Europarlamentarul liberal Marian Jean Marinescu a revenit la Craiova, marți, pentru a susține o conferință de presă, la sediul cabinetului său. Acesta a oferit noi informații despre activitatea derulată, în ultima perioadă, în Parlamentul European, două dintre subiecte referindu-se la detașarea forței de muncă și la bugetul general al Uniunii Europene.
Legat de muncitorii detașați, există două variante în ceea ce privește soarta acestor oameni. Una este a Parlamentului European și cea de-a doua – a miniștrilor Muncii din statele membre UE. Cele două texte sunt diferite, europarlamentarul liberal anunțând că România a votat pentru varianta propusă de Consiliul European.
„A fost un text pe care l-am votat în plenul Parlamentului European, săptămâna trecută. De asemenea, a mai avut loc, în aceeași săptămână, o reuniune a miniștrilor muncii din statele membre și au aprobat și ei un text. Textul aprobat este diferit de textul Parlamentului. În textul de la Consiliu, perioada maximă de detașare este de un an, la Parlament este de doi ani, cu o prelungire de șase luni la Consiliu, de un an la Parlament. Trebuie să ținem cont de salariul minim din țara respectivă, în partea cealaltă este vorba despre contracte de ramură, de respectiva unitate, deci lucrurile sunt diferite. Știrile din presa internațională evidențiază faptul că Macron a câștigat o parte din război, dar nu întreaga luptă pentru că urmează negocieri între Parlament și Consiliu. Vreau să vă spun că România a votat varianta din Consiliu, față de alte state care nu au votat acest lucru, cum este Polonia, de exemplu. Vedem ce se va întâmpla în negocieri întrucât Parlamentul va insista pe varianta votată. Noi vom susține condiții cât mai bune pentru muncitorii detașați pentru că este un drept al lor, o libertate de circulație a forței de muncă, atâta timp cât formele sunt legale. Nu cred că trebuie să punem noi condiții care să restricționeze această libertate, ceea ce de fapt se întâmplă cu câteva state care vor să introducă niște reguli pentru o și mai mare protecție pentru forța de muncă din statele respective”, a declarat Marian Jean Marinescu.
„Această directivă pe transport are foarte multe lucruri împotriva tratatului”
În ceea ce privește domeniul transporturilor, Marinescu a anunțat faptul că pentru această directivă se va începe lucrul în decembrie, anul curent, când vor fi depuse primele propuneri de proiecte.
„Cei din transporturi, cum se întâmplă și în cazul marinarilor, trebuie scoși din această directivă generală a detașării. Cum este conceput în prezent, șoferul ar trebui să poarte fluturașul după el, fluturaș din ultimele trei luni de muncă, să știe care e salariu minim din anumite țări, deci va fi foarte greu să se ajungă la un acord. La această directivă pentru transporturi începem lucrul efectiv în decembrie, anul acesta, pentru că atunci putem depune prima propunere de raport și ulterior amendamente. Personal voi susține că această directivă pe transport are foarte multe lucruri împotriva tratatului, a libertății de circulație a forței de muncă și are prevederi care creează foarte multă birocrație pentru companiile de transport. Vom încerca să eliminăm toate aceste lucruri”, a completat Marinescu.
Riscul cel mare
În cazul în care nu se va ajunge la un consens, în urma negocierilor dintre Parlament și Consiliu, cel mai mare risc este ca firmele să nu-și mai permită să trimită forță de muncă peste hotare. România nu ar fi o excepție.
„Cel mai mare risc este să se ajungă să nu mai poți trimite oameni la muncă, peste hotare. România poate ajunge în acest punct. Eu, ca angajat, m-aș gândi, că da, pot lua un salariu cât este cel din țara unde ajung, dar mă pot gândi și că firma care îmi asigură detașarea nu va putea plăti acel salariu și astfel nu va mai încheia contractul cu pricina, deci risc să nu mai am de lucru. Acesta este cel mai sumbru scenariu”,a mai spus europarlamentarul.
„Din păcate, se poate ajunge, din nou, la un fel de deficit”
Bugetul general al Uniunii Europene a fost și el votat, în prezent existând negocieri pentru a fi aprobat un proiect care ar permite tinerilor de 18 ani să circule gratuit, cu trenul, timp de două săptămâni, prin Europa. Scopul este acela de a cunoaște cât mai multe state europene.
„S-a votat bugetul, un buget care din păcate are niște influențe de la execuția bugetară de anul acesta, când statele s-au mișcat foarte greu, când politica de coeziune nu a cheltuit foarte mulți bani, consecința fiind că s-au micșorat sumele pentru coeziune, în 2018, cu 20%, ceea ce va duce la o aglomerare a plăților în anii următori. Din păcate, se poate ajunge, din nou, la un fel de deficit în bugetul european, ceea ce este nepermis. Am mai fost în această situație în urmă cu trei, patru ani când au venit statele membre cu note de plată și nu, Uniunea nu a avut de unde să dea. Sunt și lucruri pozitive, însă. Este un proiect pentru tinerii de 18 ani, să poată circula gratuit 2 săptămâni, pe căile ferate, tocmai pentru a cunoaște Europa. Ei sunt viitorul și poate ei schimbă acest viitor. Este vorba despre un proiect pilot. Urmează negocierea cu Consiliul, una complicată și sperăm că ajungem la o decizie pozitivă”, a conchis Marinescu.