Consumatorii şi unii comercianţi achită, de duminică, 0,5 lei, când cumpără un produs într-un ambalaj primar reutilizabil de 0,1-0,3 litri, precum sticle sau borcane din sticlă. Suma este recuperată, dacă ambalajele sunt returnate, pe baza bonului, sau dacă, la achiziţie, sunt predate alte ambalaje.
Circulaţia ambalajelor reutilizabile între operatorii economici se face prin schimb, cu respectarea prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991 şi a Codului fiscal, iar „dacă beneficiarii nu deţin cantităţile de ambalaje necesare efectuării schimbului, aceştia achită o garanţie bănească în schimbul ambalajelor primite”, scrie Mediafax.
Ambalajul primar, considerat ambalajul de vânzare, este acel ambalaj conceput şi realizat pentru a îndeplini funcţia de unitate de vânzare, pentru utilizatorul final sau consumator, în punctul de achiziţie, mai arată noile prevederi. Ambalajul reutilizabil este ambalajul care a fost conceput, proiectat şi introdus pe piaţă pentru a realiza, în cadrul ciclului său de viaţă, mai multe cicluri sau rotaţii, fiind reumplut sau reutilizat în acelaşi scop pentru care a fost conceput.
Operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligaţi: să marcheze sau să înscrie pe ambalajul primar sau pe eticheta produsului destinat consumatorilor sintagma „ambalaj reutilizabil”; să organizeze, începând cu data de 1 ianuarie 2019, preluarea ambalajelor reutilizabile, astfel încât să realizeze un procentaj de returnare de minimum 80%.
Operatorii economici care comercializează cu amănuntul produse ambalate în ambalaje primare reutilizabile sunt obligaţi: să informeze consumatorii asupra valorii garanţiei băneşti şi asupra sistemului de preluare a ambalajelor respective; să primească la schimb ambalajele reutilizabile ale produselor comercializate care sunt într-o stare corespunzătoare pentru a fi reutilizate; să returneze, la solicitarea consumatorului, în baza bonului fiscal, valoarea garanţiei băneşti în cazul ambalajelor reutilizabile ale produselor comercializate care sunt într-o stare corespunzătoare pentru a fi reutilizate.
În plus, operatorii economici care comercializează către consumatorii finali produse ambalate în structuri de vânzare cu suprafaţă medie şi mare, peste 400 de metri pătraţi, au următoarele obligaţii: să asigure pentru consumatori posibilitatea de a se debarasa de ambalaje la cumpărarea produselor, fără a le solicita plata; să organizeze în cadrul structurii de vânzare sau în imediata vecinătate a acesteia puncte de preluare şi rambursare a garanţiei băneşti pentru ambalajele primare reutilizabile; să achiziţioneze de la toţi furnizorii şi să comercializeze în cadrul structurii proprii de vânzare produse ambalate atât în ambalaje reutilizabile, cât şi de unică folosinţă, dacă acestea sunt disponibile în oferta furnizorului.