Viitorul industriei de automobile din Europa a fost discutat, luni, la Craiova. Aceasta, în cadrul Forumului Industriei Auto 2019, ce a avut loc la Centrul Multifuncţional, eveniment organizat de Ministerul Economiei în contextul preluării preşedinţiei rotative a Consiliului Uniunii Europene, de către România.
Între participanţi, s-a numărat comisarul european responsabil pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, Elzbieta Bienkowska. Aceasta a afirmat că România deţine un loc important pe harta Europei în privinţa industriei auto şi că a avut discuţii cu autorităţile române referitoare la viitorul acestei industrii.
„Am analizat cu atenţie acţiunile întreprinse în urma scandalului Diesel. Acum este momentul să mergem mai departe. Împreună cu statele membre am pregătit o foaie de parcurs pentru vehicule curate, dar pentru ca acest lucru să devină realitate trebuie să depunem eforturi comune pentru a ne îndeplini angajamentele asumate”, a afirmat comisarul European.
Elzbieta Bienkowska a menţionat că este necesară crearea unui parc auto mai curat, obţinerea unei rate mai ridicate de retragere a autoturismelor neconforme.
„Putem spune că, în urma acestui scandal, avem acum una dintre cele mai eficiente reglementări privind emisiile la nivel mondial şi am adoptat recent obiective noi pentru economia de combustibili şi limitele de dioxid de carbon pentru autoturisme şi camioane. Bineînţeles că sunt provocări cu care trebuie să ne confruntăm în continuare şi să nu uităm că trebuie să sprijinim dezvoltarea tehnologiilor de conducere conectate şi automatizate ”, a mai afirmat oficialul european.
Ea a menţionat la capitolul provocări „schimbările climatice, schimbarea modelelor de consum şi, chiar, ameninţările comerciale”.
„Nu în ultimul rând, trebuie să subliniez viitorul către dezvoltare care se bazează pe o societate ce necesită o mobilitate curată, sigură, conectată, pentru noi toţi. Sunt sigură că industria europeană a autovehiculelor este pregătită să răspundă acestor provocări”, a afirmat oficialul european.
Premierul României Viorica Dăncilă a declarat, la Craiova, că guvernul încurajează achiziţia de maşini mai puţin poluante.
„Tehnologia curată reprezintă viitorul. În acord cu obiectivele europene de protejare a mediului, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, dar şi cu tendinţele europene şi mondiale din industria auto, Guvernul României a încurajat achiziţionarea de autoturisme noi, mai puţin poluante, prin programele de înnoire a parcului auto derulate de Ministerul Mediului. (…) Avem deja pregătit un proiect de act normativ prin care vom flexibiliza şi adapta acest program la tendinţa europeană şi mondială de mutare a accentului pe fabricarea autoturismelor hibrid şi electrice. Pe lângă efectele bune pentru industria auto şi cea a componentelor auto, cu o pondere însemnată în economia naţională, avem în vedere şi beneficiile pentru mediu. Este însă nevoie de un efort comun şi de noi soluţii pentru ca autovehiculele nepoluante, hibride şi electrice, să fie mai accesibile cetăţenilor. Aşadar, doamnelor şi domnilor, aveţi în Guvernul României un partener de încredere, care este deschis spre a face şi mai mult printr-un dialog deschis şi corect faţă de mediul de afaceri, atât în plan naţional, cât şi european. Am încredere că prin discuţii ca cele de astăzi între reprezentanţi ai Comisiei Europene, ai Parlamentului naţional şi european, reprezentanţi ai Guvernului şi cetăţenilor, ai industriei auto şi de componente auto putem obţine rezultatele pe care ni le dorim”, a declarat Viorica Dăncilă.
Despre viitorul industriei a vorbit şi ministrul Economiei, Niculae Bădălău, el afirmând că electrificarea motorizărilor, conectivitatea, tehnologia autonomă, precum şi digitalizarea pe întregul lanţ de producţie vor aduce cu siguranţă transformări fundamentale ale modului în care funcţionează întregul ecosistem al industriei auto, însă incertitudinile apar pe termen mediu şi vizează ce se va întâmpla în următorii 10-15 ani, în special în ceea ce priveşte nivelul actual al ocupării în industria auto.
„Aceasta este întrebarea, care este valabilă, cred cu tărie, atât pentru România, cât şi pentru întreaga Europă. Pe măsură ce robotizarea se va extinde, iar paradigma „Industrie 4.0” se va extinde şi la industria auto, avem obligaţia şi responsabilitatea să ne gândim la soarta angajaţilor şi la evoluţiile la nivelul întregii economii. Pe durata Preşedinţiei României la Consiliul UE, priorităţile Ministerului Economiei vizează piaţa internă şi industria, sectoare cu relevanţă majoră în contextul economic şi social actual european”, a evidenţiat ministrul Economiei.
Invazie de maşini de ocazie
La eveniment a fost prezent şi preşedintele grupului Renault şi Automobile Dacia, Christophe Dridi, acesta declarând între altele: „Trebuie să ne pregătim viitorul. Ne dorim ca Dacia să rămână centrul gravitaţional în România. Este nevoie, în primul rând, de infrastructură. Este foarte importantă pentru industria auto şi nu numai. De asemenea trebuie să luptăm împotriva invaziei maşinilor second-hand în România”.
Problema maşinilor second-hand a fost adusă în discuţie şi de Gabriel Sicoe, preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), care a şi dat o temă viitorilor europarlamentari care vor reprezenta România.
„Piaţa auto din România se caracterizează printr-o adevărată invazie de maşini de ocazie care vin din ţările occidentale. În doi ani, 2017-2018, au intrat în România un million de maşini vechi. 79% sunt peste 8 ani vechime, deci sunt eligibile Rabla, deci sunt rable. 73% sunt inferioare normei de poluare Euro 4, 70% sunt diesel. Ce înseamnă această invazie, am găsit într-o declaraţie, de anul trecut, a doamnei comsiar şi anume aceste exporturi de maşini de ocazie înseamnă împingerea, transferul problemelor de calitate a aerului din vest către est. Iar o soluţie ar fi, şi mi se pare raţional, ca statele de origine ale acestor surse de poluare, respectiv maşinile de ocazie, să participe inclusiv financiar la înlăturarea problemelor de mediu pe care le generează în ţările de destinaţie. Bineînţeles, pe principiul „poluatorul plăteşte”. Se impune deci o reconsiderare a cadrului reglementar aplicabil comerţului de maşini de ocazie. Este un subiect pe care îl propunem noilor parlamentari care vor reprezenta România la Bruxelles”, a declarat Gabriel Sicoe.
Atât preşedintele ACAROM cât şi cel al Dacia au prezentat ca o posibilă soluţie pentru dezvoltarea industriei auto integrarea locală, adică încurajarea fabricaţiei pe plan local a unor piese care de regulă vin din import.