Companiile au avut, în 2018, un an mai dificil în recrutare faţă de perioadele anterioare. Studiul efectuat de compania HappyRecruiter a arătat că a fost nevoie de 29 de candidaţi intervievaţi pentru a angaja o persoană.
Studiul a fost efectuat pe 750 de companii şi 1.100 candidaţi din 5 ţări europene.
Principalele provocări ale angajatorilor în 2018 au fost: să găsească candidaţi (38%), să îi convingă să accepte pachetele de beneficii (23%) şi să găsească persoane cu anumite tipuri de calificări (21%). Provocările sunt generate şi de candidaţii care nu mai ajung la interviuri (9%) sau de candidaţii care părăsesc companiile imediat după angajare.
În general, activitatea de recrutare e definită de cele 750 de companii implicate, astfel: 85% dintre respondenţi au declarat că în 2018 a fost dificil sau foarte dificil să găsească personal în comparaţie cu perioadele anterioare şi doar 15% dintre respondenţi au evaluat recrutarea mai facilă sau la fel în 2018 faţă de anii trecuţi.
Potrivit aceluiași studiu, în opinia recrutorilor chestionaţi, principalele motive au fost aşteptările mai mari ale angajatorilor, pe de o parte şi nevoile tot mai mari de personal (20% fiecare). Emigraţia sau imigraţia a fost declarată ca motiv principal de 11% dintre respondenţi, iar problemele legate de sistemul de educaţie de 10% dintre respondenţi, în timp ce atitudinea candidaţilor în timpul recrutării (9%) şi accesul tot mai facil la joburi (8%) sunt următoarele în topul motivelor identificate de recrutori.
2 din 3 angajatori caută candidaţi în social media, pe măsură ce interesele candidaţilor se mută dinspre site-uri de joburi spre reţelele de socializare. 69% din recrutorii chestionaţi declară că folosesc mai mult reţelele de socializare decât site-urile de joburi, în raport cu perioadele anterioare. Doar 1 din 5 recrutori foloseşte tehnologiile noi în recrutare şi, în medie, 1 recrutor sună 29 de candidaţi pentru a angaja o persoană, cu un minim de 3 apeluri şi un maxim de 150.
6 din 10 recrutori estimează că 2019 va fi un an şi mai dificil. Pentru a face recrutarea mai simplă în 2019, angajatorii declară că ar avea nevoie de tehnologii de recrutare mai bune (25%), investiţii suplimentare în marketing (20%), schimbări interne în companii (15%) şi de o schimbare a atitudinii candidaţilor în timpul procesului de recrutare.
2 din 3 candidaţi intervievaţi au primit cel puţin o ofertă de a-şi schimba jobul în 2018.
1 din 3 candidaţi îşi schimbă jobul pentru un pachet de beneficii mai bun. În acelaşi timp, candidaţii caută angajatori cu politici interne mai bune (24%), un conţinut diferit al muncii (21%) şi alte nevoi nu neapărat financiare. La schimbarea unui job, candidaţii sunt foarte rapizi: 56.5% dintre respondenţi declară că şi-au schimbat jobul în câteva zile. Mai mult, 3 din 4 candidaţi se aşteaptă la o schimbare a jobului în 2019. Iată principalele 3 motive pentru care candidaţii declară că şi-ar schimba jobul în 2019.
67% dintre candidaţi nu lucrează în domeniul în care au făcut studiile, 1 din 3 respondenţi declarând că educaţia primită nu se mai potriveşte cu cerinţele pieţei muncii, în timp ce restul au ales domenii mai bine plătite sau cu un conţinut total diferit de cel studiat.
Candidaţii îşi caută de lucru în special prin reţelele lor de încredere (rude sau prieteni 33%), site-uri de joburi (30%), reţele de socializare (Facebook, LinkedIn 20%) şi agenţii de recrutare (16%).