Se poate și în România, dacă fiecare dintre noi se implică, și-au spus câțiva tineri craioveni, cu vârste cuprinse între 24 și 27 ani, care, convinși că lucrurile pot fi duse la un alt nivel, aici, la noi în țară, și-au lăsat job-urile, pentru unii dintre ei unele bine plătite, și au deschis propria afacere. Afacerea lor simplică afacerile altora și vine și în sprijinul consumatorilor.
Mai exact, tinerii, cu pregătire în IT și finanțe-bănci, au creat o platformă on-line pentru programări la saloanele de frizerie, coafură, make-up, ori îngrijire corporală.
Au ințiat proiectul Nova Booker (o gasești AICI) din banii pe care fiecare dintre ei îi avea puși deoparte, ulterior reușind să atragă finanțări străine.
„Ideea a venit dintr-o nevoie personală. Am fost angajat într-o mare corporație din Craiova pe IT și eu și colegii mei aveam nevoie să ne facem programări pentru că în timpul serviciului uitam de așa ceva. M-am împrietenit cu un tip cu care am fost la București la un concurs de frizeri și mi-a zis: „Nu-mi faci și mie o platformă de programări on-line că am probleme foarte mari cu telefonul. Îmi sună în timp ce lucrez”. M-am gândit că această problemă sigur o au toți oamenii din acest domeniu și nu numai. Timp de un an de zile, împreună cu mai mulți băieți, am lucrat la o platformă de programări on-line. Am ieșit pe piață, a prins foarte bine, lumea este foarte entuziasmată și toate lucrurile merg mai bine decât ne așteptam”, a declarat Bogdan Protopopescu, unul dintre tinerii implicați în afacere.
Bogdan a lucrat, timp de un an, în paralel cu job-ul pe care îl avea. Apoi și-a dat demisia pentru a se dedica integral Nova Booker.
„Am început un start-up, suntem tineri, avem încredere în acest proiect și suntem siguri că o să prindă foarte, foarte bine în România”, a spus el.
Încrezător în proiect a fost și Cătălin Lupu, care a renunțat la locul de muncă pe care îl avea la o unitate bancară și s-a alăturat echipei Nova Booker.
„M-am alăturat proiectului în momentul în care Bogdan a venit la mine și mi-a spus ce are de gând să facă. Încă de la primele detalii pe care mi le-a dat ideea mi s-a părut super. Am zis că asta este ceea ce au nevoie oamenii din domeniu în momentul de față și chiar mi s-a părut o idee de viitor. Eu atunci lucram în domeniul bancar, apoi m-am alăturat lui Bogdan astfel încât să pornim toate motoarele acestei platforme și să îi ajutăm pe oameni. Aveam și eu fix aceeași problemă pe care o avea Bogdan. Sunam la frizer când găseam și eu o fereastră mică, evident, nu-mi răspundea pentru că era ocupat. Când mă suna el nu puteam eu să vorbesc. Și, vorbesc serios, rămâneam uneori, mă tundeam la o lună, o lună jumătate, când în mod normal te tunzi la 2-3 săptămâni”, a povestit Cătălin.
Deși platforma lor, Nova Booker, a fost lansată de curând, mii de utilizatori au accesat-o și s-au folosit de serviciile oferite.
„Suntem pe piață de aproximativ două luni. Din Craiova și-au făcut peste 5.000 de oameni conturi pentru a se programa la saloanele cu care lucrăm noi și am fost surprinși când din toată țara, Turda, Ploiești, București și-au făcut oamenii conturi. Avem videoconferințe cu ei în care le explicăm cum să folosească platforma și sunt foarte entuziasmați pentru că au câștigat mai mulți clienți, mai mulți bani cu mai mulți clienți, au economisit timp. Nu mai sună telefonul, oamenii pleacă acasă cu zâmbetul pe buze după o zi întreagă de muncă”, a mărturisit Bogdan.
„Să încercăm să facem ceva în această țară și să nu ne mai plângem că este de vină statul, părintele, vremea”
Ce i-a determinat să pornească la drum în propria afacere? Convingerea că dacă fiecare dintre noi se implică, țara noastră poate fi dezvoltată.
“Fiind în domeniul IT, vă dați seama aveam foarte multe oferte de lucru din America, din Germania, din multe țări. Dar am ales, ca tineri, să rămânem în această țară, că nu este bine ca toți cei care ne educă această țară, iar statul român investește în noi, toți să urmărim să plecăm. Să încercăm să facem ceva în această țară și să nu ne mai plângem că este de vină statul, că este de vină părintele, vremea. Trebuie să muncim și să ducem România la un alt nivel. Se poate și aici și mi-aș dori să gândească așa și medicii și oamenii din toate domeniile. Suntem singurii responsabili pentru ceea ce facem și sigur o să ducem lucrurile la alt nivel, aici, la noi în țară”, spune entuziast Bogdan.
Cătălin îl completează: „Trebuie să luăm atitudine și nu imediat cum ni se face o ofertă din afară să mergem să lucrăm acolo. La fel de bine putem să muncim și aici. Ne trebuie doar puțină perseverență și puțin curaj, și cunoștințe bine puse la punct. Vrem o țară frumoasă și vrem ca pe viitor lucrurile să meargă bine pentru toată lumea și atunci de ce să nu facem acest lucru aici. De ce să mergem să câștigăm bani acolo, când putem să îi câștigăm și aici, să creăm și locuri de muncă și să ajutăm pe toată lumea. Putem să facem acest lucru”.
Bogdan Protopopescu ne-a explicat și cum funcționează platforma Nova Booker: „Ca profesionist îți creezi un cont bussines, îți setezi programul, serviciile. Totul este configurabil, nu ai nevoie de o echipă tehnică, cu toate că noi oferim suport 24 de ore din 24. Nu numai că îi ajutăm să folosească platforma, ne ocupăm și de clienții clienților, adică de noi, cei care ne facem programări. Facem promovare, le facem niște filmulețe, tutoriale, în care le arătăm oamenilor cum să-și facă programări. Pe lângă acest lucru, după ce îți faci o programare, înainte cu 24 de ore primești un sms de reamintire, deci nu îți mai pui un reminder dacă îți faci o programare peste o săptămână. Știm că suntem în secolul vitezei și, pur și simplu, uiți. Cu noi nu mai ai această problemă, ai sms-uri de reamintire. Poți să-ți anulezi programarea. Sau, dacă omul la care te tunzi sau îți faci make – up, sau manechiură este foarte ocupat ai un buton în așteptare și dacă i se anulează o programare, automat primești un sms că i s-a anulat o programare să prinzi tu în acea zi. Îți poți face o programare în maxim 15 secunde, ceea ce înainte dura mult mai mult”.
După lansarea și implementarea proiectului, tinerii craioveni au descoperit că platforma lor ajută persoane la care inițial nu s-au gândit.
„Ceea ce este mai important, consider eu, facem din pasiune acest lucru. Îi ajutăm pe acei oameni și le rezolvăm problemele și după două – trei săptămâni după ce le facem conturile oamenii vin cu o mulțumire foarte mare.
La un moment dat eram într-unul dintre saloanele pe care le-am ajutat cu această platformă și au venit niște băieți care aveau deficiențe de auz și vorbire. Ei evident că nu pot să sune să-și facă o programare În momentul în care au văzut platforma s-au bucurat mult. Și am realizat că putem să ajutăm mult mai multe persoane”, a spus Cătălin Lupu.
„Băieții de la Nova Booker depun un efort enorm și începe să aibă rezultate”
Platforma Nova Booker a ajutat afaceriștii din domeniile vizate. Unii dintre ei, cum sunt tinerii de la One Barber Shop, singurul salon din Craiova dedicat bărbaților, tineri care fac parte din topul celor mai buni frizeri români și care au câștigat mai multe competiții din domeniu, au renunțat definitiv la programările clasice și folosesc exclusiv platforma Nova Booker.
„Acest barber shop este deschis din luna martie, suntem fericiți că am reușit să facem acest concept în Craiova. Oamenii sunt foarte primitori și au primit acest concept cu brațele deschise. A prins foarte mult trendul ăsta, cu barber shop-urile, în toată lumea. În Craiova nu exista acest concept, s-a pierdut tradiția frizeriilor pentru bărbați. La început programările se făceau clasic, pe telefon, cu agenda clasică. Acum au evoluat foarte mult lucrurile, ne-au ajutat și băieții de la Nova Booker, au venit cu o intenție super bună. Suntem mult mai relaxați, ne-au luat foarte multe griji de pe cap. Am scăpat de foarte multe întrebări, de genul „când ai loc?”. Nu mai există niciun risc de a nu mai veni la programare pentru că primesc mesaj și cu 24 de ore înainte de programare și cu 2 ore înainte de programare. Este totul super bine gândit și merge super bine treaba. Suntem foarte mulțumiți”, spune Valentin Bosnea, unul dintre tinerii care dețin salonul.
Colegul său, Andi Cioablă, frizer de șase ani, îi întărește opinia: „Mama mea lucrează în domeniu, ea a fost cea care m-a influențat, apoi mi-am dat seama că-mi place cu adevărat. De aceea, am deschis acest loc în Craiova, împreună cu colegul meu Valentin Bosnea. Am încercat să creăm primul loc dedicat bărbaților, din Craiova. Sperăm să ne menținem la fel de bine în continuare. Platforma Nova Booker pe mine m-a ajutat foarte mult. Pentru că este foarte stresant atunci când ai un client pe scaun, lumea te sună continuu pentru programări și în loc să ai o conversație cu clientul, răspunzi la telefon. Ne ușurează foarte mult munca. A crescut și numărul de clienți. Este o idee mult mai bună de promovare, clienții văd că este deja ceva mult mai profesional și le este mult mai ușor să acceseze această platformă, să-și facă programare la ce ore doresc, în ce zi doresc. Băieții de la Nova Booker depun un efort enorm pentru asta și începe să aibă rezultate”.
De nouă ani în acest domeniu, mama lui Andi, Nuți Cioablă, se declară fericită pentru că nu mai este nevoită să noteze în agende în programările.
„Nu vorbim de un carnețel, vorbim de multe carnețele. Cam de o lună le-am lăsat de o parte. Le mulțumesc băieților de la Nova Booker pentru asta. Am acest aparat (casca hands-free) și aș vrea să sune din ce în ce mai puțin. Programările se fac altfel (prin aplicația Nova Booker), cu mai multă siguranță. Acum nu mai trebuie să deschid caietul, dimineața, noaptea, să caut, să văd dacă am programare. Îmi iau frumos telefonul, dacă eu nu pot să fac programare, o face clientul, la orice oră, din pat, de la televizor, de la meci, de oriunde s-ar afla. Recomand tuturor Nova Booker cu mare drag, și nouă ca și lucrători, dar și clienților”, spune ea.
„Clienții primesc un mesaj cu două ore înainte prin care li se reamintește că au programarea. E foarte ok și pentru mine și pentru ei. Eu nu mai sunt stresat de telefon, lucrez mai bine, sunt concentrat pe client. Ei își pot face programare la orice oră. Acolo își aleg și data și ora la care vor să-și facă programare”, spune și Alin Voiculescu, frizer.
Clienții, în special cei tineri, sunt și ei mulțumiți.
„Este prima dată când întâlnesc așa ceva și mai ales la un salon din Craiova și sunt foarte plăcut surprinsă. Totul este mult mai ușor, nu trebuie să plec de acasă, mai ales că avem un program foarte încărcat. Mi se confirmă instant programarea, primesc și reminder. Tuturor le recomand, e accesibil, mai comod”, ne-a mărturist o tânără, de 19 ani, din Craiova.
Georgiana Berceanu, o tânără din Craiova care în primăvară și-a deschis un salon de îngrijire corporală, recunoaște că înainte de a descoperi platforma Nova Booker se mai întâmpla să rătăcească bilețelele pe care își nota programările.
„Până acum programarea clientelor era prin telefon, sms, messenger, trecute, bineînțeles, într-o agendă, ori pe un bilețel care se mai rătăcea și era mai greu de ținut o bază de clienți. Din cauza job-ului, grijilor de acasă pe care le are fiecare, trebuia să insistăm asupra clienților, să-i sunăm, sau să le mai dăm câte un sms ca să ne confirme totuși programarea. Am descoperit de curând platforma Novabooker, printr-o prietenă, care lucra în același domeniu. Ea o folosea și a fost foarte încântată de această platformă. Mi-a spus că s-a văzut o creștere semnificativă a clienților, clienții foarte mulțumiți pentru că le-a facilitat realizarea unei programări. Și atunci am zis să încerc și eu. Dacă tot avansează tehnologia, să fim cât mai dispuși să folosim tehnologie nouă”, ne-a mărturist Georgiana.
Deși afacerea lor funcționează bine, tinerii de la Nova Booker au planuri de viitor. Mai exact, vor să-și dezvolte echipa, în așa fel încât să aibă circa 40 de colegi și să aibă un program de lucru, după modelul suedez, de luni până joi. Mai mult, tinerii craioveni urmăresc ca, pe viitor, să investească în educația din România.