Serviciile oferite în centrele Direcţiei Generale pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Dolj vor fi reevaluate. Aceasta, după ce standardele de calitate în domeniu s-au modificat.
Potrivit directorului DGASPC Dolj, Florin Stancu, această „reevaluare” a fost deja demarată.
„În prezent suntem poate mai bine decât am fost vreodată. Suntem conform standardelor de calitate din domeniu și din acest punct de vedere putem spune că se lucrează într-un confort, comparativ cu alte perioade. Nu putem să spunem însă foarte clar aceste lucruri pentru că de curând au apărut, în Monitorul Oficial, câteva modificări. S-au modificat standardele de calitate referitor la protecția copilului și a persoanelor adulte cu handicap. Va fi nevoie de o reevaluare a tuturor serviciilor, de o regândire a acestora raporat la aceste noi standarde și această analiză a și început, în județul nostru, de săptămâna trecută. Acele standarde ne spun cum să arate un centru, cum să funcționeze. Noi trebuie să ne adaptăm. De exemplu sunt modificări de structură, punându-se accent pe faptul că nu trebuie să mai existe centre cu o capacitate mai mare de 50 de locuri pentru că aglomerările nu fac bine și nu pot oferi servicii de calitate. La noi, din fericire, nu există această problemă. Avem centre cu 50 de locuri, dar nu mai mult de atât. Finanțarea se va face în baza acestui număr maxim. Dacă centrele au mai mult de 50 de locuri nu primesc bani și atunci este o problemă care trebuie rezolvată. La noi, o reformă a început în anul 2006. Și noi am avut centre mari, cu 200 sau chiar 300 de locuri, dar am reorganizat totul”, a declarat Florin Stancu.
Directorul DGASPC Dolj spune că, în ceea ce priveşte bugetul pe 2019, au fost aduse unele modificări, dar speră ca investiţiile în extinderea serviciilor oferite să continue în acest an.
„Funcționarea normală a instituției nu este obstrucționată sub nicio formă. Am făcut aprovizionări pentru perioada toamnă-iarnă, avem magaziile aprovizionate și nu sunt probleme nici din acest punct de vedere. Bugetul din acest an va fi altfel pentru că au fost aduse modificări. Astfel plățile pentru persoanele cu dizabilități nu vor mai fi efectuate de instituția nostră, ci de către Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială Dolj. Aceste sume reprezentau o pondere mare în buget, aproape jumătate din buget. Instituția noastră nu va fi dezavantajată însă. Stabilirea dreptului și gestionarea tuturor problemelor au rămas la instituția noastră, plata efectivă mutându-se. Noi sperăm că putem vorbi și despre investiții. Este nevoie de extinderea sistemului. Numărul copiilor și al persoanelor în dificultate din județul nostru crește în fiecare an, din păcate, și atunci este nevoie de extinderea serviciilor. Apoi mai avem o strategie de dezvoltare care se bazează pe dezvoltarea serviciilor sociale în urbanul mic și în mediul rural. Am dezvoltat un centru la Filiași, unul la Băilești și avem în lucru, sperând ca anul acesta constructorii să înceapă lucrările, un centru la Segarcea. Aici vrem să facem un centru pentru copiii cu handicap. Apoi, la Călărași vrem să facem un centru pentru persoanele adulte cu handicap, acest lucru urmând să rezolve problemele din zona Dăbuleni-Bechet și din comunele din jur. Și mai vrem încă un centru la Ciuperceni care ar rezolva problema Poiana Mare-Calafat”, a precizat Stancu.
Probleme sunt în asistenţa socială din cadrul primăriilor doljene. Serviciile în localităţi, în special cele din rural, funcţionează fără personal specializat în domeniu. De cele mai multe ori, serviciile de asistenţă socială sunt asigurate de juristul sau contabilul primăriei.
„Din acest punct de vedere nu s-au rezolvat foarte multe lucruri. La Craiova nu avem probleme. Funcționează o direcție care se dezvoltă foarte bine, dar în restul județului nu este prea bine. Mai puțin de 10% din localități au serviciul public de asistență socială organizat, restul are personal cu atribuții în acest sens. Nu este bine pentru că nici măcar nu au ajuns la nivelul să identifice nevoile localității, iar asta, dincolo de orice polemică, este strict treaba autorităților locale. Nu poate să vină cineva din altă localitate și să inventarieze problemele altei localități. Este indicat să o facă oameni din acea comună, din acel oraș. A crescut, din fericire, nu cât ne-am fi dorit noi, însă, gradul de conștientizare în ceea ce-i privește pe edili. Faptele încă nu s-au petrecut și nu avem un rezultat concret dar sperăm noi ca anul acesta să fie unul în care lucrurile să se transforme și să se și cunoască ceva. Este important ca autoritatea locală să vină cu soluții pentru un om aflat în anumite situații de risc. Conform legii, noi, cei din cadrul DGASPC Dolj ar trebui să intervenim atunci când dumnealor nu fac față și nu identifică o soluție. Din păcate, suntem în situația în care intervenim cam în toate cazurile pentru că autoritățile locale nu au aceste servicii de prevenire dezvoltate și automat este greu să oferi o soluție”, a declarat directorul DGASPC Dolj, Florin Stancu.