeverinţele care să le ateste vechimea, atât timp cât aceste informaţii ar fi trebuit să fie centralizate şi deţinute de o singură instituţie.
În urmă cu două săptămâni, ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunţat simplificarea procedurilor pentru ieşirea la pensie, precizând că a iniţiat un ordin în acest sens.
Ordinul ministrului muncii şi protecţiei sociale 1.783/2019 prevede că Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS) şi Casa Naţională de Pensii (CNPP) au din 1 ianuarie acces direct în REVISAL, baza de date cu toţi angajaţii din România, gestionată de Inspecţia Muncii.
Ulterior, Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) a ţinut să precizeze însă că acest ordin „are în vedere vizualizarea informaţiilor din REVISAL şi nu utilizarea unor date cu rol de document care să înlocuiască adeverinţele prevăzute de legea pensiilor”.