Dacă până acum plata prejudiciului de către inculpat în timpul urmăririi penale sau a judecăţii ducea la înjumătăţirea limitelor pedepselor cu închisoarea, proiectul le permite celor aflaţi în astfel de situaţii să scape cu o amendă penală care să acopere prejudiciul (unul de maximum 100.000 de euro) şi cu plata unor sancţiuni suplimentare şi a costurilor aduse de dobânzi şi diferite penalităţi, scrie Adevărul.
Mai mult, în cazul în care prejudiciul identificat este de sub 50.000 de euro, sancţiunea va fi una administrativă. Nu doar atât, dar plata unei astfel de amenzi ar urma să scape de acuzaţii toţi inculpaţii implicaţi în actele de evaziune fiscală, chiar şi dacă prejudiciul este plătit doar de unul dintre aceştia.
Chiar dacă legea îi face scăpaţi mai uşor pe evazioniştii fiscali, noile măsuri, dacă vor fi adoptate şi vor trece testul constituţionalităţii, ar putea duce la o îmbunătăţire importantă a ratei de colectare a prejudiciilor, explică specialiştii.
Colectarea ar urma să fie îmbunătăţită şi prin sancţiunile suplimentare aduse evazioniştilor fiscali aflaţi la prima abatare.
„O chestiune interesantă pe care o are legiuitorul în vedere, care vine şi creşte colectarea, este stabilitarea unui procent de 20% care poate fi plătit de către inculpat chiar şi în 3 ani de zile de la intervenirea hotărârii de condamnare. Adică îl prinde pe evazionist, el este de acord să plătească cu 20% mai mult plus suma principală la care se adaugă dobânzi şi penalităţi şi statul vine şi îşi retrage acuzaţiile. Acest lucru este aplicabil o singură dată pentru că la recidivişti nu se poate dispune o asemenea măsură”, a arătat Adrian Cuculis.
Proiectul de modificare a legislaţiei în domeniul pedepsirii infracţiunilor de evaziune fiscală are, de altfel, o lungă carieră în Parlament, fiind deja adoptat o dată, dar întors de Curtea Constituţională pentru reexaminare în urma identificării unor probleme de constituţionalitate.
„CCR a făcut praf modificările la legea evaziunii fiscale, motivând că există o discriminare în aplicarea textului de lege, fapt pentru care a declarat în bloc neconstituţională această prevedere”, a spus Adrian Cuculis, amintind însă că majoritatea statelor vestice au o strategie clară în această privinţă, care urmăreşte mai întâi de toate recuperarea prejudiciului până la un anumit prag, nu condamnarea cu orice preţ. În România, în schimb, legea evaziunii fiscale a fost mai degrabă îndepărtată de acest standard până acum, modificarea textului de lege venind ca o necesitate pentru clarificarea situaţiei juridice în astfel de cazuri, a mai atras atenţia Adrian Cuculis.