România este într-un declin tot mai accentuat la capitolul educaţie, conform rezultatelor testelor PISA 2018. Scorul obţinut e în scădere faţă de anii 2012 şi 2015 la toate cele trei domenii examinate: citire, matematică şi ştiinţe, în timp ce procentul de analfabetism funcţional este de 44%, scrie adevarul.ro
Rezultatele PISA 2018 la Citire arată că România a obţinut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte faţă de testarea PISA 2015, cu 10 puncte mai puţin decât la PISA 2012 şi un punctaj cu 4 puncte peste cel de la PISA 2009, conform datelor publicate astăzi de către publicate de către directoratul pentru Educaţie al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).
La Matematică, rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere faţă de testarea anterioară. România a pierdut nu mai puţin de 14 puncte faţă de PISA 2015 şi 15 puncte faţă de PISA 2012.
Rezultatele PISA 2018 pentru Ştiinţe sunt şi ele mai slabe, diferenţa faţă de cele de la PISA 2015 fiind de 9 puncte, iar faţă de 2012 – 12 puncte.
Procentul de analfabetism funcţional a urcat de la 39% în 2015 la 44% în 2018. La nivelul OCDE, media de elevi care au atins nivelul 2 la citire, adică cei care au competenţe de bază şi pot face legătura dintre informaţiile pe care le au şi aspecte din viaţă, este de 77%, în timp ce în România raportul arată că doar 59% dintre elevi au atins nivelul 2 la acest capitol. În consecinţă, nivelul de analfabetism funcţional la testele de citire este de 41%. Cu alte cuvinte, acesta este procentul de elevi care citesc un text, dar nu pot înţelege şi explica despre ce este vorba în textul respectiv. Testele de matematică prezintă o situaţie chiar mai gravă: 47% dintre elevi nu ating nivelul 2 de dificultate. Conform raportului, aceştia nu s-au descurcat atunci când au fost pui să compare distanţa a două rute alternative ori să convertească preţuri din lei în altă monedă. Ştiinţele marchează o creştere până la 44% a proporţiei celor care nu pot realiza corelaţii elementare în acest domeniu. Cu alte cuvinte, aproape 44% dintre elevi nu pot oferi explicaţii posibile în situaţii famiilare şi nu pot formula concluzii simple în acest domeniu..
Testele PISA 2018 sunt împărţite pe şase niveluri de competenţe: la nivelul 1, cel mai slab, la nivelul 6, cel mai ridicat, La capitolul citire, media OECD de elevi care ating nivelul 5 sau 6 este de 9%, în timp ce în România este de 1%.
Testele PISA 2018 au implicat examinarea a aproximativ 600.000 de elevi din 79 de ţări membre OCDE sau partenere. În România, au participat aproximativ 5.000 de elevi din 170 de şcoli, aceştia susţinând teste la capitolul lectură, matematică şi ştiinţe. Un al patrulea capitol nu a fost inclus în testarea eleveilor români – este vorba de cel al competenţelor globale, prin care se urmăreşte capacitatea elevilor a analiza probleme globale şi de a avea relaţii cu persoane din alte culturi.