Ministerul Educației a publicat, în urmă cu câteva zile, rezultatele la nivel național ale Evaluării elevilor de clasa a II-a în 2019, iar statisticile sunt îngrijorătoare.
Potrivit datelor furnizate de Centrul Național de Evaluare și Examinare, peste jumătate dintre elevi nu știu după finalul clasei a II-a să redacteze un text corect și mai puțin de jumătate știu să scrie un text pornind de la o serie de întrebări, informează Edupedu.
Potrivit sursei, elevii, după terminarea a trei ani de școală, au probleme în a scrie corect cuvintele, propozițiile sau semnele de punctuație, confirmând astfel statistica îngrijorătoare arătată de testele PISA din 2018, ce releva faptul că peste 40% dintre elevi sunt caracterizați de analfabetism funcțional.
“Elevii întâmpină mai multe dificultăți să redacteze un text pe baza unor întrebări decât să scrie un bilet de mulțumire. Astfel, în jur de 60% dintre elevii evaluați reușesc să scrie corect textul cerut”, se arată în raportul publicat de Ministerul Educației.
Mai mult, analiza elevilor de clasa a II-a arată că “în ceea ce privește scrierea corectă a cuvintelor și a propozițiilor, precum și corectitudinea utilizării semnelor de punctuație, situația este mult mai gravă, deoarece mai puțin de 60% dintre elevi scriu corect biletul și mai puțin de 50% scriu corect textul pe bază de întrebări”.
Raportul mai prezintă o problemă, una care nu este însă o noutate: un decalaj de peste 17% între mediul rural și cel urban, la scris, pentru elevii de clasa a II-a.Nici la Matematică lucrurile nu stau mai bine. Doar 75,06% dintre elevi au învățat să folosească corect numerele în diverse calcule elementare la sfârșitul clasei a II-a, iar dintre aceștia mai puțin de 69% sunt capabili să facă adunări-scăderi, iar 65% înmulțiri-împărțiri.
Mai mult, aproape 20% dintre cei testați nu știu să calculeze o perioadă de timp necesară desfășurării unei activități, prin utilizarea unor unități de măsură pentru determinarea și ordonarea duratelor unor evenimente variate.
Ministerului Educației nu menționează în raport câți elevi de clasa a II-a au participat la testarea națională în anul școlar 2018-2019, astfel că nu știm exact câți elevi sunt cuprinși în acest 65% din 75,06% care nu știu operațiunile simple la finalul clasei a II-a.
Mai exact, la aproximativ 9 luni de la examinarea elevilor, Centrul Național de Evaluare și Examinare nu are numărul exact al copiilor testați.
“Menționăm că, până la data elaborării prezentului raport, nu au fost încărcate toate rezultatele obținute de elevi în urma acestei evaluări”, se arată în actul publicat de Ministerul Educației.
Ministerul Educației și Cercetării oranizează testări precum cele centralizate mai sus, în fiecare an, iar rezultatele nu sunt publice, nu se trec în catalog și se comunică de învățători fiecărui părinte în parte.
Pe baza acestor teste, învățătorii au sarcina de trasa planuri individualizate de învățare în cazul elevilor care întâmpină anumite probleme, urmând ca Ministerul Educației să verifice dacă planul respectiv a avut rezultatul așteptat sau ar trebui modificat.