Începând cu 1 iulie 2019 a intrat în vigoare legea privind obligativitatea colectării selective a deșeurilor pe patru fracții: plastic/metal, hârtie/carton, sticlă, deșeuri reziduale/amestecate/menajere, sub sancțiunea plății unor amenzi. Craiovenii nu pot colecta selectiv nici dacă își doresc, pentru că administrația locală nu asigură condițiile necesare pentru implementarea măsurilor. Colectarea se face la aceleași pubele de gunoi nediferențiate, la ghena din cartier și la jumătate din casele din oraș.
Spun jumătate căci am reușit să aflu cu greu, căutând informații pe site-ul Salubrității și pe cel al Primăriei, un titlu care însoțea o listă de străzi nedatată: Jumătate dintre craiovenii de la case beneficiază, din această săptămână, de sistemul de colectare selectivă a deșeurilor. Nicio altă informație despre obligativitatea colectării selective a gunoiului. Nici în presă nu am găsit vreo informare utilă. În cartiere, singurele containere de colectare selectivă sunt aceleași clopote răzlețe, insuficiente și nepotrivite pentru punerea în aplicare a prevederilor normative. Am transmis astăzi o adresă către municipalitate pentru a afla ce face administrația locală pentru a pune în aplicare legea, sperând că va comunica informații suplimentare.
Deși autoritățile au avut la dispoziție timp suficient pentru a se asigura de implementarea măsurilor prevăzute de lege, foarte puține primării au asigurat condițiile necesare pentru colectarea selectivă obligatorie. Craiova nu se numără printre ele. Majoritatea covârșitoare a cetățenilor nici măcar nu știu că, începând cu 1 iulie, ar fi obligați să colecteze selectiv și că legea prevede amenzi de la 1.000 la 2.000 de lei pentru cei care nu o respectă.
Măsurile care devin obligatorii astăzi sunt importante pentru atingerea indicatorilor impuși de Comisia Europeană. Există o presiune mai mare care apasă asupra noastră, a tuturor. Presiunea viitorului. Colectarea selectivă este un pas esențial pentru diminuarea impactului negativ pe care îl avem asupra mediului. Este o responsabilitate pe care trebuie să ne-o asumăm. Trebuie să ieșim din comoditatea, ignoranța, pasivitatea noastră, însă fără implicarea și suportul autorităților locale atingerea scopului nu este posibilă.
Lipsa de comunicare este o boală cronică a autorităților craiovene. Locuitorii orașului ar fi trebuit să fie de câteva luni bune informați și educați printr-o campanie serioasă. Dar Primăria este prima care evită respectarea legii. Spre exemplu, nu am auzit nimic despre tarifele diferențiate pentru colectarea selectivă, deși unul dintre instrumentele economice care trebuie implementate și sunt vizate de modificarea legii privind regimul deșeurilor este „plătește pentru cât arunci”. Cel puțin teoretic, cetățenii care colectează selectiv ar trebui să plătească tarife mai mici. Conform site-ului Salubritate Craiova, tariful este în continuare nediferențiat. Nu există vreun anunț sau o hotărâre de Consiliu Local privind tarife distincte. Din curiozitate, am aruncat o privire către alte administrații locale și am observat că la Cluj tariful este cu 25% mai mic pentru cei care colectează selectiv. Există, deja, containere de colectare selectivă la ghene, au fost distribuți saci colorați pentru colectarea separată pe cele 4 fracții. Mai mult, Clujul investeşte într-un sistem modern de colectare pentru deşeuri, achiziționând containere cu alimentare solară şi compactare internă. Firma de salubritate este anunţată printr-o aplicaţie când un container este plin în proporţie de 90% pentru a fi golit la timp. Deși noile containere au fost montate doar în centrul oraşului şi în alte câteva cartiere, planul este ca proiectul să fie extins în tot Clujul.
O dovadă în plus că administrația locală craioveană este ineficientă, iar reprezentanții acesteia, lipsiți de viziune. Pe zi ce trece ne îndepărtăm de standardele unui oraș modern, atrăgător, în care să-ți dorești să locuiești.
Potrivit art.17, litera e), instrumentul economic „plătește pentru cât arunci” este „bazat pe cel puţin unul dintre următoarele elemente: (i)volum; (ii)frecvenţă de colectare; (iii)greutate; (iv)saci de colectare personalizaţi. Administrația ar fi trebuit „să stabilească şi să aprobe, începând cu data de 1 ianuarie 2019, pentru beneficiarii serviciului de salubrizare tarife distincte pentru gestionarea deşeurilor” colectate selectiv – art. 17, litera f).
Măsurile privind colectarea selectivă sunt detaliate în Legea nr. 31/2019 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.
av. Lucian Săuleanu